PUBLICITAT

Andorra la Vella

«El sector tindrà una recuperació econòmica a partir de l’estiu de 2022»

Entrevista a Jordi París, nou president d'Unió hotelera

Per Andreu Rubert

Jordi Paris
Jordi Paris | EL PERIÒDIC

Jordi París Fernández ha estat designat com a nou president de la Unió Hotelera després de la mort del seu predecessor Carles Ramos. Ara, s’enfronta, per primer cop al càrrec, en una temporada d’hivern que es preveu que torni a ser positiva de nou per al sector.

–El vostre mandat tindrà una línia continuista o apostarà per la innovació?
–Som el mateix grup de l’antiga junta que en el seu moment liderava el nostre company Carles Ramos. Però, s’han afegit tres persones més per tal de donar més èmfasi en determinats temes. Per tant, en la nova junta hem passat de sis persones a 10 incloent-me a mi. El sentit del mandat seran els dos grans objectius de l’anterior mandat, donar màxima assistència i acompanyament a tots els nostres associats per tal de defensar els seus interessos i fer-ho de manera coral i diversa. Som conscients de la diversitat d’hotels i restaurant que hi ha a la Unió, aleshores volem continuar aplicant aquest esperit d’estar oberts a tots i treballant per tots.

–Es plantegen des de l’associació crear i reforçar nous vincles amb nous socis o sectors?
–Venim d’un any i mig que les coses per al nostre sector han estat difícils i d’altres entitats o associacions, com pugui ser l’Associació d’Empreses d’Allotjaments Turístics, l’associació de comerciants, o l’altra associació d’hotels al país, i també el mateix Govern han comptat amb nosaltres. Per tant, volem continuar mantenint aquests vincles amb ells. Creiem que hi ha problemes que s’estan eternitzant, com la manca de personal, i si intentem posar-li una solució units, podem anar més de pressa, amb la suma de criteris podem trobar el que sigui més positiu. Volem ajudar a l’administració, ja que disposem d’informació per tal de trobar vies de solució.

–El model turístic és el desitjable per al país o es pot millorar?
–El model turístic per al futur evidentment que s’ha de millorar per una raó, després de la pandèmia aquesta situació ha vingut per quedar-se i tots els models de tots els negocis a partir d’ara han canviat amb més o menys intensitat. Aleshores, hem de ser conscients que ens hem de replantejar coses que abans es feien d’una determinada manera i ara s’hauran de fer d’altra. La mobilitat i seguretat de les persones és diferent, per tant això és un punt de partida per anar-nos plantejant tots junts on som i cap a on volem anar.

–I, cap a on es vol anar?
–L’objectiu general del turisme és que Andorra no perdi aquest posicionament com a destinació europea. Com a Unió hotelera volem fer valdre els nostres establiments i que el negoci recuperi, com més aviat millor, la normalitat amb un grau de millor rendiment en l’àmbit econòmic.

–Tenint en compte el que comentava abans de la manca de mà d’obra. Creu que caldria canviar el model de les quotes de treball ara que com ha dit és tracta d’un nou punt de partida?
–És cert que des de la Unió Hotelera creiem que hi ha prou coses que s’hi poden incorporar. En aquest aspecte hi ha hagut dues reunions de treball amb el Ministeri d’Interior i d’Economia i s’està treballant. Nosaltres creiem que l’assumpte de les quotes més que canviar-ho el que s’ha de fer és actualitzar-lo d’acord amb nou context en el qual ens posa la pandèmia. Però, encara creiem que és massa prematur saber quines actualitzacions s’han de fer, ja que no som nosaltres els que hem de determinar quines, sinó que ens haurem d’escoltar entre tots i acordar el que s’hagi de fer. El més important és que ja s’està treballant.

–En aquestes reunions que esmenta, què més es va parlar?
–Bàsicament la preocupació a hores d’ara de tots els actors implicats és com afrontar la temporada d’hivern i les necessitats que hi ha per a aquesta. La Unió Hotelera junt amb altres associacions ja s’està fent arribar que la temporada d’hivern presenta, de forma moderada, unes perspectives bastant positives. Tot i que hi ha factors que encara són adversos com el tema de les mobilitats internacionals. A partir d’aquí, el Govern ha donat el primer pas de publicar les quotes, que retornen als volums de la 19-20. Hem de ser imaginatius i atractius per poder retenir a la gent  i que s’identifiqui amb aquest país i ens ajudi a donar un bon servei.

–Quina expectativa tenen de la temporada com de la recuperació per al sector?
–El sector tindrà una recuperació a partir de l’estiu de 2022, aquest hivern encara serà de transició. Hi ha alguns hotels que han tingut unes pèrdues molt accentuades perquè són més dependents de les estacions que d’altres. Aleshores, aquest hivern, si tot va bé, es començarà a recuperar i podríem dir, si no hi ha res que ho interrompi, que cap a l’estiu del 2022 podríem començar assolir una estabilitat. Aquesta és la lectura, tot i que no tenim una bola de vidre, anirem recuperant i anirem veient com evoluciona la situació. Pel que fa a les temporades d’hivern ens acabarem de recuperar d’aquí a un any, per a la temporada 2022-23. Cal pensar que encara no tenim el llum verd, tenim el semàfor taronja que ens diu «ves fent, però amb cura», perquè en qualsevol moment poden tancar alguna via de comunicació.

–I, en aquesta previsió que es fa, aquesta temporada d’hivern com d’important és?
–Ho és perquè com més aviat comencem a recuperar-nos millor. Venim d’un any i mig amb zero ingressos o molt baixos.

–I, actualment en quina situació estan els hotels del país?
–La gran majoria d’establiments s’estan recuperant però no tots de manera igual. Cal pensar que aquest estiu s’ha qualificat de bo, però no ha sigut tan positiu per tots. Hi ha hotels que estan en algunes ubicacions que necessiten una tipologia de client que encara no ha vingut, com són els grups internacionals. L’anàlisi que podem fer ara és que tothom s’ha recuperat però no al mateix ritme.

–En quina situació es troben els hotels de les parròquies altes i quina perspectiva de la temporada hi ha per ells?
–Com a hoteler de parròquia alta puc dir que estem animats. Però, per unes dades que ja són bones perquè asseguren que els negocis tiren endavant. També existeix la preocupació de què els països com Anglaterra, Israel, Rússia i els països de l’est es mobilitzen una mica més del que estan ara i ens donen més optimisme, perquè si no, amb els clients de proximitat Andorra no sobreviu.

–Quina previsió fan del tipus de client que pugui venir al Principat? Preveuen una gran mobilitat d’aquests grups internacionals?
–Tot fa semblar que sí. Les fronteres estaran més obertes que ara, però després s’ha de tenir en compte que el turista decideixi fer vacances a l’hivern i que vingui a Andorra. Una cosa és que les restriccions s’aixequin, però després cal estar pendent de la situació econòmica d’aquests països. Cal dir que encara no estarà tot obert al 100%. Per exemple, el mercat britànic amb la seva situació econòmica actual i les conseqüències postpandèmia i el Brexit. El principal fet serà que s’obrin les restriccions i que tinguin mobilitat per poder arribar a Europa. Després Andorra tindrà que fer el que calgui per atraure’ls. No serà fàcil, però no serà tan advers com l’any passat.

–Un dels temes importants per aquesta temporada d’hivern seran els protocols sanitaris a les estacions d’esquí. Vostès han estat presents a les reunions que s’han fet des del ministeri amb les estacions?
–No hem estat presents a aquestes reunions, però tenim la informació que a poc a poc ens van compartint les estacions, però encara és aviat. Sabem que encara estan arreglant aquest tema i esperem quan ho tinguin arreglat perquè ens ho facin saber a la Unió Hotelera per comunicar-lo així als nostres associats.


–I, des del seu sector quines impressions li provoca la integració entre EMAP i Ensisa?
–Per al nostre sector crec que serà igual, però sí que crec que és positiva per al país. Però, encara estem pendents de com avança aquest preacord que s’ha realitzat i pensem que amb el temps veurem si és positiu. Creiem que aquest tema ho hauríem de veure des del vessant d’un forfet únic. Si un client que puja a esquiar a Andorra amb un únic forfet té accés a tots els dominis del país, serà formidable. Tot això ens puja la qualitat de l’oferta turística.

–Des de la Unió Hotelera que opinen de la taxa turística? Aquesta taxa s’hauria de destinar per fer més atractiu turísticament el Pas de la Casa?
–La taxa turística està en estudi. Des del ministeri de Turisme se’ns ha fet arribar que hi ha un marc d’actuació, si aquest no es desvia des de la Unió Hotelera, hem dit que donarem suport. El Govern està receptiu, i no tinc cap dubte que la recaptació de la taxa va encaminada a millorar els atractius turístics o a generar de nous. Caldrà que sigui per a una parròquia o un segment de negoci, però no sabem si el Pas de la Casa és un dels objectius. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT