PUBLICITAT

Andorra la Vella

El nombre de beneficiaris de Càritas disminueix un 32% respecte al 2020

L’organisme obrirà una línia telefònica de suport per combatre els problemes de salut mental

Per Anna Casanova

Un instant de l’Assemblea General de la memòria anual de Càritas Andorrana.
Un instant de l’Assemblea General de la memòria anual de Càritas Andorrana. | A.C.

El nombre total de beneficiaris de Càritas Andorrana ha disminuït durant l’any 2021 fins a 1.539 persones, que representen un 32% menys que al 2020. D’aquestes, 1.256 són residents i 283, temporers. «Enguany hem augmentat el nombre de temporers als quals atenem, sobretot, perquè a principis d’any, molts d’ells encara estaven al país i van tenir dificultats per fer front als pagaments», va explicar el president de Càritas Andorrana, Amadeu Rocamora. L’estabilització de la pandèmia i la progressiva tornada a la normalitat han estat dos factors molt influents en aquests resultats, els quals no s’han vist tan beneficiats en altres aspectes. En total, Càritas Andorrana ha destinat 468.841,68 euros a programes d’acció social, una xifra lleugerament inferior a la del 2020. Els ingressos s’han repartit en un 41% al Rober, en un 23% a atenció primària i en un 22,5% al Banc d’Aliments.  

En general, 601 persones han fet ús del programa d’atenció primària, mentre que en l’atenció psicològica, l’entitat ha incrementat l’ajuda en un 36% a causa de les problemàtiques de salut mental i angoixa. En aquest sentit, la coordinadora de l’organisme, Xiqui Bruna, va assegurar que «el perfil amb el qual ens hem trobat són principalment persones de mitjana edat, d’entre 45 i 55 anys que estan soles». Aquestes, va explicar, suposen un 50% de les atencions i solen tenir un treball amb un sou baix, la seva xarxa social es concentra a la feina i en alguns casos, si no són d’Andorra, també s’han desarrelat del seu país d’origen. Amb l’objectiu de disminuir aquesta problemàtica, s’han augmentat les hores d’atenció psicològica presencial i s’ha desenvolupat una alternativa per facilitar el fet de demanar ajuda mitjançant una línia telefònica gratuïta que tindrà la finalitat d’acompanyar amb l’atenció d’una psicòloga a tots els que estiguin passant una crisi emocional i no sàpiguen amb qui parlar. El telèfon serà el 661070 i es posarà en vigor a partir de la setmana vinent. L’horari no és definitiu, però serà aproximadament de dilluns a divendres, de 09.00 hores a 17.00 hores. 

Per la seva banda, el programa del Rober, el qual recull, classifica i distribueix materials tèxtils, sabates o llençols, entre d’altres, ha aconseguit recollir 82 tones de roba de segona mà per donar-li una segona vida. A més, s’han realitzat 168 donacions i més de 3.000 usuaris s’han beneficiat dels seus serveis. Paral·lelament, els acords amb Mango, Pyrénées i Inditex Andorra com a punts de recollida als seus establiments han contribuït a la visibilització del projecte. 

Respecte al Banc d’Aliments, Càritas Andorrana ha recollit més de 34 tones de queviures i productes de primera necessitat, concretament, 34.348 quilograms. «Aquesta acció no només ajuda a les famílies, sinó que també és una acció per sensibilitzar sobre el malbaratament alimentari», va assenyalar Bruna. Aquesta xifra suposa un 15% més que l’any anterior, i el 14% d’aquesta ajuda prové dels excedents alimentaris dels centres comercials. 

Càritas Andorrana també dona suport a les famílies per la situació actual de l’habitatge i s’intenta donar resposta a les demandes de tothom. «Una de les complexitats que té la pobresa és que hi ha pobres que no saben demanar ni l’ajuda que ja hi ha vigent», va assenyalar Rocamora i, per tant, una de les accions principals de l’associació també és guiar i aconsellar aquestes famílies perquè puguin descobrir tota l’assistència que està a la seva disposició.

Per acabar, l’ens ha finalitzat l’activitat de l’any 2021 amb un dèficit d’uns 133.000 euros. En aquesta línia, el president de la institució va informar que «els anys prepandèmics vam tenir un superàvit que ens han permès assumir aquesta situació de pandèmia on trobar donacions era difícil. A més, si demanem ajuda al país sempre rebem resposta». 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT