PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Els clients de BPA amb preferents impugnaran la resolució de l’AREB

Solé creu que amb els 15 dies que tenen els afectats per objectar es nega el dret de la defensa / L’advocada considera que el procés genera desconfiança i dóna mala imatge al país

Per LÍDIA RAVENTÓS

Desenes d’afectats per la crisi, a la seu central de la Banca Privada en una manifestació del març.
Desenes d’afectats per la crisi, a la seu central de la Banca Privada en una manifestació del març. | TONY LARA
Els clients de BPA amb preferents impugnaran la resolució de l’AREB que, entre d’altres mesures, acorda un valor de zero euros per aquest producte financer. És a dir, totes aquelles persones amb accions preferents emeses per BPA i subscrites pels clients han perdut els seus diners. Segons va informar ahir la Plataforma d’Afectats de BPA liderada per l’advocada Anna Solé, els perjudicats que vulguin objectar la resolució disposen d’un termini de 15 dies naturals a comptar des de la data de publicació de la mateixa al BOPA –el 21 d’abril–. És a dir, tenen temps fins el 6 de maig. Un període que Solé va qualificar en declaracions a EL PERIÒDIC «d’insuficient». «És menys temps del que legalment ens toca per fer una impugnació», va assegurar. L’advocada va apuntar que la majoria de clients perjudicats no resideix al Principat, per la qual cosa «és més difícil poder reunir-se amb ells per acordar l’acció a dur a terme amb tan poc marge».

Anna Solé va explicar que amb el termini de temps esmentat «se’ls hi està negant el dret de la defensa». I va afegir que el poc marge d’estudi i reflexió de la resolució «transmet desconfiança». «Quan les coses estan ben fetes no s’ha de tenir por de les resolucions», va opinar. En aquest sentit, va recordar que les persones que van confiar en el seu moment en BPA per dipositar els seus estalvis han tingut la paciència d’esperar una resolució que, a parer de Solé, no aporta les explicacions necessàries. «Ens truquen clients i advocats de fora que no donen crèdit del que està passant aquí. Al final, som nosaltres els que hem de donar les explicacions que no consten en la resolució», exposava. I agregava que «no és la manera de procedir ni respondre als administrats que han cregut amb el sistema financer del país».

Amb tot, va comunicar que abans del 6 de maig –quan l’acció prescriu– s’interposarà contra l’AREB i contra el Govern, ja que en la data de la intervenció –el 10 de març de l’any passat– les accions preferents tenien el valor nominal corresponent a una entitat solvent i amb el balanç sanejat. «Així mateix ho va dir el cap de Govern que va assegurar que no era un problema de solvència», va recordar. I va insistir en què «ara la seva acció val zero d’un banc solvent».

L’advocada que lidera la Plataforma va recalcar que en els 54 fulls que té la resolució no hi ha una explicació motivadora perquè qualsevol de les persones afectades pugui entendre com s’arriba a la conclusió final. I en aquesta línia manifestava que «tot plegat són dificultats perquè els perjudicats no defensin allò que creguin legítim».

Per tot, els clients associats a la Plataforma que ho vulguin, recorreran a la tutela d’un tribunal. «No tenim cap més opció que recórrer directament als tribunals, ja que en la mateixa resolució és fa pal·lès que la via administrativa ja s’ha esgotat».

Solé va celebrar que molts clients puguin recuperar els seus diners «encara que sigui amb un termini concret» però va lamentar que no tot siguin bones notícies. «És una de freda i una de calenta», va subjectar. Segons va constatar l’advocada, «des del 19 de febrer amb la nota del FinCen, cada vegada anem a pitjor» i va insistir en destacar que la imatge d’Andorra a l’exterior s’està veient afectada amb la manera de dur a terme l’intervenció de l’entitat bancària. «Qualsevol que mira Andorra des de fora no entén que està passant aquí», va sentenciar. 
PUBLICITAT
PUBLICITAT