PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Les companyies de bus diuen «no» a la compensació del Govern

Dallerès i Gabriel insten a l’Executiu a fer una proposta que s’ajusti més al menyscapte que pateixen

Per Lídia López

Una usuària baixa del bus, ahir a Escaldes-Engordany.
Una usuària baixa del bus, ahir a Escaldes-Engordany. | El Periòdic

Nadal i Coopalsa han rebutjat la proposta de compensació per l’entrada en vigor de l’abonament mensual de 30 euros que els ha fet el Govern. Després que la comissió tècnica que havia de trobar una xifra per equilibrar el menyscapte de les companyies de bus concessionàries de les línies nacionals es donés per conclosa amb tres reunions i un import tancat del Govern, les empreses de transport van posar de manifest el seu desacord amb el resultat a través d’un comunicat de premsa publicat ahir, i van instar a l’administració central a reobrir la negociació per establir una xifra «que s’equilibri amb els càlculs de les pèrdues d’ingressos corresponents a l’entrada en vigor d’aquest abonament». Així ho va indicar el director general d’Autocars Nadal, Bartumeu Gabriel, que va compartir la «sorpresa» que van sentir les companyies en constatar que la proposició del Govern «era definitiva, i ni tan sols ens van donar l’oportunitat de fer aproximacions per acabar-la de polir». I en una línia similar, el gerent de Coopalsa, Gabriel Dallerès, va recalcar que «la proposta que ens ha fet el Govern queda molt lluny de la realitat del que ens afecta l’aplicació de l’abonament i no la fa acceptable».

Sense entrar a valorar el detall econòmic dels càlculs, ambdós representants van insistir en la pèrdua de diners que pateixen des de la posada en marxa del títol mensual el darrer mes de setembre, i van indicar que l’oferta del Govern se situaria al 50% de la que les companyies han calculat. «Més que parlar d’imports, parlem de magnituds: el que ens ofereix el Govern és de l’ordre de la meitat del que nosaltres valorem que hem d’assolir», va declarar Dallerès, mentre que el director general d’Autocars Nadal va remarcar que «som una empresa privada amb una concessió que, si bé és per donar un servei al país, ha de tenir un rendiment». «No pretenem guanyar més a través d’aquesta negociació, sinó que volem arribar a la xifra que vam preveure amb l’adjudicació», va insistir Gabriel, recordant la inversió inicial que van fer per oferir el millor servei –inclosa la compra de tots els vehicles–, l’afectació de la pandèmia, i el menyscapte econòmic per l’abonament. És per aquest seguit de successos que ambdues empreses van reconèixer tenir una situació delicada de tresoreria, que empitjora cada mes que passa sense equilibrar els comptes. «Entenem que sis mesos és un termini més que raonable per trobar una solució», va posar en relleu el gerent de Coopalsa.

Ferms en la demanda

En aquest punt de la negociació, i amb el sentiment que el procediment de la comissió tècnica no ha donat el fruit esperat, les concessionàries mantenen viu l’esperit conciliador i es mostren esperançats que l’Executiu repensi la seva proposta i torni a seure a la taula per arribar a un acord. Però, en cas que el Govern es tanqui en banda, tant Nadal com Coopalsa es mostren decidides a continuar demanant una compensació per les vies necessàries. «Esperem que el Govern obri una mica la porta i puguem tornar a seure amb un nou plantejament, perquè és molt fàcil dir que anem a la Batllia, però jo penso que no és la millor solució, ni pel Govern ni per nosaltres», va reflexionar Gabriel, mentre que Dallerès va apuntar que «si el Govern no es vol moure d’aquesta proposta que fa, que confiem que no sigui així, hi haurà d’haver una resolució al respecte».

Cal tenir en compte que, segons el gerent de Coopalsa, «la metodologia que ens proposa l’Executiu ens sembla correcta, però els paràmetres que han fet servir en aquesta no ens semblen adequats». Així, va confiar que la nova oferta de l’administració pugui sorgir amb aquesta fórmula, però més ajustada a la seva realitat i resolent una discussió que «no deixa de ser un problema tècnic que han de solucionar els experts». 

Sigui com sigui, tant Dallerès com Gabriel es van mostrar a favor de l’aplicació d’aquest abonament mensual de 30 euros, incidint que estan d’acord amb totes les mesures que es duguin a terme per incentivar el transport públic. Així mateix, van defensar que el Govern pot adoptar les mesures que consideri pel que fa a les tarifes, els títols i les zones de servei, tot i matisar que «si aquestes decisions tenen un impacte negatiu en els ingressos de les concessionàries, l’Executiu ha de compensar-les».

PUBLICITAT
PUBLICITAT