Andorra la Vella
L’impost sobre els pisos buits serà per promocionar el lloguer social
El Consell General aprova dijous el pla de xoc de l’Executiu, que tindrà retroactivitat des de l’1 de juny
Agafant el guant que li va llençar el Partit Socialdemòcrata, el Govern ha donat llum verda a una modificació de l’impost sobre els habitatges buits que, en un termini de tres mesos, passarà a ser finalista per dedicar-se completament a la promoció de pisos de protecció social o de preu assequible. I és que des de l’Executiu «som els primers que no estem massa satisfets amb l’impacte que ha tingut aquest impost fins ara, ja que la voluntat inicial era influenciar els propietaris, fer-los canviar d’opinió, perquè destinessin [el seu habitatge buit] al mercat de lloguer», sense més intervenció, ha declarat el ministre Portaveu, Eric Jover, en substitució del cap de Govern, Xavier Espot, positiu de covid. Aquesta és una de les novetats que inclou el Projecte de llei de mesures per millorar el poder adquisitiu de la ciutadania que s’ha aprovat en un Consell de Ministres extraordinari aquest dimarts perquè el Consell General l’aprovi dijous en un tràmit d’extrema urgència. Després caldrà que en un màxim de 15 dies els dos coprínceps contrasignin el text que entrarà en vigor de manera immediata amb una retroactivitat des de l’1 de juny en la majoria dels casos.
Una altra modificació anunciada per Jover és la comptabilitat dels empresaris perquè tots aquells amb una xifra anual d’ingressos inferior a 150.000 euros que no siguin societats anònimes o de responsabilitat limitada no hagin de presentar el dipòsit de comptes fins als exercicis que s’iniciïn l’1 de gener del 2023. A banda, també es flexibilitza el deure de presentació d’informació comparativa respecte a l’exercici anterior excepcionalment per aquells que utilitzin els models de memòria aprovats per l’Ordre Ministerial del 30 de març. Així mateix, s’inclou una modificació de la Llei d’impuls de la transició energètica i del canvi climàtic (Litecc) per facilitar l’autoconsum, eliminant la limitació actual de produir l’energia elèctrica (d’origen renovable o mitjançant instal·lacions d’alta eficiència energètica) en el mateix lloc del consum.
«Es tracta d’un projecte molt important, que té l’objectiu d’ajudar els ciutadans en un context de desgast de poder adquisitiu. La inflació que estem vivint actualment és històrica i des del Govern vam considerar oportú desenvolupar un seguit de mesures que ajudin la població a superar la situació», ha assenyalat Jover. Així, el pla de xoc també inclou, i com ja es va anunciar a finals d’abril, una reducció del preu del transport escolar; una flexibilització dels ajuts a l’estudi augmentant-ne els llindars; una flexibilització dels ajuts a l’habitatge, amb un increment de l’import i més facilitats d’accés; un impuls a la transició energètica, amb un nou Pla Renova dotat d’1,5 milions d’euros per renovar els sistemes d’aïllament i calefacció més antics; una devolució dels impostos especials en els transports de mercaderies i persones, taxis i de la construcció; un increment del salaris i les prestacions econòmiques de serveis socials en funció de l’IPC (3,3%); i un IGI súperreduït en els productes de primera necessitat i d’higiene femenina.
Tot plegat per un cost de poc més de vuit milions d’euros, ampliable fins a 10, finançats amb la tresoreria disponible a través d’una recaptació dels ingressos més gran del previst, gràcies a una molt bona temporada d’hivern. El problema, però, és que el Govern es quedarà amb un menyscapte de quatre milions provinents dels dividends de FEDA, que va tancar el 2021 amb pèrdues i no aportarà ni un sol euro. En els pròxims dies, Jover presentarà un nou pla d’equilibri financer i un nou marc pressupostari, si bé ja va avançar que el dèficit s’haurà d’incrementar «lleugerament». «La guerra a Ucraïna ha estat l’espurna que ha creat una inflació més àmplia i més incerta. El Govern ha decidit actuar de manera objectiva i en funció dels recursos que té l’Estat, que són finits, i tenint molt en compte que no ens podem sobreendeutar més si no volem posar en risc la sostenibilitat del país», ha insistit el ministre.
Pel que fa al transport públic, Jover ha admès que es tracta d’una logística «complicada» i, tot i que es manté la seva gratuïtat a partir de l’1 de juliol, encara s’està negociant la gestió i desenvolupament amb les companyies concessionàries.