L’Organització de l’Aviació Civil Internacional (OACI) ha determinat que el projecte per construir un aeroport a Grau Roig presentat per la Cambra de Comerç no és viable. Així ho va anunciar ahir el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, que va explicar que la infraestructura, segons aquest ens, no compleix requisits com garantir unes operacions segures, que sigui factible que hi operin aerolínies convencionals, tenir trànsit internacional, o que les maniobres compleixin amb la normativa internacional. «La principal conclusió de l’informe és que no és una infraestructura viable per acollir un aeroport», va indicar el ministre, que també va confirmar que analitzant aquestes valoracions juntament amb les que ja havia presentat l’Autoritat Aeronàutica Andorrana (AAA), «i sent coherents amb el que sempre hem dit, d’anar pas a pas i veure si s’avança de fase, el Govern ha decidit descartar el projecte i centrar els esforços dels dos anys de legislatura restants, en posar en marxa les rutes i vols comercials a l’Aeroport d’Andorra-La Seu d’Urgell».
Gallardo va assegurar que l’Executiu espera «poder donar informació important al tomb d’aquesta infraestructura» aviat, i confirmant que juntament amb l’Empresa Familiar Andorrana (EFA) segueixen mantenint converses amb companyies per establir un programa regular de vols. D’altra banda, el Govern també té previst informar de novetats al voltant de l’heliport, respecte del qual el ministre va assegurar que «malgrat l’impacte de la pandèmia, hi ha un seguit de projectes que vam marcar com a prioritaris i l’heliport és un d’ells», emplaçant a les setmanes vinents per presentar-ne novetats. Paral·lelament, i conjuntament amb Ordenament Territorial, s’estan estudiant altres vies per millorar la connectivitat del país, per exemple, amb propostes com el ferrocarril.
Sis grans esculls
D’aquesta manera, les conclusions de l’informe que determinen que el projecte d’aeroport a Grau Roig, elaborat a partir del treball de Navblue –del grup Airbus– i CGX, no és viable es basa en sis observacions principals. En primer lloc, Gallardo va posar en relleu l’estudi de mercat, capítol on l’ens considera que la documentació no aporta suficient informació sobre el correcte encaix de necessitat i suficiència aeroportuària. A més, el fet que el projecte es basi en una tipologia d’aeronaus molt concreta, limita la capacitat d’atraure companyies convencionals, puntualitzant també la penalització en el pes dels avions tant en l’enlairament com en l’aterratge.
El tercer i quart elements tenen a veure amb els estàndards de maniobres i criteris internacionals. El document posa en relleu que les operacions pensades incomplien les dissenyades tant per l’OACI com per l’Agència Europea de Seguretat Aèria (EASA), fet que obligaria a l’AAA a assumir unes responsabilitats en matèria de seguretat «més enllà de les raonables». A més, també seria necessari que les autoritats aeronàutiques del país d’origen del vol validin les maniobres específiques. És a dir, que el text conclou que no tenir criteris internacionals allunyen potencials operadors.
Altrament, s’estima que el cost que suposarà el moviment de terres per establir-hi tant la pista com les zones contigües de la infraestructura seran superiors als inicialment previstos. En darrera instància, en l’àmbit de la seguretat, l’informe és molt contundent i recalca que el fet que la pista no tingui visibilitat en el moment de presa de decisió del pilot sobre si efectua l’aterratge, fa que les operacions no siguin segures.
Finalment, el ministre va explicar que havia tingut oportunitat de traslladar la decisió del Govern a la Cambra de Comerç, aprofitant una reunió ja prevista amb el nou president de l’ens, Josep Maria Mas, així com al seu predecessor, Miquel Armengol. Així mateix, l’Executiu també ha requerit uns informes per complementar certes dades i va afirmar que s’han destinat 25.000 euros als estudis.