PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

L’AIVA creu que la infraestructura elèctrica d’Andorra és insuficient

Les matriculacions es troben a l’alça i tornen a registrar els nivells d’abans de la pandèmia

Per Àlex Pont

Imatge d’arxiu d’un vehicle elèctric endollable.
Imatge d’arxiu d’un vehicle elèctric endollable. | El Periòdic

L’Associació d’Importadors de Vehicles d’Andorra (AIVA) afirma que la infraestructura elèctrica del país és insuficient per a dur a terme la transició efectiva de la mobilitat sostenible. Tot i això, no es tracta d’una situació exclusiva del Principat, sinó que, segons va assenyalar el president de l’AIVA, Carles Sansa, es tracta d’una dinàmica generalitzada a tots els països i, és per això que, «cal fer un bon treball de conscienciació i foment de les noves formes de desplaçament que, tard o d’hora, s’acabaran imposant». D’aquesta manera, l’associació espera una implementació més abundant de carregadors i més accessibilitat a les estacions de recàrrega, ja que «hi ha moltes empreses que voldrien utilitzar vehicles elèctrics, però no disposen de punts de càrrega suficients».

A banda de visualitzar una inversió per sota de la necessària per part d’empreses i institucions, Sansa va afirmar que les matriculacions dels vehicles elèctrics al Principat porten un bon ritme a l’alça i, de fet, «estem identificant una nova embranzida i més sensibilització que ens porta a una situació similar abans de la pandèmia». En aquest sentit, els importadors de vehicles, tal com mostren les dades del Departament d’Estadística, es mostren optimistes envers la penetració en el mercat, ja que les matriculacions de vehicles d’energia verda i híbrids han augmentat al voltant d’un 366% amb comparació al mes de juny del 2021, la qual cosa ha suposat una pujada de 18 a 84 operacions.

Pel que fa al context geopolític i econòmic, Sansa va asseverar que s’està experimentant una dificultat creixent per aconseguir les peces necessàries per a la configuració dels cotxes elèctrics i el subministrament pertinent «per fer avançar la indústria; si una part de l’engranatge no funciona, tot l’aparell es veu afectat i en aquest cas els importadors ho estem experimentant». Es tracta d’una part del procés de producció influenciada per la guerra d’Ucraïna i els alts nivells d’inflació «que depèn de la dinàmica de l’economia mundial i, aquí, no hi tenim res a fer», va afegir Sansa. 

Seguint la mateixa direcció, l’AIVA afirma que la pujada de les tarifes de l’electricitat és un factor que també posa traves a la proliferació dels vehicles d’energia neta. Tanmateix, Sansa va assenyalar que, de la mateixa manera, els hidrocarburs són uns dels productes més afectats per l’increment dels preus i, això, «també propicia que es busquin alternatives de mobilitat i, a sobre, no contaminants».

Noves maneres d’adquisició

D’altra banda, des de l’associació es va identificar la nova tendència del mercat d’adquisició de vehicles quilòmetre zero. En aquest sentit, Sansa va indicar que «està proliferant un altre tipus de perfil de client més orientat a processos de rènting o lísing deixant de banda la compra de vehicles des de zero». Tot i això, l’AIVA va assenyalar que les tendències depenen de la direcció del mercat i les facilitats de les institucions, i és que «les noves opcions de mobilitat arriben a modificar les polítiques del territori urbà, com per exemple la creació de carrils específics». Finalment, va recalcar que la conscienciació de la població és el factor més important «per dur a terme el canvi real que la societat necessita». 

PUBLICITAT
PUBLICITAT