Search
Close this search box.
L'opinió de:
Advocada

La digitalització i els reptes legals de la internacionalització per a empreses andorranes

La digitalització ha transformat profundament la manera com les empreses operen i ofereixen els seus serveis, obrint noves oportunitats per a la internacionalització. Per a les empreses andorranes, aquesta transformació ofereix una plataforma única per accedir a mercats globals i diversificar els seus ingressos. Tanmateix, aquest procés comporta una sèrie de reptes legals que cal tenir en compte per assegurar una expansió exitosa i sostenible.

Quan una empresa andorrana ofereix serveis digitals a altres països, s’enfronta a normatives complexes, com ara les lleis de protecció de dades del país destinatari. Per exemple, complir amb el Reglament General de Protecció de Dades (GDPR) és imprescindible per interactuar amb clients de la Unió Europea. Això implica establir mesures rigoroses per protegir la informació personal i garantir que el tractament de dades compleixi amb les normatives internacionals. A més, la propietat intel·lectual esdevé un altre element clau, ja que la distribució de continguts digitals comporta riscos de vulneració de drets d’autor i altres drets associats. Les empreses han de registrar marques, patents i drets d’autor als mercats on operen per protegir els seus actius.

Un altre aspecte fonamental és la fiscalitat internacional. Les empreses digitals han de tenir en compte tractats de doble imposició i normatives fiscals específiques de cada país per evitar sancions i optimitzar la seva càrrega fiscal. També han de conèixer les obligacions tributàries i els impostos aplicables als serveis digitals. D’altra banda, les empreses que venen serveis o productes en línia han de complir amb les lleis de protecció al consumidor de cada mercat, garantint polítiques de devolució clares, garanties adequades i termes de servei adaptats a les regulacions locals.

Conscient d’aquests reptes, Andorra ha impulsat diverses iniciatives per donar suport a la internacionalització empresarial. Un exemple destacat és la primera Jornada d’Internacionalització d’Andorra Business, celebrada el passat 21 de novembre de 2024. Aquest esdeveniment va reunir més d’un centenar d’empresaris amb l’objectiu d’oferir eines i coneixements pràctics per facilitar l’entrada de negocis andorrans a mercats exteriors. La jornada va incloure sessions sobre les especificitats de diferents mercats, reunions B2B amb experts en internacionalització i la presentació de recursos disponibles per a les empreses locals. A més, iniciatives com la col·laboració amb ACCIÓ, que ha ajudat més de trenta empreses a avançar en els seus projectes d’expansió, i missions econòmiques, reforcen el suport institucional a la internacionalització.

La digitalització és una gran oportunitat per a les empreses andorranes que busquen expandir-se globalment, però també requereix una planificació legal acurada per superar els desafiaments que sorgeixen. Amb una estratègia ben definida i coneixements adequats sobre les normatives internacionals, les empreses poden avançar amb confiança i aprofitar les possibilitats que ofereixen els mercats globals, assegurant una expansió exitosa i sostenible.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Comparteix
Enquesta
Publicitat
Editorial
Publicitat

No et quedis sense el nostre exemplar en PDF

Publicitat
QualificAND
- Ministre de Medi Ambient, Agricultura i Ramaderia -

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu