PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Els productes francesos supliran els espanyols si la vaga s’allarga

Més d’un terç de les empreses afirma que la xifra de vendes va augmentar a finals del 2021

Per Àlex Pont

El president de la Cambra de Comerç, Josep Maria Mas, i el coordinador del CRES, Joan Micó.
El president de la Cambra de Comerç, Josep Maria Mas, i el coordinador del CRES, Joan Micó. | Cambra de Comerç, Indústria i Serveis.

Els productes que arriben al Principat des de la banda francesa supliran els subministraments que provenen d’Espanya si la vaga de transportistes es continua allargant. Així ho va destacar el president de la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis (CCIS), Josep Maria Mas, durant la presentació dels resultats de l’enquesta sobre l’impacte de la covid a l’activitat empresarial duta a terme pel Centre de Recerca Sociològica de l’Andorra Recerca i Innovació (CRES). En aquest sentit, Mas va destacar que l’afectació de la vaga «s’està començant a notar al sector de l’alimentació i els supermercats, encara que no es tracta d’un impacte excessivament rellevant en l’àmbit macroeconòmic».

Amb relació a les dades extretes de l’estudi, el coordinador del CRES va informar que més d’un terç de les 400 empreses enquestades el segon semestre del 2021 afirmen que «la xifra de vendes va augmentar en comparació als trimestres anteriors», la qual cosa suposa un 36% del total. En aquest sentit, la valoració global de la recerca estableix que l’impacte negatiu de la pandèmia s’ha reduït en tots els àmbits empresarials. Tanmateix, encara que les dades mantenen una tendència positiva, una de cada quatre empreses considera que la covid encara tindrà un impacte negatiu sobre l’activitat a curt termini.

Entrant al detall dels resultats de la recerca, un 80% del total de les empreses afirmen que poden fer front a l’impacte de la covid amb els seus propis recursos, la qual cosa suposa un increment de nou punts amb relació a l’última enquesta. Paral·lelament, baixa la quantitat de companyies que consideren que hauran de dur a terme acomiadaments durant els pròxims sis mesos, les quals orbiten al voltant del 2% del total de la mostra d’estudi. Cal remarcar que tan sols un 12% de les empreses, totes elles  pertanyents al sector de les agències de viatges, encara no van aixecar la persiana durant el segon semestre del 2021.

Pel que fa a la previsió de tancament de societats, també és rellevant, tot i tractar-se de valors reduïts, el decreixement del nombre d’empreses que consideren que hauran de tancar a causa de les conseqüències de la covid perquè no hi veuen cap altra sortida. En aquest sentit, el percentatge baixa fins al 2% del total, la qual cosa suposa vuit dècimes menys que en el mes de juliol de l’any passat. Cal destacar que la totalitat de les empreses que afirmen que hauran d’abaixar la persiana són treballadors per compte propi i microempreses formades per una plantilla d’entre un i cinc treballadors. En contraposició, cap empresa de més de 25 empleats s’ha plantejat el tancament de la seva activitat.

Amb relació al canvi d’hàbits en les formes de producció, el percentatge de companyies que prefereixen optar per la modalitat del teletreball s’incrementa 1,5 punts respecte al primer semestre del 2021, la qual cosa demostra «la consolidació progressiva d’aquest tarannà laboral que es va estendre àmpliament durant l’etapa més forta de la pandèmia», va recalcar Micó. A més, el percentatge dels que creuen que les mesures del Govern han estat adequades per mantenir la viabilitat econòmica se situa al 41%. 

D’altra banda, el president de la Cambra va destacar que «els empresaris som molt optimistes pel que fa al desenvolupament dels pròxims mesos». De la mateixa manera, Mas va destacar que «el 54% dels enquestats creu que cal centrar els esforços en l’impuls de la diversificació sectorial i l’atracció d’inversió estrangera d’alt valor afegit». No obstant les previsions positives dels empresaris, Mas va assenyalar que «cal seguir expectants a les noves variants de covid i els efectes de la invasió russa d’Ucraïna juntament amb l’encariment mundial dels preus dels subministraments». 

PUBLICITAT
PUBLICITAT