Escaldes-Engordany
Les estacions inverteixen més d’11 milions
Grandvalira i Vallnord confirmen que exigiran el passaport verd només en espais interiors
Les estacions de muntanya del país han invertit fins a 11,2 milions d’euros per a la temporada que tot just arrencarà dissabte de la setmana que ve. El tret de sortida, com és habitual, el donarà Ordino Arcalís el dia 27, mentre que Grandvalira i Vallnord hauran d’esperar fins al 3 de desembre. En qualsevol cas, tots encaren el nou curs amb «optimisme» després d’un hivern «pràcticament inexistent» condicionat per la Covid-19. Així, han materialitzat importants millores, físiques i tecnològiques, per a final de temporada assolir xifres similars a les d’abans de la pandèmia. En aquest sentit, el director general de Vallnord, Josep Marticella, va pronosticar la venda de «500.000 dies d’esquí», mentre que el màxim responsable de Grandvalira Resorts-Nevasa, Juan Ramón Moreno, va apuntar a dades «una mica per sota» de les assolides el 2018-2019. El que tots donen per fet, segons va reconèixer el director d’Andorra Turisme, Betim Budzaku, és que «recuperar el públic rus serà un miracle» i que cal confiar en el turista de proximitat.
Desglossant les inversions, destaquen els 6,7 milions d’euros de Grandvalira, la majoria dels quals s’han destinat al nou Abarset, «l’après-ski de referència dels Pirineus». Així mateix, les «claus» de la nova temporada s’emmarquen en «la innovació i la tecnologia» posant en marxa per primera vegada a la península Ibèrica els forfets de preu dinàmic. Es tracta d’un sistema variable que, com els vols d’avió o les habitacions d’hotel, funciona segons l’anticipació de la compra i la demanda de cada moment. «Els clients podran estalviar fins a un 15% si compren amb prou antelació, però durant els dies de més afluència els preus seran més cars que la resta de la temporada», va explicar Moreno. A més, s’han fet avenços en l’aplicació mòbil, en les pistes –potenciant, per exemple, els circuits d’esquí de muntanya– i en la restauració amb una oferta més variada i gurmet. Quant a les competicions esportives, Moreno va posar de manifest l’organització de les finals de la Copa d’Europa, les finals de la Copa del Món d’Esquí Alpí i la possibilitat d’acollir els Campionats del Món del 2027. En totes les propostes, però, s’ha estudiat com «optimitzar i minimitzar el dany al medi ambient», va assegurar el director general.
Pel que fa a Ordino Arcalís, la inversió ha estat d’un milió d’euros, bàsicament, pel Mirador Solar de Tristaina, que aquest estiu ha acollit 85.000 visitants. A més, s’ha apostat per la innovació en diferents punts de l’estació i s’ha creat la Freeride Academy, per dur joves d’entre 13 i 18 anys a l’alta competició mundial. Moreno també va fer esment del servei gratuït de transport públic, pels que tinguin forfet de temporada, des d’Andorra la Vella i des del Pas de la Casa, així com del bus parroquial, per arribar a peu de pistes. Ordino Arcalís també viurà la celebració de la Freeride World Tour o el 30è aniversari del Trofeu Borrufa, entre altres.
Finalment, en relació amb Pal Arinsal, Marticella va posar en valor les novetats més atractives com una plataforma de salt, un simulador d’esquí virtual i experiències culinàries amb un foodtruck a la pista del Planell o amb sopars d’alta muntanya. «L’any passat ens va passar de tot, fins i tot ens va ploure pols del Sàhara», va recordar el director, tot afirmant que «el paradís té un nom i es diu Vallnord-Pal Arinsal». Aquest leitmotiv fa referència també a la voluntat de ser un espai obert els 365 dies amb activitats de neu, bicicleta o trial.
Quant a les mesures anti-Covid, cal destacar que ambdós dominis van confirmar que demanaran el certificat verd per accedir als seus espais interiors, si bé a Vallnord les restriccions es podrien «relaxar» entre setmana. En relació amb la fusió d’EMAP i Ensisa, i una hipotètica integració de Vallnord a Grandvalira, Marticella va informar que s’està treballant «de manera molt activa», però que «hem d’anar pas a pas».