Search
Close this search box.
L'opinió de:

Puc aprendre, puc treballar

Demà, 2 d’abril, va ser declarat per l’Assemblea general de les Nacions Unides, el Dia mundial de conscienciació de l’autisme. Una data que ens permet a les associacions fer èmfasi en accions de conscienciació en relació als principals reptes que com a societat tenim envers les persones amb un trastorn de l’espectre de l’autisme (TEA) i les seves famílies.
Per commemorar aquest dia, Autisme Europa, entitat a la que ens vam adherir a finals del 2020, proposa la campanya Puc aprendre, puc treballar que va encetar l’any passat, amb l’objectiu d’informar i conscienciar en relació a l’accés a l’educació i al treball de les persones amb TEA.  Aquest any la campanya inclourà aspectes específics relacionats amb la Covid-19,  com la formació a distància, els ajustos raonables o la salut mental.
Els estudis realitzats per Autisme Europa  parlen de que al continent  hi ha cinc milions de persones dins l’espectre de l’autisme i que la majoria experimenta una discriminació generalitzada en diferents àmbits de la vida. Un dels objectius que tenim com associació és donar visibilitat a les persones amb  TEA durant tot el cicle de vida i demanar els serveis que encara no s’han desenvolupat per garantir una plena inclusió. Entre les demandes que des d’Autisme Europa es volen prioritzar  els propers anys estan, el suport a la formació i a l’ocupació; l’accés a la formació professional i a l’aprenentatge permanent, fomentar les fortaleses dels estudiants  amb TEA o la identificació de les capacitats  de les persones amb TEA  i el seu coneixement per part de les empreses.
En els darrers anys a Andorra hem centrat els esforços i recursos en la detecció precoç i a la infància. Una etapa en la que és imprescindible detectar i diagnosticar el trastorn, així com desenvolupar els  recursos  necessaris per què l’infant es pugui desenvolupar. Des d’Autea no ens cansarem de reconèixer el treball per la inclusió  escolar dels infants amb TEA que des del ministeri d’Educació i ensenyament superior s’ha dut a terme. Així com la tasca desenvolupada els darrers anys per l’Àrea de salut mental del SAAS i dels seus professionals per oferir un bon servei i derivació,  amb professionals especialitzats.
Però és igualment cert, que quan finalitza l’etapa d’escolarització obligatòria, hi ha una manca de programes específics i de professionals especialitzats en adults amb TEA. Creiem que l’edat adulta és una etapa oblidada.
L’abandonament de la formació quan acaba l’escolarització obligatòria és significatiu entre  les persones amb TEA i les alternatives per accedir a formacions específiques a partir del 16 anys son encara incipients i en general no responen als seus interessos. En s trobem a més a més amb que hi ha un gran desconeixement de les capacitats laborals de les persones amb TEA. No ens ha d’estranyar que els  estudis internacionals (Autisme Europa 2015) apuntin que entre un 70 i un 90% de les persones amb TEA adultes no tenen una ocupació laboral. 
Existeix un consens internacional, entre les entitats i professionals  especialitzats, que és el treball amb suports especialitzats la metodologia més adequada per afavorir la inclusió laboral entre les persones amb TEA. 
És per tot l’exposat, que des d’Autea considerem urgent centrar-nos els propers anys en abordar les necessitats de les persones amb TEA en l’edat adulta i en la vellesa. I començar a  desenvolupar programes que els hi permetin seguir formant-se i exercici el seu dret a  tenir un projecte de vida. 
Per això és important informar i sensibilitzar al voltant d’aquesta situació, amb la col·laboració de les administracions i les famílies, perquè la societat conegui les dificultats amb les que es troben i treballar plegats per desenvolupar els suports necessaris perquè estiguin inclosos en societat també en l’edat adulta i en la vellesa.
Finalment, volem agrair a les persones amb TEA i a les seves famílies la seva lluita, esforç, perseverança i generositat per formar part de la societat. Sou un gran exemple. 

Associació del trastorn de l’espectre de l’autisme

Comparteix
Enquesta
Publicitat
Editorial
Publicitat

No et quedis sense el nostre exemplar en PDF

Publicitat
QualificAND
- Ministre de Medi Ambient, Agricultura i Ramaderia -

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu