PUBLICITAT

El transport de viatgers es decanta per reduir la jornada

El sector creu que necessitarà ajuts específics

Per Julià Rodríguez

Un autobús de les línies regulars de transport públic. / ANA
Un autobús de les línies regulars de transport públic. / ANA

Les empreses del transport públic de viatgers són conscients que passarà encara un temps fins que puguin operar amb normalitat després de la forta sotragada que estan patint per la crisi sanitària i econòmic causada pel coronavirus. Els integrants del sector consideren que les ajudes que ha fixat el Govern en el primer i segon paquet de mesures econòmiques són suficients perquè les empreses puguin tirar endavant, però adverteixen que necessitaran també suport en una fase posterior. De moment, les empreses tenen clar que hauran de recórrer a la suspensió temporal del contracte de treball (STCT) o reducció de jornades per sobreviure davant de la mínima activitat que registren.

En el cas d’Andbus, que realitza viatges a Barcelona i Tolosa i s’encarrega també dels serveis comunals d’Andorra la Vella i Ordino, la intenció és aplicar una reducció de la jornada a la pràctica totalitat de la plantilla, formada per uns 90 treballadors. “Volem passar aquesta crisi sense haver de prescindir de ningú, això és el que ens sembla més raonable”, va explicar l’administrador d’Andbus, Dani Vinseiro, que calcula en més del 90% la caiguda del nombre de passatgers. Segons Vinseiro, que dubta que el sector pugui tornar a una certa normalitat fins d’aquí a “bastants mesos”, l’objectiu és “mantenir l’equip que tenim, el que implicarà un esforç important de l’empresa”. “Quan comenci a funcionar l’economia necessitarem mesures específiques per al nostre sector”, va voler recordar.

Per la seva banda, la Cooperativa Interurbana, que disposa de més d’un centenar d’empleats juntament amb Alsa, ha optat per una reducció de la jornada per al 92% dels treballadors, mentre que l’altre 8% es veurà afectats per una suspensió temporal del contracte de treball (STCT). En aquest últim col·lectiu s’ha inclòs els treballadors més sensibles des del punt de vista mèdic davant d’aquest virus, en base al servei de medicina que assessora l’empresa. “El model que hem elegit permet que la feina es distribueixi, sense haver d’acomiadar ningú, i mantenint la capacitat de créixer per quan calgui incrementar els serveis”, va indicar Gabriel Dallerès, gerent de l’UTE Coopalsa. Segons l’opinió de Dallerès, “l’activitat segurament no es reactivarà fins a l’hivern”, tot i que caldrà augmentar serveis de manera evolutiva.

Finalment, pel que fa a Autocars Nadal, integrada per unes 75 persones, de les quals actualment només estan treballant una quinzena, preveu també una STCT. Segons explicava Bartomeu Gabriel, director d’aquesta empresa, encarregada de la línia entre Sant Julià de Lòria i Escaldes-Engordany i que inclou també el Direct Bus a Barcelona, l’activitat s’ha reduït un 95%. Això vol dir que si abans es transportava més de 6.000 passatgers a la setmana, ara aquesta xifra s’ha reduït a uns 1.300 tot. “Estarem preparats per activar-ho tot quan faci falta depenent de l’evolució de la situació”, va afegir Gabriel.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT