PUBLICITAT

Andorra la Vella

La defensora de l’afiliat gestiona una setantena d’expedients des del juny

Les reclamacions més freqüents són per control mèdic, que decideixen sobre baixes i invalideses

Per Lídia López

Imatge d’arxiu de persones accedint a les dependències de la CASS.
Imatge d’arxiu de persones accedint a les dependències de la CASS. | Maricel Blanch

Des de la seva presa de possessió del càrrec de defensora de l’afiliat de la CASS a mitjan juny, Judith Silvestre, advocada de professió, ha hagut de gestionar una setantena d’expedient, entre els que s’han obert, els que s’han tancat, i els que segueixen actius. Així ho va manifestar la mateixa Silvestre a EL PERIÒDIC, que també va confirmar que les peticions que més li fan arribar tenen a veure amb les altes mèdiques i les pensions d’invalidesa. «En el que la gent acostuma a no estar d’acord és amb les temàtiques més delicades», va manifestar la defensora de l’afiliat, que també va puntualitzar que «les reclamacions que més rebem estan relacionades amb control mèdic». «Quan una persona està de baixa, passa control mèdic a la CASS i potser es considera que la patologia ja està estabilitzada o que no hi ha motius per continuar la baixa mèdica. Aleshores se li atorga l’alta mèdica i aquesta pot suposar una pensió d’invalidesa o no», va detallar, incidint que quan el pacient no hi està d’acord, pot acudir a ella per tramitar les apel·lacions al respecte.

Cal tenir en compte que, segons va matisar Silvestre, el protocol d’actuació del defensor de l’afiliat diferencia les demandes entre reclamacions, quan l’afiliat no està d’acord amb una resolució, o queixa, si no està satisfet amb el tracte rebut o la informació donada. No obstant això, al llarg d’aquests mesos al càrrec, la defensora de l’afiliat ha pogut detectar que moltes de les peticions que li fan arribar els interessats pel seu servei es poden considerar demandes d’informació. «Moltes vegades, el que passa és que la resolució l’han rebut a través d’una carta certificada i no tenen a ningú a qui demanar què és allò, així que pensen amb el defensor de l’afiliat», va incidir, afegint que «el que estem fent des de la CASS és intentar identificar aquelles persones que venen simplement per rebre informació, cosa que trobo molt important, perquè si reps la informació correcta i necessària, podràs actuar com millor creguis com a afiliat o podràs traslladar exactament què és el que succeeix o en què no estan d’acord». 

Així mateix, la defensora va exposar que no havia rebut cap demanda relacionada a baixes mèdiques per la Covid persistent, tot i indicar que «vam tenir una persona explicant que el seu metge li havia comentat que es tractava d’això, però la seva demanda no anava relacionada amb aquesta qüestió».

Falta coneixement

Sigui com sigui, Silvestre va insistir que moltes persones no coneixen la seva figura, pel fet que «quan em van nomenar defensora de l’afiliat hi va haver com un boom i hi havia molt moviment», apuntant que «penso que va venir gràcies a la feina dels mitjans de comunicació, que van fer que la gent conegués la figura i hi va haver un efecte crida». D’aquesta manera, les primeres setmanes i fins a mitjan juliol, Silvestre va rebre força afiliats amb consultes. Però tot va frenar de cop amb l’arribada de l’estiu: «Alguna setmana d’agost ni tan sols vaig tenir cap visita».

Per aquest motiu, la defensora va valorar que «hi ha camí per fer» en la promoció de la figura, tot i reconèixer que «no sé com ho podem solucionar», pel fet que «tampoc podem estar insistint cada setmana per donar-ho a conèixer». Així, una de les opcions passaria perquè «els mateixos treballadors de la CASS, si reben algun afiliat que no està d’acord, els podrien referir a la figura del defensor de l’afiliat». No obstant això, Silvestre està tornant a notar un increment de les peticions d’atenció darrerament, amb un volum que s’acosta al de l’inici, i que va considerar que responien al marge de límit per presentar reclamacions de les resolucions que van ser entregades després de les vacances d’estiu.

Per tot plegat, Silvestre va posar en relleu que «es fa feina», i va tornar a animar als afiliats de la CASS que li facin arribar les seves peticions per tal de fer del servei una eina més profitosa. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT