Search
Close this search box.
L'opinió de:

Economia de comèdia

ELISENDA VIVES

Entre les coses que han observat uns canvis radicals des dels temps remots fins a l’actualitat és la comptabilitat i de fet el conjunt de nocions d’economia. De les primeres figuracions aritmètiques, amb les quatres regles, de les primeres anotacions per controlar les possessions com a unitats, es va evolucionar a fórmules pròpies de les societats complexes.

L’evolució no és paral.lela a la de les matemàtiques o a la de determinades ciències, com ara la física o l’astronomia. La comptabilitat i els temes que li són afins responen a necessitats del sistema i a la manera d’ordenar-lo, de gestionar-lo i les seves vinculacions socials. Anant pel nostre túnel del temps particular fins a la Grècia clàssica, s’observa com la gestió de la comptabilitat era limitada, però, en canvi, hi havia un posicionament força clar davant de conceptes com ara la riquesa, l’ús de l’excedent i altres aspectes que quedaven sotmesos a criteris morals.

Els experts troben en Aristòfanes un precursor de l’economia. Com a autor de comèdia això és sorprenent, però és curiós que un dels seus personatges, Pluto, en possessió d’una important fortuna heretada, la invertirà en els seus amics que necessitin la seva ajuda.

La solidaritat es convertia en una actitud imprescindible, molt més enllà de l’obtenció de beneficis. ¿Seria només una característica d’una societat tradicional? La capacitat de creixement a la Grècia clàssica era relativament lenta; per tant, la capacitat d’enriquiment, també. En aquest sentit, el plutòcrata de la comèdia es considera especialment privilegiat i és capaç de decantar-se per la generositat i no per l’avarícia ni per la prodigalitat. Insisteix en els valors d’aquella societat tradicional, en un nova distribució de la riquesa, més igualitària. Els diners només tenien un valor convencional.

En contrast amb la vida pràctica, la literatura havia de disposar de recursos com aquest per explicar allò que era tan difícil que passés, i més en una societat esclavista. Tanmateix, als precursors del pensament occidental els quedava molt clar que no hi ha altra manera de viure junts si no és amb solidaritat.

redaccio@andorra.elperiodico.com

Per a més informació consulti l’edició en paper.

Comparteix
Enquesta
Publicitat
Editorial
Publicitat

No et quedis sense el nostre exemplar en PDF

Publicitat
QualificAND
- Ministre de Medi Ambient, Agricultura i Ramaderia -

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu