PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

La roba i el calçat obtenen els pitjors resultats entre el comerç minorista

La previsió del sector és també la més pessimista, mentre que higiene i sanitat són els més positius

Per Lídia López

Un aparador de la Massana, amb productes de farmàcia i òptica, ahir.
Un aparador de la Massana, amb productes de farmàcia i òptica, ahir. | El Periòdic

Els establiments de roba i calçat són els negocis entre el comerç minorista que pitjors resultats han obtingut durant el primer semestre del 2021. Així es desprèn de l’Informe de Conjuntura publicat per la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis la darrera setmana, que va recollir que les botigues d’equipament de la llar –mobles, electrodomèstics, pintura, catifes, il·luminació, etc– són les que millor marxa del negoci han obtingut. Una bona marxa impulsada pel creixement i dinàmica a l’alça de la construcció, que s’ha erigit en motor econòmic d’Andorra en la reactivació després del confinament per la pandèmia del coronavirus.

En concret, un 51% dels empresaris de l’equipament de la llar van valorar de bona la marxa del seu negoci, mentre que un 56% dels responsables de botigues de roba i calçat la van titllar de dolenta. Tampoc van ser especialment positius els resultats dels vehicles i accessoris, que van considerar en un 45% dels casos que era regular, i dolenta un 42% dels enquestats. En una línia similar, el 47% d’aquests va indicar que el nivell d’estocs era reduït, i en la mateixa proporció el van valorar d’adequat. I en la cara contrària, novament s’hi va situar la roba i calçat, de la qual el 59% va indicar que tenia un estoc excessiu.

Entrant a comparar el desenvolupament del primer semestre d’enguany amb l’anterior, un 62% les botigues de roba i calçat van apuntar que havien tingut una xifra de vendes més baixa, i de fet, el 48% va indicar que els preus havien estat iguals i un 40% puntualitzava que eren més baixos. Els comerços d’informàtica i electrònica van compartir una opinió molt contrastada al voltant de les vendes, coincidint en un 34% els que deien que havien estat inferiors als que deien que havien estat més altes. També cal posar en relleu en aquest capítol les valoracions dels grans establiments comercials, on el 50% van respondre que havien sigut iguals i l’altre 50% va dir que més baixes, i els espais d’alimentació, on el 41% va valorar que les seves vendes havien estat semblants i el 56% havia respost que més baixes. En darrera instància, pel que fa al personal ocupat, la gran majoria dels enquestats de tots els sectors va apuntar que tenien la mateixa ocupació, si bé cal puntualitzar que el 40% dels grans establiments comercials va respondre que tenien menys personal.

La Cambra també va fer el comparatiu amb el mateix període de l’any anterior on, de nou, la roba i el calçat va presentar la pitjor comparativa: el 64% apuntava a menys vendes i un 22% a menys de personal. I contràriament, el 50% de les botigues d’informàtica i electrònica van considerar que les seves dades de vendes havien estat millors, i en un 24% dels casos havien apuntat a una major xifra de personal ocupat.

Demanda debilitada

De cara al segon semestre del 2021, la majoria dels enquestats dels diferents comerços minoristes van presentar opinions d’estabilització dels diferents aspectes de la seva marxa, destacant el 78% de mitjana de manteniment dels llocs de feina. No obstant això, i si s’observen les respostes més contrastades, la valoració més pessimista va ser per part de les botigues de roba i calçat: el 23% opinava que la marxa seria pitjor, el 26% preveia una xifra de vendes a la baixa, el 12% augurava pitjors preus de venda, i el 19% visualitzava una disminució del personal ocupat. En canvi, els comerços d’higiene i sanitat –farmacèutica, ortopèdia, cosmètica, etc– van agrupar les millors previsions: el 43% creia que milloraria la marxa del seu negoci, el 44% pensava que augmentarien les seves vendes, i un 30% augurava un increment dels treballadors. Cal posar en relleu, en aquest sentit, el 42% dels responsables de locals de vehicles i accessoris que apuntaven a un augment dels preus de venda.

En darrera instància, l’Informe de Conjuntura va preguntar sobre els factors que dificulten la millora de la marxa dels negocis els mesos vinents, on la majoria, amb una mitjana global del 57%, va fer referència a la debilitat de la demanda –el més destacat en aquesta resposta va ser el 73% dels representants de l’alimentació que hi van fer referència–. Això a excepció del sector de l’equipament de la llar, que va situar en primer lloc de la llista de dificultats la manca de personal qualificat. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT