Search
Close this search box.
L'opinió de:
Advocat i impulsor de la Marca Andorra

Observatori de la Marca Andorra (XIII): “Atypical Experiences”

Ja fa uns mesos que ens arriben notícies de com l’activitat econòmica està començant a recular, de forma que els percentatges de vendes d’automòbils i d’habitatges baixen diversos dígits. També els comerços ho estan notant aquest estiu, i expliquen que els turistes gasten menys que l’any anterior, qüestió que ha generat una certa inquietud al sector. Tot fa pensar que aquesta tendència en mantindrà durant aquest any i probablement el que ve, depenent de la major o menor eficàcia de les mesures correctores de la inflació implementades des de l’any passat. Està clar que el mercat s’autoregula i les mesures del BCE justament busquen frenar l’increment dels preus fent que circuli menys diners al mercat i així aconseguir que també freni la demanda. I és clar, aquesta mesura també acaba influint en el consum dels turistes, que a més es troben amb uns preus incrementats a causa de la inflació que ara es combat, la qual cosa imagino acaba influint en les seves decisions de compra.

Però cal dir que des de l’Observatori Marca Andorra veiem aquesta baixada del consum local i turístic com un fet conjuntural i transitori, resultat d’una contracció forçada del mercat per a combatre la inflació, i que tot fa pensar que, estabilitzat l’IPC al voltant del 2’5%, com pretén el BCE, transitarem cap a una progressiva normalització del consum i ens aproparem als nivells més òptims prepandèmics. A efectes pràctics, això vol dir que probablement, a la segona meitat del 2024 ja hauríem de notar una recuperació del consum.

I ens confirma aquesta opinió el fet que un dels factors que ha servit tradicionalment per mesurar la salut de la nostra economia hagi estat la major o menor fortalesa del turisme, i val a dir que hi ha dades prou significatives que fan pensar que el sector turístic es troba en una clara línia ascendent. Així, si l’any 2022 es va recuperar quasi la normalitat prepandèmica amb un increment del nostre de visitants i turistes del 55% respecte al 2021 (clarament afectat encara per les mesures restrictives), si analitzem dades del mes d’abril del 2023 respecte a dotze mesos enrere, ens trobem amb un creixement del 24%, i de fet, tots els indicadors posteriors anuncien mes a mes, un creixement sostingut i que ja ens ressitua en la xifra anual aproximada de 9 milions de visitants i turistes.

Arribat aquest punt cal trencar una llança en favor del Govern i d’Andorra Turisme i en general, de tots els agents turístics públics i privats, doncs és mercès al seu esforç organitzatiu i promocional que el turisme creix amb força. Probablement, ni els mateixos ciutadans d’Andorra som del tot conscients dels esforços dels darrers anys per reinventar i rellançar un dels grans motors de sempre de la nostra economia, i ja no només el turisme en general, sinó també del comerç, respecte al qual s’han pres algunes mesures esperançadores. I ho dic en aquest to, perquè està clar que el sector més feble en aquests moments del que gira al voltant del turisme és justament el comerç, el qual fa anys que es lamenta d’una progressiva pèrdua de força i exigeix mesures que no acaben mai d’arribar o almenys, no amb els resultats desitjats.

En aquest sentit, és especialment significatiu que per fi s’hagin unificat en un sol Ministeri, el Turisme i el Comerç, doncs ambdós han de formar part d’una estratègia comuna, salvant les particularitats. També crec que és una molt bona mesura que al consell d’administració d’Andorra Turisme s’hi hagin incorporat per primer cop representants del sector privat, i en concret del comerç, de l’hostaleria i de la CCIS.

A tot això, al final de la legislatura passada ja es va recuperar i reforçar el Pla Estratègic del Comerç mitjançant la creació de tres grups de treball: un d’Excel·lència Comercial, per dinamitzar i atreure noves marques, un Observatori del Comerç, per analitzar i reflexionar al voltant de la venda al detall, i un d’Andorra Shopping, per millorar i potenciar l’experiència comercial. Ara cal veure l’evolució d’aquesta iniciativa.

Esperem que, com s’indica des del Ministeri, es faci el seguiment adequat i sobretot, es mesurin els resultats i si no fossin prou evidents, en positiu, en prenguin les mesures correctores adequades.

En l’àmbit pròpiament turístic recupero la «llança trencada» en favor de la magnífica feina que aconsello que tots els ciutadans del país visualitzem i que trobarem a la web de www.visitandorra.com. El ventall d’ofertes pel potencial turista és amplíssim i la quantitat d’ «experiències» que s’hi proposen crec que poden arribar a satisfer les expectatives dels més exigents i a més amb una clara aposta per la desestacionalització, on destaca la brillant campanya «Atypical», tant d’estiu com d’hivern, amb «atypicals» cultura, shopping, natura i Wellness, amb un disruptiu material audiovisual, ique alhora bé complementat pel conveni amb Disney, amb la campanya Andorra Destí de Pel·lícula que amb un estil per a tots els públics, posa en valor alguns dels elements icònics del país.

A més, si analitzem estadístiques, veurem que l’increment de turistes i visitants ha crescut en el vessant d’altres nacionalitats, més enllà dels tradicionals francesos i espanyols, la qual cosa demostra l’eficàcia de les campanyes engegades. La conclusió és prou evident: amb molt d’esforç, però ens n’estem sortint i els 9 milions de visitants amb què segurament tancarem el 2023 no serà fruit de la casualitat. Hem aconseguit crear una Andorra molt més atractiva pel visitant i d’alguna forma això s’ha de poder mesurar en resultats. Si, és cert, el comerç pateix més del desitjable, però no és un problema nou derivat de la darrera crisi inflacionista i ja ve de més lluny. Imaginem-nos quant més no patiria el comerç si no arribem a apostar per les zones de vianants! O què passaria sense campanyes del nivell d’»Andorra Atypical ! I malgrat tot, al Ministeri de Turisme i Comerç i a Andorra Turisme i el seu Pla Estratègic del Comerç, els hi resta molta feina per fer, juntament amb les associacions de comerciants del país, per tal de fer transitar el comerç vers una nova dimensió, la del món digital i l’experiència de compres, que marquen el futur d’aquest sector indubtablement.

Des de l’Observatori de la Marca Andorra no ens podem imaginar una economia pròspera per Andorra que no inclogui una exitosa activitat comercial i, per tant, seguirem atents a l’evolució dels actuals equips de treball encarregats de l’estratègia. Un consell: més enllà de grans dissenys teòrics (que ja hem conegut des de fa anys), crec que els comerciants agrairan esforços pràctics, eficaços i perdurables en el temps, i és clar també molta tutel.la i recolzament que inclogui formació, pedagogia i seguiment, doncs no és gens fàcil executar el canvi amb èxit.  
 

Comparteix
Enquesta
Publicitat
Editorial
Publicitat

No et quedis sense el nostre exemplar en PDF

Publicitat
QualificAND
- Ministre de Medi Ambient, Agricultura i Ramaderia -

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu