PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

El preu del carburant pujarà entre el 2,5 i el 3,3% per la taxa verda

El sector preveu una davallada del 20% en les vendes durant el 2021 respecte al 2019

Per Albert Belis

Una benzinera de la parròquia de Sant Julià de Lòria, a prop de la frontera hispanoandorrana.
Una benzinera de la parròquia de Sant Julià de Lòria, a prop de la frontera hispanoandorrana. | EL PERIÒDIC

La nova taxa verda sobre els carburants ha entrat en vigor avui, com a primer dia laborable del 2022, tot i que oficialment ho va fer dissabte passat com a primer dia de l’any. Segons va explicar el president de l’Associació d’Importadors i Distribuïdors de Carburants d’Andorra (Asidca), David Porqueres, aquest nou impost suposarà un increment en els preus de venda, entre avui i mitjans de mes, segons l’estació de servei, que pot oscil·lar entre el 2,5% en el cas de la gasolina i el 3,3% en el gasoil.

«Com a concepte, estem a favor de la taxa, ja que posar un impost en les energies més brutes per fer projectes de noves tecnologies, com que algú ho ha de finançar, ho entenem, però una altra cosa és el moment i com ho fas», va afirmar Porqueres. L’Asidca recorda que a Espanya i França les taxes sobre el carburant han quedat congelades i fins i tot s’anuncien xecs energia. A més, altres països han tret dels comptes de l’Estat els diners necessaris per finançar projectes com ara el bus gratuït. «Ja vam dir fa temps que no seria el millor moment, i desgraciadament el temps ens ha donat la raó, ja que tenim la crisi sanitària a sobre», va recordar. L’Asidca defensava la data de l’1 de gener del 2023 per l’inici de l’aplicació de la taxa.

El consumidor no notarà el nou preu des del primer dia a totes les estacions de servei, ja que s’anirà repercutint a mesura que s’esgotin les existències de carburant prèvies a l’inici d’any i es vagin reemplaçant pel carburant adquirit a partir d’avui, amb el preu incrementat pel nou impost. L’entitat calcula que el 15 de gener totes les estacions ja cobraran el preu incrementat amb l’impost afegit.

Porqueres va anunciar també la previsió que fa l’associació pel que fa a les vendes del 2021, que hauran baixat entre el 19 i el 20% respecte al 2019, l’any prepandèmia, després d’acabar el novembre amb un -21,5% acumulat. «Un any que acabes amb les vendes a -20% i amb un cost de l’energia molt alta, que t’apliquin un impost nou, no és el millor dels moments», va assegurar el president dels importadors de carburant.

El sector va explicar que la situació d’Andorra és diferent que a Espanya o França, ja que «nosaltres vivim del i pel turisme, així que el 80% del que venem aquí se’n va a fora, i així el que fas és treure atractiu al producte, perquè si li vas posant taxes a un producte estrella, te l’acabes carregant». En canvi, en aquests països, «si hi poses un impost d’aquestes característiques tots els ciutadans n’assumeixen el cost i no té cap incidència en el mercat».

Però, segons l’Asidca, «el més important no són les xifres, sinó l’efecte psicològic en el preu, sobretot per part del consumidor espanyol, ja que si fan la comparació amb les estacions 'low cost', on el preu és igual o fins i tot inferior a l’andorrà, això ens pot fer mal, a nosaltres com a sector i també al Govern, perquè si no venem ells no recapten». Així doncs, «amb el context econòmic que tenim, no sé si Andorra es pot permetre el luxe que en el subconscient del consumidor espanyol vagi corrent la veu, sigui veritat o mentida, que el preu del carburant sigui tan poc competitiu», va sentenciar.

Pel que fa al pronòstic de cara al 2022, Porqueres no s’atreveix a concretar, sobretot per la incertesa de la pandèmia, però «si l’economia es torna a alentir, possiblement continuarem amb números per sota del 2019». Ara bé, «si tenim la sort que d’aquí a dos mesos la variant òmicron es va controlant, acabarem un any brillant perquè tothom està esperant que això s’acabi per consumir», va afirmar.

PUBLICITAT
PUBLICITAT