Ben segur que una de les iniciatives més visibles de l’empresa especialitzada en la filantropia i projectes amb impacte social Andtropia és el projecte dotzexdotze, que cada mes es dedica a recaptar diners i a fer visible una ONG del país. Però la feina que duen a terme va més enllà i entre altres línies d’actuació hi ha la investigació, la filantropia o l’organització d’esdeveniments a favor d’organitzacions sense ànim de lucre. Un cop tancat el 2024 en fan un bon balanç dels projectes engegats i del que s’ha aconseguit i exposen els nous reptes per a aquest 2025.
A grans trets, des de l’entitat remarquen el fet que gràcies a la seva ajuda moltes ONG del país, amb “la nostra expertesa i experiència”, han pogut millorar certs aspectes com és la visibilitat. Tal com posen en relleu han tancat un 2024 en què gràcies a la branca de filantropia, que busca posar en contacte donants i ONG, ha aconseguit una recaptació de 40.000 euros, una xifra que supera de molt els 4.318 amb què es va tancar el 2021. A través d’aquesta proposta des d’Andtropia s’arriba a “diferents empreses i particulars” als quals s’ofereix involucrar-se en alguns dels projectes que conformen la cartera de l’entitat per tal que puguin rebre finançament.
Una altra de les línies de treball, com s’ha esmentat, és el dotzexdotze que el 2024 va incorporar quatre entitats noves dins les dotze beneficiàries i que ha aconseguit recaptar més de 9.000 euros. La xifra, posa en relleu la cap de projectes, Mercè Miguel, ha anat incrementant-se en els darrers anys i el més important, però, no és tant la quantitat recaptada sinó “ajudar les ONG”, que una de les qüestions que més valoren d’aquesta iniciativa és la “visibilitat” que el dona el 12×12. “És un projecte molt personal d’Andtropia”, destaca Miguel que afegeix que els dona molta “satisfacció” ajudar les ONG que a més es mostren molt interessades a poder continuar dins el projecte. Des d’Andtropia, però es busca que cada any n’hi hagi de noves per poder “donar” protagonisme a nous projectes. De fet, aquest any se suma RonronejAND.
Una altra de les activitats que subratllen des d’Andtropia són els estudis que duen a terme i la recerca. En aquest sentit, l’any passat es va presentar l’informe ‘Del 2020 al 2023: Tancant el cercle de la pandèmia de la Covid-19 a Andorra’, que suposava la tercera part d’una anàlisi que es va fer arran de la pandèmia. També es va presentar el baròmetre de la solidaritat que ha permès veure no només que el país és solidari sinó quins són els punts de millora. De fet, aquest estudi neix amb la voluntat de tenir continuïtat. En aquest sentit, posen en relleu que els resultats “refermen la tasca d’Andtropia”, ja que s’ha vist que el teixit d’ONG del país són petites i sense treballadors. De fet, l’empresa els dona suport amb esdeveniments per recaptar diners, en qüestions administratives i també logístiques, com per exemple en la definició de plans estratègics.
A més durant el 2024 Andtropia va col·laborar en el curs de noves oportunitats fiscals per a la col·laboració amb entitats sense ànim de lucre, que es va fer a la Universitat d’Andorra. En aquest sentit, es va incidir en les noves deduccions que permet la llei en les declaracions d’impostos.
També es va fer el Fòrum Andbus Solidari, que segons destaca Miguel, és “un exemple de col·laboració de les empreses” amb les ONG.
De cara a aquest any el que volen és mantenir el projecte 12×12 que de fet ja ha arrencat i pretenen incidir en la recerca i la investigació. De fet, la voluntat és la de fer un o dos estudis a l’any i esperen que abans de l’estiu estigui enllestit un dels estudis d’aquest 2025. I aprofitant la incorporació de Miguel, el que es busca és incidir en els projectes que tinguin a veure amb l’economia circular, com el Troc o altres experiències de mercats d’intercanvi i de segona mà i de fet aquest any en faran un amb una escola. A més, es dona suport als tallers de la Unesco sobre moda sostenible. De fet, estan constatant que projectes com els mercats de segona mà és una qüestió que “la societat està demanant”.