El sindicat del taxi es sent desprotegit pel Govern. Així ho va expressar el seu secretari general, Victor Ambor, qui va denunciar «la competència deslleial» que exerceixen els vehicles de transport amb conductor (VTC), reconeguts en la Llei dels transports per carretera, envers un sector que no travessa un bon moment al Principat.
«Són vehicles d’alta gamma que haurien de dur un distintiu a l’interior que posi targeta de transport de vehicle de lloguer amb conductor i molts no la porten. I això és una competència deslleial per nosaltres que tenim aquí perquè ens està traient molta feina», va queixar-se el secretari general del sindicat del taxi. A més, Ambor va assegurar que hi ha professionals que aprofiten el marc legal per treballar a dues bandes. «El més fotut és que hi ha uns quants taxistes que treballen amb aquestes VTC. Fan això i fan allò. I si hi ha més feina allà fan allò i no fan això. És una problemàtica si això segueix sense control», va criticar.
Malgrat que en el Principat no operin empreses com Uber o Cabify, el Reglament de classificació dels vehicles destinats al servei del taxi i dels vehicles de lloguer amb conductor i sense, aprovat a principis del 2016, sí permet la implementació de vehicles amb llicència VTC. «Que al meu entendre no deixa de ser un taxi de tota la vida perquè pagues per un servei», va argumentar el secretari general del sindicat. En aquest sentit, el reglament estableix que l’empresa de lloguer de VTC ha de disposar d’un mínim de cinc turismes, que siguin qualificats de gamma alta pel fabricant, inscrits al Registre de Vehicles a nom del titular de l’empresa i amb un mínim de tres conductors assalariats. De fet, Ambor va estimar que la quantitat de llicències VTC que ha atorgat l’Executiu s’acosta a la flota de vehicles del taxi. «Si no arriben a tenir els mateixos cotxes que els dels taxis pocs els hi falten», va sostenir.
El qualificatiu de servei públic
Entre les reivindicacions del sector per combatre aquesta problemàtica, Ambor va posar èmfasi en la necessitat de recuperar el qualificatiu de servei públic. «La llei ens dona totes les obligacions de servei públic però no tenim aquest qualificatiu perquè se’ns empari i garanteixi certa feina. Si estan permetent que hi hagi tota aquesta competència i intrusisme aquest servei públic se’n va en orris», va lamentar. Segons el secretari general del sindicat, aquest qualificatiu va ser retirat fa deu anys després d’una revisió al servei de Transport de l’Executiu i per això van reclamar disposar d’ell per tornar a comptar amb la protecció del Govern. «Nosaltres no volem demanar comissions o subvencions. E l que volem és que no es permeti un intrusisme en aquest sector que ens treu la feina», va sentenciar Ambor.