L'opinió de:
Arquitecte

El genoma cultural andorrà

Sí, quin és el contingut genètic o que suporta, defineix i traça, des dels  orígens, passant pels assoliments i les evolucions, fins a l’estat actual, el món cultural andorrà? I, conegut aquest, quin model cultural, a nivell nacional, ens convé desenvolupar avui mirant lluny i quines accions cal emprendre per configurar-lo? Aquestes són les qüestions.

I així poder entendre perquè acaben de tancar dos museus privats, dues bones iniciatives i projectes, el del Tabac i el del Perfum, abans de que en tanquin més o hagin de tancar també els museus públics. O, perquè la cultura, considerada com un bé molt important i de primera necessitat per al desenvolupament i estabilitat de les persones i de les societats (aportant coneixement, confiança, cohesió, identitat, seguretat de pertinença, prestigi, ascensor social, integració, projecte de futur….), sigui la darrera matèria a considerar en els pressupostos públics i privats.

Darrerament han aparegut, però, alguns treballs que volen donar resposta a alguna d’aquestes qüestions. Així, l’Enquesta d’oci i consum cultural del 2019, apareguda el setembre del 2020, del CRES de l’Institut d’Estudis Andorrans, d’unes 328 pàgines; o bé l’Aproximació a la política cultural d’Andorra, apareguda el desembre del 2020, de Toni Gibert i el Govern d’Andorra, d’unes 143 pàgines; o el Llibre blanc de la cultura, aparegut el març del 2021, de la Mònica Geronés i Rovira i el Govern d’Andorra, d’unes 183 pàgines; i finalment, en elaboració, un Pla d’accions estratègiques.

Malauradament les qüestions essencials continuen sense haver estat resoltes, malgrat la bona voluntat i l’extensió dels documents, la qual és inversament proporcional a la seva precisió.

Diu la dita «qui tot ho vol, tot ho perd».

Potser no hauríem de voler esbrinar-ho tot indiscriminadament i tenir moltes dades, si això ens fa incapaços de saber-ho tractar globalment i perdre’n la intel·ligibilitat de l’essencial. O ens fa passar-ho tot per un triturador on ningú si pot reconèixer i d’on en resulten unes conclusions tan genèriques que valen per arreu i per tant per enlloc.

Per entendre el nostre genoma cultural cal que coneguem bé els portadors o les cèl·lules de la cultura, que no són altres que els agents o operadors culturals. Aquests es poden presentar des de diferents angles. Un d’ells és presentar-los des d’una òptica de mercat, tant representatiu aquest avui de la nostra societat. Així podem parlar dels que ofereixen cultura d’un costat i de l’altre dels que la demanden.

Des de l’àmbit oferent hi ha almenys tres possibles posicions. Començant per la posició més nombrosa hi ha la dels gestors culturals, que distribueixen i comercialitzen  cultura. A continuació  i en una posició intermèdia hi ha els productors culturals, que produeixen i editen cultura. I en una posició menys nombrosa hi ha els creadors culturals, que creen cultura.

Tant els gestors com els productors són presents a nivell públic o institucional (parts de l’Administració general, comunal, local i entitats públiques, museus, escoles, universitat, biblioteques, ràdio i televisió o altres), a nivell privat o empresarial (fundacions, cinemes, llibreries, galeries d’art, museus, escoles, universitats, mitjans de comunicació i altres) i a nivell mixt públic-privat (associacions de tot tipus, organismes públics independents…).

Els creadors són presents individualment o en grup en qualsevol dels dominis de les arts (en el seu sentit més ampli) plàstiques, escèniques musicals, radiofòniques, audiovisuals, escrites, gràfiques, o del coneixement, del disseny, etc.

Des del costat dels demandants hi ha tots els usuaris o consumidors culturals, que som tots. I aquesta demanda es pot segregar o concretar també des de nombrosos continguts.

Però aquests agents o operadors culturals, a més de ser, han d’actuar i per a fer-ho necessiten de l’acció cultural.

Hi ha tres formes bàsiques d’acció cultural. La primera és l’acció institucional i empresarial, que disposa dels recursos econòmics i dels principals continents o llocs, mitjans i espais on la cultura es presenta i el seu lligam amb l’usuari o destinatari cultural és indirecta. La segona és l’acció associativa, que representa la cultura de base i sorgeix de la societat civil i el seu principal recurs és la imaginació i la capacitat de generar projectes culturals amb uns mitjans principals que són el voluntariat cultural i el seu lligam amb el demandant cultural, al qual se’l dona la possibilitat de participar, és directe. Finalment, la tercera acció cultural és l’acció individual i és la més distant de l’usuari final, normalment en no disposar de marc estable de relació amb el demandant, però és la més creativa o reflexiva i és alhora a la base de qualsevol acció cultural.

Les tres accions, tot i ser independents, es troben interrelacionades i són necessàries i es presenten en totes les combinacions possibles. Cap de les tres està en competència amb les altres i es complementen entre si.

La cultura, com a activitat que es dedica a promoure el pensament, el coneixement, igualment el passar-ho bé, és també un element de prestigi, d’integració i de cohesió socials.

Conèixer com operen i interaccionen aquests agents a Andorra és clau per entendre el genotip cultural andorrà, del qual podrem i haurem d’extreure el model cultural a ser possible més evolucionat, per adaptar-lo contínuament als moments i circumstàncies que ens toquin de viure o es vegin venir. 

Comparteix
Enquesta
Publicitat
Editorial
Publicitat

No et quedis sense el nostre exemplar en PDF

Publicitat
QualificAND

Trini Marín

Trini Marín destaca la importància de garantir la viabilitat econòmica en l’increment salarial dels funcionaris.

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu