Més de 650 alumnes dels tres sistemes educatius participen en els tallers de prevenció de l’assetjament escolar que promou Andorra Recerca i Innovació (ARI) a les aules. La tècnica pedagògica encarregada de dur a terme les sessions a les escoles, Montse Brugulat, va afirmar que «es tracta d’un projecte conjunt amb el Ministeri d’Educació i Ensenyament Superior que pretén conscienciar les noves generacions sobre l’origen i els efectes de l’assetjament entre companys, tant a dins de l’aula com a fora». Aquest pla va començar a portar-se a la pràctica l’any 2013 amb la finalitat d’acabar amb el bullying.
Les sessions, que es duen a terme anualment, consisteixen, en primera instància, en l’aclariment per part dels professionals del significat del terme assetjament. «Detallem de manera exhaustiva el coneixement sobre aquesta pràctica, quins tipus d’assetjament existeixen i la diferenciació entre l’agressió física, la psicològica i l’exclusió social dins l’entorn educatiu», segons va assenyalar Brugulat. Després de la part teòrica, es posen de manifest exemples quotidians en què dues o més persones es veuen implicades en aquestes situacions. «Mitjançant vinyetes de còmic, tota la classe debat i decidim entre tots si es tracta d’una situació d’assetjament». Finalment, «realitzem entre tots un mural en què els nens escriuen les actituds positives i les negatives per a cadascú amb la finalitat de difondre la visió de cada alumne».
D’altra banda, cal destacar la consolidació del ciberbullying que consisteix en l’assetjament telemàtic mitjançant les noves tecnologies. «Durant el confinament es va fer palès la consolidació d’aquest assetjament mitjançant, sobretot, els telèfons mòbils», va indicar la tècnica. De fet, va afegir que «els agressors aprofiten identitats i avatars falsos per amagar-se darrere les pantalles i tenir més seguretat a l’hora d’agredir psicològicament a algú». En aquest sentit, va destacar que «aquestes persones actuen, des de la distància, d’una manera que no farien en persona».
Finalment, Brugulat va remarcar que «ser espectadors i no fer res ens converteix en còmplices dels assetjadors, per tant, l’objectiu real d’aquests tallers és empoderar els escolars perquè prenguin part en la prevenció de totes aquestes situacions».