L’ocupació hotelera pateix el 2019 una disminució de l’1,83% respecte al 2018. Aquest és el segon any consecutiu que suporta un descens en el nombre de clients, situant-se en el 55,45% de la disponibilitat existent. El més amb una millor afluència va ser l’agost, seguit pel febrer i el gener.
Tot i els bons resultats obtinguts en la passada campanya de Nadal, les xifres de la Unió Hotelera d’Andorra (UHA) tenen una davallada i no aconsegueixen remuntar xifres en referència a les presentades el 2018. En l’evolució dels preus en comparació al cicle anterior, el 54,17% dels negocis van afirmar que els van reduir, el 35,42% que el van augmentar i el 10,42% que el mantenien. En la facturació, el 66,67% asseguraven haver-la pujat, el 20,83% que la van disminuir i el 12,50% que la mantenien.
El mes amb un major índex d’ocupació va ser el febrer, arribant a xifres del 79,29%. La resta de mesos més concorreguts en nombre de clients van ser l’agost (76,96%), i altres de la temporada d’hivern com el març (63,79%), gener (67,12%) i desembre (61,53%). La presència de la neu al novembre va permetre que hi hagués un ascens de les reserves en aquell període, produint-se un 46,74%. Per contra, el maig va ser el que va comptar amb una menor ocupació, amb 36,29%. Els mesos de maig, juny, novembre i desembre són els únics amb xifres superiors a les presentades el 2018.
El 55,45% d’aquest 2019 és una mitjana inferior a la que es va presentar l’any passat per part de la UHA, que va ser del 56,48%. Suposa un segon any amb un índex inferior a l’anterior. El 2017 va ser del 56,82%. Els anys precedents van ser del 54,91% (2016), 51,48% (2015), 52,22% (2014), 53,14% (2013), 52,14% (2012) i 48,39% (2011). En total, la mitjana anual d’aquests cicles és del 53,47%.
Desembre positiu
El repunt obtingut durant el desembre i el període de festes de Nadal no van servir per millorar les xifres globals. Al darrer mes de l’any hi va haver un augment del 10,01% en comparació al mateix espai que l’any anterior. La mitjana va ser del 61,53%, pel 55,94% que s’havia marcat el 2018. Escaldes-Engordany va arribar a cobrir fins el 65,83% de la seva oferta. A Ordino va ser del 65%, i van seguir-los Andorra la Vella (64,36%), Encamp (63,72%), Canillo (59,48%), la Massana (59,17%), Pas de la Casa (55,79%) i Sant Julià de Lòria (52,00%).
L’evolució de preus durant el desembre va ser positiva, amb un dels 62% dels hotels augmentant el preu mitjà que oferien. El 20% els van rebaixar, mentre que el 18% tenien el mateix. Pel que fa a la facturació en comparació amb el 2018, els 74% dels establiments van assenyalar que el van incrementar, el 16% disminuir i el 10% el mantenien. A nivell general, les tarifes del mes van comptar amb un ascens del 2,85% i la facturació un 7% respecte al mateix al desembre de l’any anterior.
L’ocupació de festes de Nadal, període entre el 25 de desembre i el 5 de gener, va ser superior al 9% respecte a les mateixes dates d’un any enrere, passant del 82,82% a l’actual 90,31%. La mitjana del 25 al 31 desembre va ser del 90,25%, mentre que de l’1 al 5 de gener del 90,37%. En l’ocasió anterior havien estat del 87,38% i el 78,25%.
L’índex d’ocupació de l’any «entra dins els càlculs que teníem fets. Havíem previst un lleuger descens que s’ha acabat complint», assenyalava el director de l’UHA, Jordi Pujol. El tram final del 2019 va permetre que les xifres se sostinguessin, ja que «el novembre va ser millor del que esperàvem i tot el desembre i les festes de Nadal han estat bons».