PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Les vendes a les grans superfícies creixen un 6,2% en el darrer any

L’increment dels productes alimentaris arriba al 8,7% el mes de juny passat respecte el mateix mes del 2021

Per Albert Belis

Els productes alimentaris han augmentat especialment les vendes.
Els productes alimentaris han augmentat especialment les vendes. | ARXIU ANA

El període de revifalla econòmica postpandèmia que estem vivint es tradueix en la millora de diversos indicadors. Si aquest dilluns el Departament d’Estadística anunciava una de les xifres més baixes d’atur dels darrers anys, ahir desvetllava l’índex de vendes de les grans superfícies comercials. D’aquesta manera, aquest índex ha augmentat el +6,2% el juny de l’any 2022 respecte al mateix mes de l’any anterior. Si es desglossa aquest índex en alimentació i la resta de productes, l’índex de la categoria alimentació creix el +8,7% en comparació amb el període homòleg de l’any 2021. Pel que fa a l’índex de la categoria resta de productes augmenta el +3,8% respecte de la mateixa referència temporal.

En relació amb les economies de l’entorn, la variació anual de l’índex general mesurada el juny del 2022 se situa per sota de la xifra d’Espanya i de la de França. D’aquesta manera, mentre a Andorra l’augment és del 6,2%, a Espanya s’ha incrementat un 11,8% i a França un 10,2%, on també l’alimentació se situa al capdavant dels increments en les vendes.

Pel que fa a les variacions intermensuals, l’índex general corresponent el juny del 2022 ha experimentat un creixement del +4,3% respecte al maig, tenint en compte que es tracta de les dades originals i que no descompten factors estacionals ni els efectes de calendari.

Pel que fa a l’índex de vendes de les grans superfícies a preus constants (és a dir, un cop eliminat l’efecte dels preus), el juny del 2022 ha augmentat el +0,5% respecte al juny de l’any anterior. Quant a l’índex de la categoria alimentació, disminueix el -0,2%, mentre que l’índex relatiu a la categoria resta de productes creix el +0,1% respecte al mateix període de l’any anterior. Per tant, segons Estadística, «la magnitud dels índexs respecte de la mesura a preus corrents disminueix per l’efecte dels preus».

Per un altre costat, l’índex d’ocupació de les grans superfícies comercials s’elabora a partir del total del personal ocupat mensualment en aquest tipus d’establiments, i distingeix entre sexe i tipus de jornada laboral. En aquest sentit, el juny del 2022, l’índex d’ocupació de les grans superfícies del comerç al detall va créixer el +2,8% en comparació amb el mateix mes de l’any anterior, i va augmentar el +0,9% respecte a l’enregistrat el maig del 2022.

Un 65% dels treballadors d’aquest tipus d’establiment són dones i només el 35% són homes

Pel que fa al volum de dones i homes ocupats en les grans superfícies comercials el juny del 2022, el 65,1% correspon al gènere femení i el 34,9% restant al gènere masculí, distribució que presenta una gran estabilitat durant els darrers dotze mesos. Si comparem les dades amb el mateix període de l’any anterior, podem veure que la proporció de dones ocupades en aquest tipus d’establiments augmenta el +3,1% el juny del 2022. D’altra banda, la proporció d’homes ocupats en les grans superfícies disminueix el -5,3% aquest mateix mes.

La jornada laboral del personal ocupat en les grans superfícies comercials el juny del 2022 es distribueix entre el 94,9%, que té una jornada laboral a temps complet, i el 5,1% restant dels ocupats, que gaudeix d’una jornada laboral a temps parcial. En el darrer any, la jornada parcial disminueix un 20,1% i la completa augmenta un 1,4%.

El Departament d’Estadística considera gran superfície els establiments comercials individuals o col·lectius que tenen una superfície destinada a la venda igual o superior a 2.500 metres quadrats. Pel que fa als productes alimentaris, inclouen fruites i verdures; carn, aviram i carn de caça; xarcuteria i embotits; peix i marisc; pa i productes de pastisseria; begudes alcohòliques; productes de tabac; làctics; ous; conserves de fruites i vegetals. En la resta de productes inclou moda, equipament de la llar, salut, oci i altres béns, com ara la joiera.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT