• La reproducció de les pintures de Santa Maria, a l’agost

EL PERIÒDIC
LA VALL DE BOÍ

Periodic
Els dibuixos inicials i les capes profundes de la pintura romànica original que ha quedat a l’absis. Foto: ACN / MARTA LLUVICH

Els treballs de recuperació de les pintures originals del Pantocràtor de Sant Climent de Taüll ja han finalitzat i ara s’està treballant en refer fragments del sòcol i condicionar els indrets on s’han d’ubicar els sis projectors que mostraran amb imatges en tres dimensions com era el temple originàriament. Paral·lelament s’està treballant en la instal·lació, a l’església de Santa Maria de Taüll, d’una còpia de les pintures murals que conserva el Museu Nacional d’Art de Catalunya. La reproducció es fa amb el sistema Papelgel, que en garanteix la precisió i no interfereix en la conservació dels murs de l’edifici. Està previst que la col·locació d’aquesta còpia finalitzi a inicis del mes que ve.

Un cop acabats els treballs de recuperació de les pintures originals a sant Climent de Taüll s’estan duent a terme tasques de condicionament del paviment romànic que s’ha trobat a la part baixa de l’absis durant l’excavació. Els treballs consisteixen en refer les franges inferiors i consolidar el paviment.

Sis projectors / Paral·lelament s’està treballant en la col·locació de sis projectors per a les imatges en tres dimensions que es projectaran a les parets de l’església. Es tracta d’una tasca molt minuciosa donat que s’han d’ajustar al mil·límetre. Els tècnics destinaran els mesos de juliol i agost a aquests ajustaments de les imatges a la paret, informa l’ACN.

El públic que aquests dies visita Sant Climent de Taüll pot veure un fragment de la còpia del pantocràtor que va fer Ramon Millet als anys 60 i que havien presidit l’absis central fins el març d’aquest any.

Els visitants també poden veure, per primer cop, els dibuixos inicials i les capes profundes de la pintura romànica original. Els arrencaments fets l’any 1920 es van fer amb la tècnica de strappo, sense arrencar totes les capes que formen l’obra.

Després de l’arrencament i en una operació de rehabilitació de l’església, es va aplicar una capa d’emblanquinat, sobre les restes pictòriques del fresc. Aquesta capa ara s’ha eliminant amb l’objectiu de la seva recuperació i conservació i per tal que el visitant pugui veure les parts de dibuixos inicials que el pintor va fer directament sobre l’arrebossat aplicat al mur i encara fresc i que van quedar adherides a la paret. És tracta de restes de pintura romànica original.

En aquest cas les pintures recuperades són les originals però en el cas de Santa Maria de Taüll a les parets no han quedat restes de pintura i s’ha optat per col·locar còpies. Aquests dies s’està treballant en la seva col·locació. Aquestes reproduccions són de temes historiats i estan situats al mur sud.

Aquests treballs són fruit del conveni de col·laboració signat el juliol del 2012 entre el Museu Nacional i el Consorci Patrimoni de la Humanitat de la Vall de Boí i impulsat pel Departament de Cultura.

En una segona fase, es completarà el conjunt, que ha d’incloure la reproducció de la resta de les pintures dels murs laterals de l’església conservades al Museu Nacional, i que permetrà evocar, in situ, el conjunt de pintura mural romànica més extens dels conservats a Catalunya. L’església de Santa Maria de Taüll va ser consagrada el 1123 i les pintures es consideren d’aquesta data, que correspon amb la de les pintures de Sant Climent de Taüll. Aquesta actuació se suma al projecte d’intervenció a l’església dirigit pel Departament de Cultura, dins el Programa Romànic Obert 2008-2013, que compta amb la col·laboració de La Fundació La Caixa. 

Per a més informació consulti l’edició en paper.

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu