Els treballs d’obres que estan fent de les bigues del viaducte del carrer Doctor Vilanova continuen a bon ritme, sent possible que avui ja estiguin acabades abans de temps. La setmana que ve la grua de grans dimensions, que pesa 100 tones, mesura 60 metres i té una capacitat de càrrega de 250 tones, es retirarà i s’ubicarà a la part baixa del vial per retirar els pilars que es troben en aquest punt, segons va explicar ahir el Cap d’Àrea de Serveis Públics del Comú d’Andorra la Vella, Jonatan Vicente.
Així doncs, aquesta setmana s’estan desmuntant les bigues de la part superior del viaducte, per això la grua està treballant des del vessant de la Plaça Rebés. Quan el procés acabi avui, la maquinària es desmuntarà i es tornarà a instal·lar a la part baixa del vial, a tocar de l’encreuament amb el carrer Prat de la Creu.
La retirada d’aquests no estava prevista, però en el transcurs de l’obra es va veure que estaven molt més malmeses del que es pensava. Treure-les comporta un treball de molta complexitat, per això s’ha hagut de portar una grua especial des d’Espanya, que segons informa Vicente, «poques vegades es veuen al país». Aquesta està instal·lada a la plaça Rebés i es pot allargar 40 metres per agafar les bigues que es troben a la part alta del viaducte, que fan uns 10 metres i pesen 20 tones. Quan es faci l’operació a la part baixa del vial, la grua haurà d’aixecar bigues de 20 metres i 40 tones de pes.
Les 30 bigues de formigó que s’estan extraient es reaprofitaran en l’obra que s’està desenvolupant uns metres més avall, a la part baixa del carrer Vilanova. Aquest passarà de tenir dos carrils a tenir-ne tres, dos de pujada i un de baixada. Vicente va destacar que «el fet de reaprofitar aquestes bigues per reomplir el terreny del nou carril que es farà a Doctor Vilanova permetrà no haver de trinxar res, no gastar més diners i estalviar diòxid de carboni», iafegint que és possible fer-les servir «perquè s’utilitzaran a base per al nou vial, és a dir, no tindran una finalitat estructural.»
Per últim, va informar que «el nou vial que es farà està adequat a l’ús que se’n farà» i es calcula que tindrà una vida útil de cent anys. Les bigues seran de formigó, però el tècnic va voler destacar que «ja no es treballa com ara fa 40 anys i es disposa d’altres recobriments».
Està previst que les obres finalitzin el maig del 2024 i tindran un cost de 2,2 milions d’euros.