Search
Close this search box.
L'opinió de:
Advocat i impulsor de la Marca Andorra

Observatori de la Marca Andorra (XII): “Health destination challenge”

En aquest llarg procés de transformació econòmica i social del país iniciat ja fa uns anys, cal destacar l’encomiable esforç que s’ha fet per posar en valor allò més evident i que ens caracteritza, com ara el nostre entorn natural i la qualitat de vida que irradia. Aquest actiu del que formen part muntanyes, boscos, rius, llacs, fauna, flora o simplement l’aire pur que respirem, ha atret ja una multiplicitat de residents, turistes, esportistes, i sobretot, tot un seguit d’iniciatives que s’han incorporat ja a la nostra economia i que formen part d’un ecosistema de muntanya que dota d’una clara singularitat a l’oferta que com a país projectem vers l’exterior.

Aquest Observatori que tracta d’analitzar justament com evoluciona aquesta projecció dels missatges que llancem des d’Andorra per tal d’impactar en la voluntat d’aquells que des de l’exterior ens visualitzen, vol ara focalitzar-se en el potencial que pot arribar a tenir el turisme de salut i benestar pel nostre país com una eina dinamitzadora més de la diversificació econòmica i de la marca país dins d’aquest ecosistema de muntanya.

En aquest àmbit identifiquem com a iniciativa més rellevant del país, l’”Andorra Health Destination”, una associació andorrana que, impulsada i recolzada per Andorra Business, la composen diversos centres mèdics, de bellesa i de benestar especialitzats així com hotels i wellness centers del país. En concret, actualment hi trobem un total de 17 empreses que ofereixen 43 experiències totes elles destinades a atreure turistes interessats en tenir cura del seu cos i de la seva ment. Aquesta associació tanmateix es focalitza en tres grans àrees de tractaments mèdics i terapèutics, mèdics esportius i wellness termals, i el cert és que si fas un recorregut per tot el que s’hi ofereix, no hi ha dubte que s’ha creat un hub de serveis de qualitat diferencial en l’àmbit de la salut i del benestar que pot resultar potencialment atractiu si se’n fa la difusió i promoció adequada.

Ara bé, una cosa són les bones intencions que deriven d’aquesta iniciativa, i una altra és que realment acabi tenint l’impacte que es busca a curt termini. Estem parlant del concepte ‘salut’ i tot el que implica i en aquest sentit només cal acudir a l’oferta dels nostre veïns com ara la Barcelona Medical Destination, per adonar-nos de l’autèntica dimensió de la competència, que aglutina les més variades especialitats, la tecnologia més innovadora i centres mèdics de prestigi internacional, en un entorn d’excel.lència, de formació mèdica d’altíssim nivell i d’investigació i desenvolupament, adornat addicionalment per una oferta d’oci, cultural i gastronòmica que tots coneixem.

La comparació no faria justícia a l’esforç fet fins ara per Andorra, però ens serveix de base per a dissenyar i impulsar el nostre particular ‘challenge‘ o repte pensant en el desenvolupament d’un hub de medicina com a base d’un futur turisme de salut i benestar diferencial i exitós.

Comencem per la formació. No fa gaire una autoritzada personalitat del món sanitari del país em comentava que Andorra ha fet un procés de transformació del sistema de salut importantíssim i que la “cirereta del pastís” seria una iniciativa educativa universitària focalitzada en les ciències de la salut, que vindria a reforçar la investigació i el desenvolupament de noves tecnologies aplicades a aquesta. La mateixa personalitat afegia també “el món de l’esport” com un element molt vinculat al desenvolupament de la salut, tant a nivell pal·liatiu com preventiu i amb una especial focalització en l’alt rendiment.  Ambdós temes ja han estat tractats en articles meus fa unes setmanes al parlar de potencials dinamitzadors de la nostra economia com ara els esdeveniments esportius, l’alt rendiment esportiu en alçada o la formació universitària.

Cal, però posar-hi els cinc sentits perquè iniciatives vinculades al desenvolupament de les ciències de la salut i de l’esport agafin forma i arrelin al país, pensant, per una banda, en clau interna, ja que ajudaria a fer front amb solvència a les deficiències derivades de la manca de facultatius mèdics en determinades especialitats, i que podria combatre’s amb una oferta com a hub de salut que fomenta la docència, la investigació i el desenvolupament en general de la medicina al més alt nivell, i, per altra banda, en clau externa, generant una reputació internacional capaç d’atreure talent en aquests àmbits. El mateix podem dir de l’alt rendiment esportiu en alçada desenvolupat al màxim nivell i amb centres que siguin una referència internacional, com ja hem explicat.

Aquest potencial hub podria acabar de completar-se amb la instal.lació al país, com ja estava projectat, de laboratoris farmacèutics de referència, i per que no, parlant de turisme de salut, pensem en el que realment mancaria a tota l’oferta que actualment existeix: un projecte que realment s’especialitzés d’una forma global i integradora de la gestió proactiva de la salut i el benestar, que pogués anar molt més enllà dels tradicionals controls complerts de salut a nivell preventiu, les famoses revisions mèdiques que es fan a centre mèdics de prestigi com els que esmentàvem abans parlant de Barcelona i la seva oferta de turisme de salut. Un gran centre que generés “Marca Andorra Salut i Benestar” i que ens donés projecció internacional com ara el Gran Resort Bad Ragaz de Suïssa, o el Sha Wellness Clinic d’Alacant, o el California Health & Longevity Institut o els Canyon Ranch Wellness Ressorts també a USA.  Imaginem un centre que treballa l’anti-embelliment, la nutrició, la gestió emocional, l’exercici físic, la genòmica, la longevitat i el diagnòstic per la imatge, entre d’altres matèries, i tot perfectament empaquetat en un producte turístic diferencial.

El missatge que en definitiva vull transmetre és que per assolir una reputació sòlida en l’àmbit internacional en turisme de salut i benestar, cal reforçar aquests conceptes per assolir el més alt nivell d’excel·lència i això hi poden contribuir en gran mesura tant el desenvolupament de la formació en ciències de la salut i l’esport, com de la investigació i desenvolupament de les noves tecnologies vinculades a dits sectors, així com l’atracció i implantació de laboratoris farmacèutics de prestigi i de clíniques mèdiques especialitzades en la medicina preventiva i integrativa.

A hores d’ara potser ens acostem més a un “turisme del benestar” que no pas a un complet “turisme de salut”, però cal afrontar el repte de futur descrit i ser ambiciosos i pensar en gran, perquè Andorra reuneix tots els requisits per esdevenir una referència en l’àmbit internacional, però per ser-ho cal pensar en el que encara ens manca.

Cal enorgullir-se del treball fet fins ara i de l’oferta de turisme de salut i benestar de què disposa el país, tant la que s’integra a l’Andorra Health Destination com la que encara està fora, però que també forma part de l’oferta global de país, però queda molta feina per fer, la competència és dura, i el repte molt important.

Comparteix
Enquesta
Publicitat
Editorial
Publicitat

No et quedis sense el nostre exemplar en PDF

Publicitat
QualificAND
- Secretari d’Estat d’Afers Europeus -

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu