El Govern aposta per fer un pas endavant en el transport públic amb la creació d’un tramvia lleuger que connecti la frontera hispanoandorrana amb Escaldes-Engordany. Aquest projecte vol fixar en els propers mesos el seu traçat i garantir les infraestructures necessàries. De fet, l’Executiu preveu reunir-se al gener amb els comuns implicats per “consensuar el recorregut i acordar les corresponents reserves d’espais”, tal com ha explicat el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, durant la trobada de Nadal entre el Govern i els mitjans de comunicació. L’objectiu és tenir el pla sectorial enllestit en un termini de 12 mesos, un document que servirà de “garantia urbanística i jurídica” i que permetrà definir la inversió global i les modalitats de finançament. En aquest sentit, el Banc Europeu d’Inversions (BEI) ja ha donat llum verda a una partida de 62 milions d’euros. Tot i l’impuls, el cap de Govern, Xavier Espot, ha demanat “prudència” perquè és “un projecte molt complex” i s’emmarca en una visió a llarg termini que podria trigar dècades a materialitzar-se.
Paral·lelament a aquesta estratègia de transport segregat i més sostenible, l’administració general ha fet balanç dels reforços introduïts en el servei nocturn d’autobusos. Des del setembre passat, l’increment d’usuaris ha estat del 25%, i s’ha constatat una millora significativa en la mobilitat dels treballadors que pleguen tard i viuen en parròquies diferents d’on desenvolupen la seva activitat laboral. “Hem registrat un creixement bastant òptim en només tres mesos”, ha destacat Forné. A més, el secretari d’Estat ha assegurat que s’està estudiant prolongar el servei nocturn fins al Pas de la Casa i ampliar línies com la L6 fins a la Cortinada, tot plegat dins d’un estudi d’optimització que s’hauria de tenir llest en tres mesos. “S’han triplicat els usuaris i s’ha augmentat el poder adquisitiu dels ciutadans gràcies a l’aposta pel transport segregat”, ha afirmat Forné, tot incidint en els beneficis socioeconòmics i ambientals d’aquestes millores.
Finalment, el Govern també avança en el projecte del parc eòlic del Maià, el qual vol engegar-se a partir de 2025. Durant l’any vinent, l’objectiu és aprovar el Pla Sectorial i desencallar els tràmits administratius, amb la finalitat d’obtenir les llicències i habilitar els accessos. Segons Forné, “l’impacte del parc eòlic del Maià serà molt similar a la construcció de la central de Fhasa, ja que marcarà la nostra història a nivell energètic”. A més, ha subratllat la voluntat de “continuar en la mateixa línia de passar a energies més sostenibles i no tan fòssils”, en sintonia amb l’estratègia global del país per aconseguir una transició energètica efectiva i de llarg recorregut.