PUBLICITAT

ESCALDES-ENGORDANY

Joan Pau Miquel critica el Govern per no haver donat suport a BPA

L’exconseller delegat de l’entitat intervinguda trenca el silenci i publica al PERIÒDIC un article d’opinió

Per ESTHER JOVER MARTIN

L’exconseller delegat de Banca Privada d’Andorra, Joan Pau Miquel, en una compareixença.
L’exconseller delegat de Banca Privada d’Andorra, Joan Pau Miquel, en una compareixença. | TONY LARA
«El cert és que per la nostra, la de BPA, contribució a l’economia del Principat, a la internacionalització del sector, i el nostre compromís social amb la societat andorrana, alguna ajuda de més valor podíem haver rebut per part dels dirigents d’un poble digne de la seva Constitució, garant dels principis de la separació de poders i de la defensa dels béns i drets de tots els ciutadans», clama l’exconseller delegat de Banca Privada d’Andorra (BPA), Joan Pau Miquel, en presó preventiva des del 13 de març del 2015. Miquel publica en l’edició d’avui del PERIÒDIC D’ANDORRA un article d’opinió, titulat Màxima 40: als meus companys de BPA, en què insisteix que «en tot cas, molta planificació i molts recursos per ajudar-nos, no hi van ser».

En el citat article –que poden llegir sencer a la pàgina 5 de l’edició en paper o a www.elperiodic.ad–, Miquel recorda que «fa un any que estic empresonat en situació preventiva i a disposició de la Batllia acusat de presumptes delictes relacionats amb el tràfic de drogues, la prostitució, el tràfic d’éssers humans... Tots ells vinculats al suposat blanqueig de capitals en el marc d’un establiment bancari i amb l’associació il·lícita de terceres persones». Davant de la gravetat de les acusacions, Miquel reclama «una investigació a fons per demostrar o no la meva participació en els fets, en un judici just i amb plenes garanties tant per a la defensa com per a l’Estat, que és qui m’acusa».

En l’escrit, enviat des del centre penitenciari de la Comella, Miquel argumenta que el Govern tenia una altra opció després que el FinCEN emetés la seva nota el 10 de març del 2015: «Fer costat a les nostres institucions, als nostres reguladors financers i (...) explicar que totes les operacions descrites a la nota del FinCEN ja eren conegudes i estaven judicialitzades (....); sense evidències d’implicació punitiva per part de l’entitat o els seus empleats, i amb plena disposició de col·laboració i transparència per part de la BPA».

L’exconseller delegat també opina que «l’exhaustiva i inaudita auditoria de PricewaterhouseCoopers (PwC)» ha estat «encomanada sense concurs públic per l’INAF i amb un cost econòmic superior a 15 milions d’euros». Segons Miquel, encara no es té constància que PwC hagi signat l’informe final de les conclusions.

Quant als 2.500 euros setmanals que la clientela de BPA pot treure cada setmana (que no estan bloquejats en dipòsits ni fons d’inversió), Miquel adverteix que s’està «erosionant el fons de comerç i la liquiditat del propi banc a canvi de mantenir una majoria contenta, però amb seriosos dubtes sobre la seva legalitat en cas de liquidació o quitança».

Per tot això, l’exconseller delegat manté que «transcorregut un any, el full de ruta del Govern o bé era erroni o els diversos gestors nomenats per l’administració no l’han executat amb encert».

«A Banco Madrid, la feina està feta»

L’exconseller delegat de BPA, Joan Pau Miquel, subratlla que hi ha «grans diferències en la gestió de la crisi de dos bancs molt similars, Banco Madrid i la BPA». Miquel argumenta en l’article d’opinió publicat avui EL PERIÒDIC que «a Banc Madrid la feina està feta, el banc liquidat, les responsabilitats depurades, els clients han recuperat els seus estalvis i la seva capacitat d’operativa financera i tots els empleats treballen en el sector perquè eren molt bon professionals».

De fet, la clientela de Banco Madrid (BM) ja ha recuperat més del 95% dels seus dipòsits de fins a 100.000 euros i el patrimoni en fons d’inversió», segons informa EFE. Quan BPA va ser intervinguda i controlada per l’INAF, el Banc d’Espanya va fer el mateix amb BM, filial de BPA. El banc espanyol va entrar en concurs de creditors i, finalment, es va liquidar. En el moment de la declaració del concurs, 14.790 clients tenien dipositats a BM uns 125 milions d’euros, dels quals ja han recuperat 119,5 milions d’euros, el 95,6% del total.

Així, ja hi ha uns 11.700 clients que han recuperat els seus fons i dipòsits. Els 3.100 clients que no els han recuperat o estan afectats per alguna incidència o no han respost al Fons de Garantia de Dipòsits que els ha notificat que poden retirar els seus diners. Per ara, queden 20 milions d’euros per reemborsar.

EL MATÍS DE CINCA / Per la seva banda, el titular de Finances, Jordi Cinca, va insistir ahir que «no es pot comparar» un cas amb l’altre. El ministre va argumentar que BM ha permès recuperar «fins a 100.000 euros del Fons de Garantia de Dipòsits» perquè BM «s’ha liquidat». Cinca va reiterar que BPA està «en procés de resolució, no de liquidació» i l’objectiu final és que la clientela «recuperi tots els seus diners, no només els 100.000 euros garantits».

A més, Cinca va recordar que la clientela amb comptes corrents ha pogut treure setmanalment fins a 2.500 euros, «i si cada setmana uan persona ha retirat 2.500 euros, la xifra supera els 100.000 euros».

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT