Escaldes-Engordany
Demanda contra l’AREB i l’INAF per recuperar 45 milions en preferents
La quantitat de diners que reclamen els afectats suma el 75% del total de l’emissió de BPA / L’advocada explica que pretenen demostrar la «mala praxi» de la resolució
Bona part dels clients de BPA amb preferents han decidit impugnar la resolució de l’AREB que acorda un valor de zero euros per aquest producte financer. En total, dels 60 milions d’euros d’emissió de preferents de BPA, se’n demanen 45 milions. És a dir, la quantitat de diners que reclamen aquells clients que tenien preferents i que han decidit objectar contra la resolució suma el 75% del total de l’emissió. Segons va explicar ahir en declaracions a EL PERIÒDIC la Plataforma d’Afectats de BPA liderada per l’advocada Anna Solé, entre els perjudicats que s’han afegit a la impugnació hi ha molts andorrans «que van dipositar la seva confiança en l’entitat, el Govern i la plaça financera del país».
Un cop finalitzat el termini de temps que els clients afectats tenien per objectar la resolució –acabava ahir–, ja s’ha entrat a tràmit la demanda judicial i les proves contra l’AREB –en tant que consell d’administració que ha gestionat la resolució– i contra l’INAF –com a òrgan regulador. «Impugnem la valoració que ha fet l’AREB i segons la qual ha decidit que les preferents tenen un valor zero i per fer-ho hem de demostrar que hi ha hagut una mala praxi», exposava Solé.
Segons l’advocada, es tracta d’una demanda molt tècnica i complexa que ha requerit auditors externs reconeguts internacionalment. «Per fer l’anàlisi que ells han fet durant un any, a nosaltres només ens han deixat 15 dies naturals» es queixava Solé que recordava que durant els vuit dies laborals que han tingut –des de la publicació de la resolució al BOPA el 21 d’abril fins ahir– han hagut de treballar 24 hores cada dia. «És un plet d’unes característiques molt complexes que requeria 10 persones treballant tot el dia i no tothom té aquests coneixements financers», va certificar.
En paraules planeres i sense entrar en els tecnicismes que exigeix el procés, Anna Solé informava que la demanda consisteix en «dir-li al pèrit judicial què volem que analitzi perquè el jutge investigui per aquí i es demostri que la valoració de l’AREB no s’ha fet degudament». En cas que finalment la Batllia doni la raó als clients, les preferents tornaran a tenir el valor que tenien el 10 de març del 2015 i els clients podran recuperar els seus diners. En cas contrari, recorreran al Tribunal Superior.
Pel que fa al període de temps que pot durar el procés judicial que va començar ahir, Solé va remarcar que «la prova serà feixuga però si nosaltres hem tingut temps d’entrar la demanda impugnant la resolució en només vuit dies laborables i 15 naturals, tothom hauria de tenir la mateixa capacitat de fer tràmits amb aquesta agilitat». Amb tot, va detallar que un cop sigui notificada la impugnació, l’AREB i l’INAF comptaran amb 15 dies per contestar-la i proposar les proves que considerin oportunes en el mateix tràmit. El que pot fer allargar el procés és, tal com va explicar, «el temps que trigaran els estudis que hauran de realitzar els pèrits».
Per tant, la demanda judicial interposada pels clients que tenien preferents es creuarà amb la posada en marxa de Vall Banc que començarà a operar dimecres que ve, 11 de maig. Un fet que la lletrada va qualificar «d’incongruent».
L’advocada que lidera la plataforma va assegurar que «hi ha moltes possibilitats de recuperar els diners de les preferents». I va manifestar que les persones afectades estan molt decebudes tant amb el procés com amb la mateixa resolució. «La gent té una decepció en majúscules i està molt enrabiada». Solé va considerar que les autoritats pertinents han aconseguit «l’efecte contrari». «La resolució, en comptes de desmotivar totalment a la gent, els ha donat força per defensar el que és seu».
Un cop finalitzat el termini de temps que els clients afectats tenien per objectar la resolució –acabava ahir–, ja s’ha entrat a tràmit la demanda judicial i les proves contra l’AREB –en tant que consell d’administració que ha gestionat la resolució– i contra l’INAF –com a òrgan regulador. «Impugnem la valoració que ha fet l’AREB i segons la qual ha decidit que les preferents tenen un valor zero i per fer-ho hem de demostrar que hi ha hagut una mala praxi», exposava Solé.
Segons l’advocada, es tracta d’una demanda molt tècnica i complexa que ha requerit auditors externs reconeguts internacionalment. «Per fer l’anàlisi que ells han fet durant un any, a nosaltres només ens han deixat 15 dies naturals» es queixava Solé que recordava que durant els vuit dies laborals que han tingut –des de la publicació de la resolució al BOPA el 21 d’abril fins ahir– han hagut de treballar 24 hores cada dia. «És un plet d’unes característiques molt complexes que requeria 10 persones treballant tot el dia i no tothom té aquests coneixements financers», va certificar.
En paraules planeres i sense entrar en els tecnicismes que exigeix el procés, Anna Solé informava que la demanda consisteix en «dir-li al pèrit judicial què volem que analitzi perquè el jutge investigui per aquí i es demostri que la valoració de l’AREB no s’ha fet degudament». En cas que finalment la Batllia doni la raó als clients, les preferents tornaran a tenir el valor que tenien el 10 de març del 2015 i els clients podran recuperar els seus diners. En cas contrari, recorreran al Tribunal Superior.
Pel que fa al període de temps que pot durar el procés judicial que va començar ahir, Solé va remarcar que «la prova serà feixuga però si nosaltres hem tingut temps d’entrar la demanda impugnant la resolució en només vuit dies laborables i 15 naturals, tothom hauria de tenir la mateixa capacitat de fer tràmits amb aquesta agilitat». Amb tot, va detallar que un cop sigui notificada la impugnació, l’AREB i l’INAF comptaran amb 15 dies per contestar-la i proposar les proves que considerin oportunes en el mateix tràmit. El que pot fer allargar el procés és, tal com va explicar, «el temps que trigaran els estudis que hauran de realitzar els pèrits».
Per tant, la demanda judicial interposada pels clients que tenien preferents es creuarà amb la posada en marxa de Vall Banc que començarà a operar dimecres que ve, 11 de maig. Un fet que la lletrada va qualificar «d’incongruent».
L’advocada que lidera la plataforma va assegurar que «hi ha moltes possibilitats de recuperar els diners de les preferents». I va manifestar que les persones afectades estan molt decebudes tant amb el procés com amb la mateixa resolució. «La gent té una decepció en majúscules i està molt enrabiada». Solé va considerar que les autoritats pertinents han aconseguit «l’efecte contrari». «La resolució, en comptes de desmotivar totalment a la gent, els ha donat força per defensar el que és seu».