PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Les agències de viatges, el sector més pessimista sobre la recuperació

Un 67% creu que els seus ingressos cauran el segon semestre en comparació amb el 2019

Per Lídia López

Treballadors de la construcció, en el moment de la represa de l’activitat després del confinament.
Treballadors de la construcció, en el moment de la represa de l’activitat després del confinament. | Maricel Blanch

El sector de les agències de viatges i operadors turístics és el més pessimista respecte de la recuperació de les xifres de negoci en la segona meitat de l’any 2021. Així es desprèn de la tercera edició de l’enquesta sobre l’impacte econòmic de la Covid-19, promoguda per la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis (CCIS) i elaborada amb Andorra Recerca + Innovació (ARI), on també es posa de manifest que la construcció és el grup que més espera créixer i que menys cop ha patit enguany. En concret, un 67% dels enquestats pertanyents a les agències de viatge va preveure una xifra de vendes per al segon semestre d’enguany per sota de les aconseguides el 2019, darrer any de negoci normal abans de la pandèmia del coronavirus, mentre que un 8% va considerar que podria igualar els numeros. El més significatiu, però, és que ningú va imaginar una variació a l’alça. En la mateixa pregunta, el segon sector que pitjors perspectives tenia per la segona meitat de l’any era el de les benzineres, ja que la meitat (50%) augurava pèrdues en comparació amb el 2019, i seguit de les empreses de transports i logística, de les quals el 45,5% creia que tindria registres a la baixa. En xifres inferiors, però igualment importants, un 42% dels restaurants esperaven menyscapte, i un 40% tant d’hoteleria com de farmàcies.

Aquestes previsions contrasten especialment amb les de la construcció, on el 44% esperava veure créixer les seves xifres de negoci, i també un 44% va considerar que es mantindrien, deixant les respostes que preveien pèrdues en només el 6%. Val a dir que, en el que va d’any, el 75% de les empreses constructores han registrat un increment de les vendes en comparació amb el 2020.
Tornant a posar la mirada al futur, els hotelers van ser el conjunt d’empresaris que van manifestar una intensificació del perjudici en la seva activitat més sovint, en un 44% dels casos; i de fet, l’únic que va respondre més vegades que sí. És a dir, que el no va ser la resposta més habitual per aquesta pregunta, i en especial de la construcció (el 81% no augurava un empitjorament de l’impacte), a excepció de dos grups on va predominar la incertesa: transports i logística, i supermercats i grans superfícies, que van dir no sap/no contesta en un 54,5% i 50% respectivament.

Entrant a situacions més pràctiques del funcionament de les empreses, i en concret, preguntats sobre la continuïtat dels seus negocis, les agències de viatges i els restaurants són els que en més ocasions (8%) van assegurar que no tindrien més opcions que abaixar la persiana. Així mateix, un 29% dels negocis de la restauració van reconèixer que s’ho estaven pensant, seguits en aquest posicionament dubtós pel sector dels transports i la logística (18%). En darrera instància respecte d’aquesta qüestió, cal posar en relleu que el 100% de les benzineres van respondre que podrien sortir-se’n amb els seus propis recursos. En canvi, pel que fa a la permanència dels seus treballadors, un 9% dels empresaris dels transports i la logística preveia haver d’acomiadar personal, una reflexió compartida pel 8% d’agències de viatges i el 7% del comerç de l’alimentació. Per contra, la totalitat de les constructores i les benzineres indicava que no hauria de fer fora cap treballador. En qualsevol cas, és rellevant que, en la primera meitat d’any, el sector que més acomiadaments havia hagut de fer era el de l’hoteleria, apuntat per un 12% de les empreses enquestades.

Finalment, pel que fa al temps que esperaven que es mantingués l’impacte de la Covid-19, un 40% de les empreses de farmàcia va apuntar a més d’un any, la resposta més pessimista, i també compartida pel 36% d’empresaris dels transports, el 34% de la restauració i el 33% de les agències de viatge. I, novament, un 62,5% de les constructores van respondre que, a hores d’ara, no tenien afectació per la pandèmia.

PUBLICITAT
PUBLICITAT