Jordi Torres Falcó ha arrencat la legislatura actual com a ministre d’Ordenament Territorial. Economista, va exercir d’ambaixador d’Andorra al Consell d’Europa en el període 2010-2011 i, anteriorment, va ser conseller de Finances del Comú d’Encamp (2003-2007). Torres assumeix la cartera amb dossiers tan importants sobre la taula com l’inacabat vial de Sant Julià de Lòria.
–Quins canvis principals prepara per al Codi de circulació?
–Regularem la circulació dels ciclistes. També incidirem en com han de seure els infants als vehicles i augmentarem les sancions per utilitzar el telèfon mòbil al volant perquè siguin dissuasives.
–Perquè ara són ridícules: 18 euros per fer servir el telèfon!
–Sí, és irrisori i no té un efecte dissuasiu. El nostre afany no és de recaptació sinó de seguretat.
–De quina quantitat estem parlant?
–No l’hem definit encara.
–Per què l’opció de fer un carnet de conduir per punts, com l’espanyol?
–No ens ho hem plantejat. Potser quan entrem més a fons en tota la reforma alguna de les parts manifesti que és una bona idea, però encara no està sobre la taula.
–Ha comentat la possibilitat que els conductors novells segueixin un curs de conducció sobre neu i/o gel.
–La idea és que sigui un curs sobre gel perquè a Andorra conduïm sobre nou durant moltes èpoques de l’any i creiem que és important que els conductors tinguin nocions de conduir sobre gel.
–Els que ja tenen el carnet també l’haurien de fer?
–No, no, la idea és implementar-ho a poc a poc. Si algú es treu el carnet de conduir a l’estiu ha de tenir un termini per superar el curs durant l’hivern.
–També fa un parell d’hiverns que es va anunciar que se sancionarien els conductors que no portessin el vehicle ben equipat durant l’hivern.
–Bé, això també ho preveurà el Codi de circulació i s’aplicaran les sancions. Desconec si s’ha multat algú, el que entenc és que s’estan aplicant les normes i, sobretot, es fa molta prevenció. Els dies de moltes nevades si només ens poséssim a sancionar seria un problema, i tot això s’ha d’anar implementant a poc a poc. Des de Mobilitat ja s’anuncia que s’ha d’anar preparat, fem més campanya de conscienciació.
–L’acabament del vial de Sant Julià és prioritari però ha reiterat que ara mateix no hi ha diners.
–És prioritari però no hi ha diners. Inclourem una partida pressupostària al pressupost del 2016, però no és segur que el puguem fer, almenys el pròxim any serà complicat a no ser que les finances canviïn. Ens agradaria molt poder-lo fer.
–En la seva compareixença a la Comissió Legislativa d’Ordenament Territorial li van fer algunes propostes alternatives.
–Les estem estudiant, com que hi hagi dos carrils de baixada a la duana. Fa unes setmanes es van obrir els dos carrils a la duana tot i que es tapona dins de la duana espanyola.
–Quan parlem de dos carrils estem parlant de dues casetes obertes?
–Exacte. I els consellers de Sant Julià van proposar en la Comissió Legislativa que s’habilitin dos carrils sencers des de la sortida del túnel de la Tàpia fins a la duana.
–Les obres que s’estan fent a l’entorn de la frontera i de la depuradora de Sant Julià estan afectant molt el trànsit?
–Bé, hi ha un tram que s’ha fet més estret, però pensem que no s’ha fet més cua. Ara per les vacances de construcció de l’agost habilitem la part nova per dalt i a la part de baix tindrem màxima capacitat.
–De què depèn mantenir els dos carrils de la duana oberts sempre?
–D’Afers Exteriors, i també del ministeri espanyol perquè també els suposa doblar els efectius. Calen converses diplomàtiques. S’estan fent però Espanya també ho ha de valorar perquè hauria d’augmentar efectius.
–Quins punts negres hi ha a la xarxa viària andorrana?
–Per exemple, la rotonda del quilòmetre 0, i a l’hivern pujant cap a pistes hi ha algun punt complicat. Però no tenim detectats punts negres d’alta sinistralitat. Tenim una xarxa viària que cada dia anem modernitzant, amb pintures d’alta qualitat, il·luminació, baranes… Estem fent molta inversió perquè les nostres carreteres siguin més segures.
–Volien fer nous accessos al túnel d’Envalira.
–Sí, es va adjudicar una obra a la rotonda de la sortida del túnel d’Envalira per donar accés al Pas de la Casa sense haver de passar per territori francès. Abans de l’hivern els treballs estaran acabats.
–Ordenament Territorial ha assumit les competències de Mobilitat. Esdeveniments com la Volta als Ports demostren que la xarxa viària és molt útil per a cites similars?
–Sí, i ens va molt bé perquè es passa per molts llocs i tot està molt ben controlat. La combinació de Mobilitat amb agents de circulació i de policia funciona. I per la Purito i la Vuelta esperem que surti igual.
–L’heliport és prioritari.
–És competència del ministre de Transports, Jordi Alcobé. Però nosaltres n’inclourem una partida al pressupost de l’any que ve. Estem fent els estudis aeronàutics corresponents per escollir el lloc més adient per ubicar-lo.
–Com treballen entre ministeris?
–A nosaltres se’ns diu on va una infraestructura i les seves característiques, i nosaltres la construïm.
–El mateix per a l’Estació Nacional d’Autobusos?
–El mateix. Tampoc hem definit el lloc. La ubicació idònia és la Unitat d’Actuació d’Estadi. Si és el lloc adient, la hi construirem.
–Com ha estat la cessió de terrenys amb Andorra Telecom per construir l’edifici The Cloud?
–Cedim a Andorra Telecom l’antiga caserna dels Bombers, que també passa a ser propietària dels terrenys, però en cas que Andorra Telecom deixés de ser una empresa pública els diners amb què està valorat The Cloud retornarien al Govern.
–Què hi ha del trasllat de Ràdio Televisió d’Andorra a un edifici annex a Radio Andorra?
–Estem fent l’estudi dels metres que fan falta i de la viabilitat econòmica, si deixant els lloguers que paguem a Andorra la Vella compensaria fer un edifici nou. Tot això està en fase d’estudi, el que sí farem ara és la reforma de l’edifici antic.
–De projectes emblemàtics tenim Radio Andorra, l’hotel Rosaleda i Casa Rossell. L’únic que encara no té ús és l’últim.
–I la Seu de la Justícia, que s’ha de licitar en breu la construcció, perquè l’arquitecte és Pere Espuga. Casa Rossell depèn de Patrimoni, però serà Patrimoni quin ens passarà les especificitats i nosaltres farem les obres que toquin a l’immoble. Ara per ara no hi ha res de previst amb immediatesa.
–Amb la reestructuració del ministeri han creat l’Àrea de Suport, Imatge i Paisatge. En què consisteix?
–Abans era l’Àrea d’Imatge i Paisatge i hi hem afegit Suport, que és el manteniment d’edificis perquè volem donar molta rellevància a la imatge que se’n duen els turistes quan visiten el país, que es trobin un lloc maco, ben endreçat, i la primera imatge és quan creues la frontera. A Sant Julià es destinarà una partida de 400.000 euros i a la zona del Pas de la Casa s’ha fet un concurs d’idees per millorar l’entorn urbà.
–Es començarà per arreglar les portes d’entrada.
–Exacte, perquè l’efecte que tingui sobre la persona que entri sigui molt positiu. Que vegi que el país es cuida de les entrades, amb enjardinament, il·luminació… Que l’efecte sigui molt positiu.
–Què es fa a la zona del riu Runer?
–Hi ha un projecte fet des del ministeri de Medi Ambient, que es licitarà per uns 425.000 euros, a més de l’obra que estem fent de pujar la rasant de Sant Julià.
–Per problemes d’inundabilitat?
–Sí, el riu Valira passa per un punt que si creix podria inundar la carretera, la via d’accés principal, i era prioritària.
–Ordenament Territorial també s’encarrega de la inundabilitat.
–Hi ha un estudi que s’ha d’actualitzar, i cada cop que hi ha una obra es garanteix que no sigui inundable.
–A Santa Coloma?
–Bé, es faran actuacions per desaiguar millor. El riu és competència del Govern i ho mirem conjuntament amb els tècnics del Comú.