Inés Bafaluy és una jove encampadana compromesa i orgullosa del seu país, que busca nous reptes per a poder contribuir a la reflexió de solucions per als reptes de futur. Per aquesta raó, ha decidit estudiar enginyeria a INSA Toulouse, amb una especialització en matemàtiques aplicades i informàtica, a més d’un especial interès en innovació i intel·ligència artificial (IA).
–Per què va presentar-se com a membre del Parlament Estudiant (PE) de la Universitat de Toulouse (UT)?
–A part de la meva passió per les ciències, sempre he estat interessada per la política i la participació ciutadana, ja sigui en l’àmbit personal com en l’àmbit acadèmic. En veure l’oportunitat de presentar-me al Parlament Estudiantil de la UT, de poder participar activament i tenir un impacte real en la vida estudiantil a Toulouse, no vaig dubtar un segon per presentar-me. És sovint difícil pels joves poder ser escoltats i ser presos en consideració. Tot i això, hi ha entitats, com la del PE, que donen veu als joves i els permeten poder expressar les seves inquietuds i trobar-hi solucions conjuntament. Cal aprofitar aquestes oportunitats per contribuir i aprendre tant com es pugui.
–Quines funcions té el Parlament Estudiant?
–El PE s’encarrega d’acompanyar projectes d’estudiants, donant suport i finançament. Aquests projectes han de ser el resultat de sinergies i col·laboracions entre les associacions d’universitats que lluiten pels mateixos objectius, com podria ser la lluita per una transició ecològica cap a una societat més sostenible. El PE és també un pont intermediari que relaciona les universitats entre elles i fomenta el treball conjunt per poder assolir objectius de gran escala amb una important visibilitat. A causa de la seva recent creació, les seves funcions són encara relativament teòriques, i són els nous membres que obriran camí i construiran progressivament el concepte.
–Hi ha molta diversitat al Parlament? És l’única andorrana a l’hemicicle?
–La diversitat ocupa un rol principal en el PE des de l’inici de cada mandat. En efecte, la composició de les llistes imposa certs criteris, ja sigui la diversitat de gènere en relació amb el nombre equivalent de candidats de cada gènere en cada llista, com la diversitat d’escoles que hi participen, ja que es requereix que hi hagi com a mínim un candidat de cada universitat fundadora. Pel que fa a les nacionalitats, soc l’única andorrana a l’hemicicle. És tot un honor per a mi poder representar al conjunt d’andorrans i d’estudiants estrangers, que també mereixen que la seva veu pugui ser escoltada.
–Quines problemàtiques o aspectes creu que s’han de tractar per aquest mandat?
–Els membres del PE estan dividits en 13 comissions de treball en el marc de l’Esquema de Millora de la Vida Estudiantil, com ara l’eco-responsabilitat, la precarietat, les discriminacions, la inclusió, els transports, l’habitatge, la salut, la cultura, l’esport, entre altres. Sent 35 representants de les universitats, totes les temàtiques podran ser desenvolupades al llarg d’aquest primer mandat de dos anys. Soc conscient del curt termini que representa, per això em concentro principalment en la comissió d’eco-responsabilitat, que és una temàtica urgent que requereix molt dinamisme i mobilitat estudiant.
–Recomanaria als estudiants andorrans involucrar-se en l’activisme estudiantil? Per què?
–L’activisme estudiantil és totalment recomanable. En primer lloc, aporta responsabilitat ciutadana i consciència de les problemàtiques actuals i de la necessitat d’actuar. També dona l’oportunitat de participar en projectes, conèixer estudiants motivats i compromesos, col·laborar amb entitats privades o organitzacions i tenir un impacte real en la ‘microsocietat’ que representa la vida estudiantil. Finalment, l’activisme estudiantil permet als estudiants créixer com a persones, desenvolupar un criteri propi, expressar-se amb facilitat, aprendre a ser més organitzats, però sobretot t’inicia a la participació activa.