Andorra la Vella
Més d’un miler de passatgers als primers vols entre la Seu i Madrid
Gallardo és optimista sobre la viabilitat de la ruta i apunta a una tercera expedició setmanal
Després de gairebé dos mesos en funcionament, els vols entre l’Aeroport Andorra - La Seu d’Urgell i Madrid-Barajas han comptat amb un total de 1.089 passatgers. Així ho van informar ahir el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, i el secretari d’Estat d’Economia, Èric Bartolomé, que van detallar que la mitjana per vol és de 34 usuaris, xifra que representa un 68% del total de les places disponibles. «És una bona tendència i unes dades superiors a les esperades», va indicar el ministre, que va afegir que aquest context «ens fa ser optimistes sobre la viabilitat de la ruta». Entrant al detall del funcionament, Gallardo va posar en relleu que no s’havia produït cap incidència en relació amb retards, cancel·lacions o desviaments, i va compartir que la mitjana de durada del trajecte en sentit Madrid és de 1.08 hores, i de 1.12 hores cap a la Seu d’Urgell.
Paral·lelament, el ministre va exposar que «si la tendència continua així, al juny estarà assegurada la seva garantia econòmica», és a dir, que s’assoliria «l’equilibri econòmic» establert en l’acord d’adjudicació amb Air Nostrum, companyia que opera la ruta. Aquest fet és rellevant, no només pel fet que suposarà la viabilitat de la connexió, sinó perquè contribuirà a reduir la compensació d’un màxim 620.000 euros per part del Govern a la concessionària. Per tot plegat, Gallardo va remarcar la seva «satisfacció pel funcionament de la ruta», i va avançar que des del ministeri han iniciat contactes amb diverses empreses del país i de diferents sectors per «conèixer la demanda d’un hipotètic vol entre setmana». Així, vistos els bons resultats dels viatges del divendres i el diumenge, plantejaran la possibilitat d’establir un tercer vol setmanal, amb l’opció sobre la taula que aquests fossin o bé dimarts o bé dijous. «La infraestructura està preparada i ja hi ha experiència per part de la companyia», va declarar el titular d’Economia sobre la possible tercera jornada, que va insistir que «la demanda és el requisit sine qua non».
Des del ministeri també han començat a treballar en ampliar l’oferta a l’aeroport de l’Alt Urgell, amb dues altres capitals europees al punt de mira: París i Lisboa. «Procedim de la mateixa manera que amb Madrid, fent un treball de qualificar la potencial demanda i el cost per a l’aerolínia», va manifestar Bartolomé, que va puntualitzar que es tracta de «fer un exercici teòric per plantejar als possibles operadors unes ofertes factibles». Així, la voluntat actual, segons el ministre, és de poder publicar aquests concursos «a final d’any», i presentar el pla de negoci a les mateixes companyies que van contactar en l’anterior ocasió, amb l’esperança d’aconseguir més candidates.
Previsió del servei
Posant la mirada al desenvolupament de la connexió els mesos vinents, Gallardo va reconèixer que «tot ens fa pensar que després de l’hivern, la demandà baixarà i tornarà a pujar a l’estiu», coincidint doncs amb les temporades turístiques baixa i alta del Principat, i amb el dubte a la tardor per la coincidència amb ponts de festivitat a Espanya. Sigui com sigui, el Govern creu que l’ús serà suficient per a l’assoliment de l’equilibri al juny i per continuar atraient visitants al país.
Al voltant dels clients, el ministre va lamentar que l’Executiu no disposa de la informació al voltant de la tipologia d’usuari del vol, ja que es tracta d’unes dades que recull Iberia, qui proveeix la plataforma de venda dels bitllets a Air Nostrum. Així, des del Govern ja s’ha sol·licitat aquesta informació perquè «ens ajudarà a adreçar les campanyes promocionals», cosa que també contribuirà a poder cridar turistes al llarg de l’any. En aquests moments, el Principat es ven a la capital d’Espanya convertint-la en peu de pistes.
No obstant això, Gallardo és conscient que «no tots els passatgers dels vols venen a Andorra», sinó que molta gent també el fa servir per desplaçar-se a la Cerdanya o quedar-se a la mateixa Seu d’Urgell, un fet que per Gallardo demostra que «l’aeroport una infraestructura estratègica per tot el Pirineu».