PUBLICITAT

Andorra la Vella

El Govern vol eliminar els plàstics d’un sol ús

L’Executiu destinarà uns 34.000 euros a la comunicació de la llei

Per Anna Casanova

Sílvia Calvó i Sílvia Ferrer a la presentació de la campanya de comunicació.
Sílvia Calvó i Sílvia Ferrer a la presentació de la campanya de comunicació. | SFGA/JAViladot

El Govern preveu eliminar els plàstics d’un sol ús un cop aprovada la Llei d’economia circular, que s'espera que sigui aquest estiu, i seguint la directiva de la Unió Europea sobre l’impacte d’aquests materials en el medi ambient. Entre el llistat dels plàstics que es retiraran s’inclouen les palletes, els pals que sostenen els globus o els dels cotonets. Aquesta iniciativa consistirà també, entre altres accions, a treure del mercat tots els recipients pensats pel consum directe d’aliments i, alhora, a continuar comercialitzant tots aquells queviures que necessiten un envàs de plàstic per a la seva conservació apropiada com a única alternativa. 

Un dels objectius principals del text legislatiu és reduir el malbaratament alimentari en un 50%. Amb relació a la restauració col·lectiva, els menjadors de les escoles augmentaran el producte local que ofereixen als infants i les restes aniran a parar a bancs d’aliments o a la nutrició animal. Per la seva banda, els supermercats hauran de tenir un espai habilitat per fomentar el consum d’aliments que encara no estan caducats, però han excedit o estan prop de superar la data de consum preferent. En aquesta línia, es vol incitar a la compra a granel i a la responsabilitat individual per evitar que «aquests aliments per als quals s’han invertit recursos, producció, transport i la seva posada al mercat esdevinguin un residu amb les pèrdues econòmiques, mediambientals i ètiques que suposa», va assegurar la directora del Departament de Medi Ambient i Sostenibilitat, Sílvia Ferrer. 

Totes aquestes accions per reduir residus i canviar els hàbits de consum es divulgaran a la ciutadania i als sectors implicats com el comercial, el turístic o el de la construcció mitjançant la campanya de comunicació #Pensacircular, a la qual l’Executiu destinarà uns 19.000 euros, i s’elevaran a 34.000 euros un cop sumades les despeses de difusió als mitjans, perquè tothom sàpiga què és l’economia circular i contribuir a estalviar aigua, evitar el plàstic d’un sol ús, reduir el malbaratament alimentari, aprendre a fer un consum responsable, reparar abans de llençar un producte, reciclar, moure’s sosteniblement i reduir els residus. Aquestes informacions es difondran mitjançant els mitjans de comunicació, espots publicitaris, les xarxes socials, opis (marquesines), street màrqueting, tallers en economia circular a les escoles i una conferència amb marxandatge fet a mà prevista un cop aprovada la llei, ja de cara a la tardor.

Per acabar, la iniciativa dedicarà una partida de 150.000 euros en ajuts per a tots els projectes, associacions o companyies que s’impliquin en l’àmbit de la circularitat en els seus negocis o en creïn un de nou basat en la reutilització d’altres materials. «No és una informació nova per a les empreses, ja que ho hem anat treballant, i un cop estigui aprovada la llei, ens hem de reunir perquè sàpiguen en què els aplica i a partir de quan», va explicar la ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó. 

 

Reunions per la problemàtica dels abocadors

La Llei de l’economia circular preveu reduir els residus provocats pel sector de la construcció. Per tant, la ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó, va apuntar ahir que hi ha una reunió prevista entre el Govern, aquest sector i els comuns per trobar solucions a la problemàtica actual dels abocadors. Cal tenir en compte que Encamp ha proposat que l’abocador del pic del Maià sigui nacional, i en aquest sentit, la ministra va assegurar que encara «s’ha de veure si tindrà prou capacitat» per a tots els residus dels materials. A més, va afegir que «és un abocador allunyat del centre urbà que requereix molt transport , i encara ens falten elements tècnics per fer una valoració». 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT