• Ajuntament i veïns de Baix Pallars planten la presentació del projecte de la variant

EL PERIÒDIC
TREMP

Periodic
Romero, cap de la Unitat de carreteres de Lleida, explica el projecte. Foto: ACN / MARTA LLUVICH

L’elecció de l’Ajuntament de Tremp per fer l’acte de presentació del projecte de la variant de Gerri de la Sal (Pallars Sobirà) ha molestat tant l’Ajuntament de Baix Pallars com els veïns del municipi que no hi han assistit com a acte de protesta. L’alcalde de Baix Pallars, Xavier Rivera, i els veïns creuen que s’hagués tingut de fer al municipi o a la capital de comarca a la que pertanyen i no a la veïna. Durant la presentació el responsables de carreteres de l’Estat ha garantit nivells màxims de seguretat pel que fa a les voladures. D’aquesta manera han volgut tranquil·litzar als veïns que temen possibles precipitacions de roques a les cases. Al poble també si col·locaran dos sismògrafs.

L’alcalde de Tremp, Víctor Orrit, ha estat l’encarregat d’explicar el perquè de la presentació del projecte a Tremp. Orrit ha dit què és una obra suficientment important pel Pirineu i que va ser l’Ajuntament de Tremp qui va demanar a la subdelegació que es fes la presentació a la capital del Pallars Jussà. Presentació a la que no va assistir ahir cap representant polític del Pallars Sobirà, comarca en la que es realitza l’obra.

Pel que fa a l’obra pròpiament dita contempla obres de condicionament en 2,2 quilòmetres per un valor de més de 46 milions d’euros que amb les expropiacions, control, vigilància i redacció del projecte s’eleva a més de 48,5 milions d’euros.

El projecte contempla un túnel de 980 metres. Aquesta obra preocupa als veïns que temen despreniments de roques a les cases o moviments del terreny. Juan Antonio Romero, cap de la Unitat de Carreteres a Lleida, ha posat de manifest que al passar per terrenys febles es travessaran lentament, reforçant al màxim totes les seccions, la qual cosa comportarà reducció en l’avanç dels treballs però es garantirà la seguretat.

Romero ha explicat que al ser Gerri de la Sal declarat Bé Cultural d’Interès Nacional les mesures de seguretat que s’adoptaran seran superiors a les habituals i tindran nivells màxims d’exigència. Romero ha afegit que a la població es col·locaran dos sismògrafs, informa l’ACN. Lluis Bonet, cap de la demarcació de carreteres de l’estat a Catalunya ha explicat que la calçada és farà amb pols de neumàtic, tècnica que per primer cop s’utilitzarà a la demarcació de Lleida.

Pel que fa a l’enllaç nord que reclamen els veïns del municipi, el delegat del Govern a Lleida, José Àngel Flores, ha explicat que els condicionants del terreny i la seguretat han conduit a la inviabilitat d’una sortida nord. Flores ha afegit que s’ha fet la millor carretera possible i els 48 milions d’euros de pressupost són una mostra de la envergadura i la qualitat del projecte.

EXCAVACIONS / L’obra comportarà uns 275.000 metres cúbics d’excavacions, dels quals 191.548 metres cúbics s’utilitzaran per actuar en terraplens i el sobrant es destinarà a l’explanació de la futura àrea de descans. L’àrea de descans serà d’uns 10.000 metres quadrats que inicialment s’utilitzaran per deixar els materials de l’obra i un cop s’acabi s’hi farà un àrea d’esbarjo.

Per a més informació consulti l’edició en paper.

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu