L’aeroport de la Seu afronta aquest estiu una prova de foc amb els primers vols comercials que connectaran el Pirineu amb Palma de Mallorca i Madrid. El Grup Regina de la capital alturgenllenca ha estat el primer en apostar per les noves oportunitats turístiques que pot oferir el Pirineu català i Andorra. Han calgut més de sis mesos des de la seva inauguració oficial per fer realitat la desitjada arribada dels primers vols comercials de passatgers. En principi, el tret de sortida serà el proper 18 de juliol quan s’enlairaran els primers vols des de la capital espanyola i Palma rumb al Pirineu, i a l’inrevés.
La companyia comercialitza 4 paquets turístics amb sortides el 18 i 25 de juliol i els dies 1 i 8 d’agost. Viatjar durant una setmana des de Madrid o Palma fins a Andorra pot costar entre 450 i 500 per persona. El preu inclou, en regim de mitja pensió, els trasllats a l’hotel, una entrada de seient per assistir a l’espectacle del Cirque du Soleil al juliol o una entrada a Caldea a l’agost. Si el turista opta per quedar-se a la Seu, una setmana està als voltants dels 800 euros per persona. En cas invers, una estada de 5 dies a Madrid està en els 925 euros i a Mallorca una setmana fixa el preu entre els 480 i els 860 euros en funció de l’hotel escollit. Segons va explicar ahir el director del Grup Regina, Alberto Vinseiro, «s’ha buscat un perfil de públic més familiar en el cas del turisme receptiu i en el cas d’Andorra un turisme més lliure».
L’objectiu que s’ha fixat l’empresa amb la posada en marxa del nou producte és «marcar el camí i ensenyar a d’altres a implicar-se i, si és possible, també poder-li donar continuïtat nosaltres mateixos». Per això s’han fixat un període de prova de cinc setmanes aquest estiu. En principi veuen difícil poder operar a l’hivern perquè «estem limitats per l’espai Shengen». La companyia ha comptabilitzat un volum de turistes durant aquest període de temps de prop de 1.100 persones i, es considerarien satisfets si «cobríssim un 70% de l’operativa la qual cosa creiem que és factible». Vinseiro va assegurar que «el producte és de fàcil comercialització» tenint en compte que «operar des de l’aeroport de Barcelona resulta un 25% més car», va dir.
De moment no es contempla poder adquirir sols un bitllet per volar, tot i que no es descarta en el futur en funció de la demanda i dels resultats obtinguts.
COMPANYIA / L’avió comercial que operarà és propietat de la companyia Swiftair, una aerolínia espanyola amb base a Madrid que realitza vols regulars i xàrters tant de passatgers com de càrrega. Actualment opera línies internes per Air Europa; les rutes que connecten Astúries, Alacant i Badajoz amb Madrid amb avions del tipus ATR-72. L’empresa va ser creada el 1986. Als anys 90 va incrementar el nombre d’avions, destinacions i operacions. L’àmbit d’operació també ha evolucionat, amb vols a tot Europa, Àfrica i Orient Mitjà. També compten amb una companyia aèria a Grècia i una altra de handling al Marroc. Actualment, la companyia compta amb més de 400 empleats i amb una flota de més de 30 avions, que inclou els Boeing 727 i 737, MD83, ATR72 / 42, Embraer 120 i Metroliner. El negoci de la companyia està enfocat principalment a clients corporatius i touroperadors.
CARACTERÌSTIQUES AVIÓ / L’ATR 72 és un avió comercial propulsat per dos motors turbohèlix per a viatges regionals i trajectes de curta durada construïts a França i Itàlia per ATR (Avions de Transport Regional). L’ATR 72 té una capacitat màxima de 74 seients i està tripulat per dues persones. Donades les característiques pròpies de l’aeroport Andorra-la Seu es restringirà el nombre d’usuaris a un màxim de 55. Vinseiro va indicar que d’aquesta manera s’evitarà limitar el pes dels equipatges.
Aeroports de Catalunya, la propietària de les instal·lacions aeroportuàries urgellenques, no contempla de moment l’arribada de més vols comercials, a banda de ja habitual aviació privada i les diverses operacions puntuals de xàrters i aerotaxis.
GRUP REGINA / Regina és un grup d’empreses dedicades al transport i al turisme en general que comprèn entre d’altres, Transports Regina, Viatges Regina i Regitoris i Novatel. La història de l’empresa familiar és remunta a l’any 1965 quan José Luis Vinseiro va comprar el primer camió a la Seu, dedicat al transport de mercaderis entre Galícia i el Pirineu. Actualment el Grup Regina en el sector turístic transporta més de 200.000 passatgers a l’any, i recorre, amb els seus vehicles, més de 3 milions de quilòmetres.
El Govern remarca que participarà en la consolidació de l’aeroport
El Govern va afirmar ahir durant la roda posterior al consell de Ministres que és un dels primers interessats en que l’aeroport s’acabi consolidant i tingui èxit en les diferents modalitats que hi pugui haver com vols comercials o privats, «i s’acabi convertint en una referència i que ens acabi donant servei al Principat d’Andorra» i «per això s’hi ha invertit i hi hem sigut partícips i ens hi hem implicat». El Govern però, també recorda que s’ha de ser prudent «s’ha d’anar pas a pas, doncs d’aeroports n’hi ha molts» i no és fàcil «d’aconseguir un servei ple». Doncs si els èxits «no són a curt termini, tampoc significa que l’aeroport no sigui viable».
Tot això després que Aeroports de Catalunya, propietari actual de les instal·lacions aeroportuàries de la Seu, desmentís el passat 23 d’Abril de manera contundent que Air Andorra tingués permisos per poder volar a l’aeroport esmentat, la companyia segueix sense l’autorització per poder operar a les instal·lacions urgellenques. Doncs segons la Generalitat, a mes d’abril, la companyia ni tan sols havia presentat la petició a l’Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), entitat encarregada d’autoritzar aquesta mena de demandes. Tot i això, en la pàgina web de l’entitat hi ha les rutes entre Barcelona, Toulouse, Madrid, Palma de Mallorca i Ibiza amb La Seu d’Urgell. I en la mateixa s’especifica que «els vols d’Air Andorra podran iniciar-se en breus, en el moment en que s’inauguri la comercialització de l’Aeroport Andorra-La Seu». Inauguració que ja es va fer setmanes enrera, a més de la presentació d’ahir dels nous packs turístics.
El departament de Territori i Sostenibilitat, però, va explicar durant el mes passat que tenen coneixement de la presència d’Air Andorra des de la primavera de 2013, quan la companyia es va interessar per operar a l’aeroport. H