Search
Close this search box.

El Ministeri d’Educació i Ensenyament Superior ha detectat tres casos d’assetjament escolar que han implicat la intervenció de l’Àrea d’Inspecció i Avaluació Educativa durant el primer trimestre d’aquest curs escolar 2020-2021. Es van notificar a través de l’aplicació B-resol, que pretén lluitar contra l’assetjament, el ciberassetjament, els trastorns alimentaris i qualsevol mena de conflicte dels adolescents utilitzant la tecnologia mòbil. Els tres fan referència a un assetjament verbal tot i que un dels casos es combina amb un ciberassetjament, i l’altre implica una violència física. Pel que fa al perfil de les víctimes, totes són noies. 

Les actuacions pertinents es van activar entre mitjans i finals de novembre i actualment compten amb plans d’intervenció engegats. Aquest primer trimestre lectiu, a més, es tanca amb un augment de les alertes respecte al mateix període de l’any anterior. En concret, més una desena, ja que se n’han rebut 87 durant aquest període del curs 2020-2021, mentre que durant els mateixos mesos de l’any passat se’n van comunicar 72.

Des dels centres educatius fan un balanç positiu de l’eina, ja que permet detectar situacions que no s’han pogut observar directament pels professionals de les escoles. Així, ressalten que fins i tot es detecten situacions fora de l’àmbit escolar permetent «intervenir amb més qualitat». També celebren que els usuaris puguin mantenir l’anònimat en tant que asseguren que «encoratja alguns alumnes a comunicar situacions que viuen malament o aquelles actuacions de companys que no consideren correctes ni apropiades». Per altra banda, constaten que l’aplicació aporta «més tranquilitat» a les famílies dels alumnes perquè és un canal complementari de detecció d’incidències que afecten al benestar dels seus fills.

Quatre casos i 140 alertes

Pel que fa al curs escolar 2019-2020 es van registrar quatre casos d’assetjament escolar que van implicar la intervenció de l’Àrea d’Inspecció i Avaluació Educativa. A més, el període es va tancar amb un total de 140 alertes, efectuades en conjunt per part dels sis centres que utilitzaven la plataforma. En concret, els col·legis Sant Ermengol, Mare Janer, Sagrada Família i Maria Moliner, així com l’Escola Andorrana de Segona Ensenyança d’Encamp i de Segona Ensenyança d’Ordino.

Els casos d’assetjament escolar detectats van produir-se a centres de segona ensenyança i es va aconseguir resoldre’ls en un període d’entre un i quatre mesos, segons informen des del ministeri. En concret, dos van ser violències verbals, un, violència tant física com verbal i un de ciberassetjament. Pel que fa al gènere de les víctimes, dues eren noies i dos eren nois.

Durant el període de confinament, a més, es va optar per facilitar l’aplicació a tots els joves d’entre 12 i 18 anys del Principat, independentment de quin fos el centre o sistema educatiu on estan cursant els seus estudis. D’aquesta manera, s’esperava facilitar que els infants i els adolescents denunciessin qualsevol situació o problemàtica que poguessin estar patint. En especial, aquelles associades al confinament, a les noves dinàmiques de convivència o al ciberassetjament. Es van rebre un total de cinc alertes durant els mesos d’aïllament: tres van ser a través de l’aplicació, que es pot descarregar gratuïtament des de Google Play per a Android i des de l’App Store per a Apple, i dues a través de la web de B-resol.

Abans d’habilitar la plataforma per a tot el jovent del país, però, des del Ministeri d’Ensenyament i Educació Superior recorden que els adolescents de més de 12 anys que estudien en algun dels centres educatius adherits a l’aplicació b-resolt ja tenien la possibilitat d’alertar persones de referència de la seva escola, l’Àrea d’Inspecció o bé al Col·legi de psicòlegs. Actualment, hi ha adherits sis centres educatius de segona ensenyança: Dos dels tres centres del Sistema Educatiu Andorrà i tots els centres del Sistema Educatiu Espanyol de caràcter públic. El darrer centre que s’ha incorporat és l’Escola Andorrana de Segona Ensenyança de Santa Coloma. El Col·legi Espanyol Maria Moliner, ha deixat d’implementar l’aplicació aquest curs escolar.

Angoixa

El motiu principal de les alertes dels adolescents va ser estar patint angoixa. Dos dels cinc que van alertar els interlocutors del centre a través d’aquesta plataforma, van manifestar que en patien a causa del confinament, mentre que dos més en presentaven com a conseqüència de les tasques escolars durant aquest període i el cinquè va Sol·licitar atenció psicològica. Els interlocutors d’aquestes situacions van ser un inspector, dos tecnics especialitzats en l’àmbit de l’educació social (Teaes) i dos psicòlegs.

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu