PUBLICITAT

Andorra la Vella

Andorra homologarà a la normativa europea la ITV i l’etiqueta energètica

El nou Codi de circulació penalitza més algunes faltes com l’ús del mòbil al volant o l’alcoholèmia

Per Lídia López

Joan León, Josep Pujol i Jaume Bonell, en un moment de la seva compareixença d’ahir.
Joan León, Josep Pujol i Jaume Bonell, en un moment de la seva compareixença d’ahir. | SFGA / CESTEVE

El nou Codi de circulació d’Andorra va entrar en vigor ahir, actualitzant definitivament el text de 1999. Aquest s’ha estructurat per reglaments que normativitzen els diferents aspectes de la conducció i la convivència viària, si bé, encara n’hi ha de pendents d’elaborar. És el cas dels reglaments dels senyals en els vehicles, sobre embarcacions, de la ITV i per implementar un sistema nacional d’etiquetatge energètic. I, en el cas dels dos darrers, el Govern té previst homologar-los a la Unió Europea. «La voluntat és alinear-nos amb la normativa europea. Així, de la manera que la revisió dels turismes nous ha passat de cinc a quatre anys, nosaltres ho farem igual», va exposar el director d’Empresa, Comerç, Desenvolupament, Seguretat i Qualitat Industrial i Transports, Josep Pujol, un dels encarregats a presentar les novetats del Codi, juntament amb el secretari d’Estat de Justícia i Interior, Joan León, i el director del Departament de Mobilitat, Jaume Bonell. 

Entrant al detall de les novetats que presenta el Codi, León va detallar el nou règim sancionador, que tal com ja s’havia avançat, estableix una nova classificació de les infraccions en funció de si són lleus, greus o molt greus. També afegeix noves tipificacions, com les que tenen a veure amb els vehicles de mobilitat personal (VMP) i actualitza les multes econòmiques d’alguna de les faltes. Per exemple, el conductor que sigui enxampat fent ús del mòbil mentre està al volant serà castigat amb 300 euros en lloc dels 30 que fins ara suposava, i creixen les multes per circular amb un grau d’alcoholèmia que excedeixi el límit legal. Així mateix, no fer ús del cinturó de seguretat suposa ara 200 euros, i circular sense assegurança es multarà amb 1.200. No obstant això, també s’ha afegit la possibilitat de pagar en un termini de 10 dies les sancions i que això suposi un descompte del 50%.

Pel que fa a l’obtenció del permís, Pujol va detallar que el Codi ha homologat amb Europa les categories, i s’ha establert que totes s’obtindran per examen. En relació amb les proves, s’eliminen els candidats lliures i serà obligatori passar per les autoescoles. Així mateix, la inscripció a examen donarà dret a una sola convocatòria i no a tres com fins ara, adequant el cost proporcionalment. Sobre els centres de formació, s’han definit les característiques dels vehicles per impartir les classes i es demanarà l’arranjament dels camps de pràctiques, a la vegada que s’estableix que determinats mitjans materials podran ser compartits pels centres. 

Assegurances pels patinets

Una de les principals novetats és la regulació de l’ús dels vehicles de mobilitat personal de motor o VMP, també coneguts com a patinets elèctrics, que demanarà als usuaris dur accessoris reflectors en les vies interurbanes si les condicions exteriors ho requereixen i casc homologat i degudament cordat. També s’estableix que no poden transportar altres passatgers en aquests trajectes ni tampoc fer ús d’auriculars ni de cap aparell que emeti so. A més, per aquells models superiors, amb un motor tipus T2, s’obliga a disposar d’una assegurança de responsabilitat civil.

Per la seva banda, Bonell va detallar els reglaments proposats des de la Taula Nacional de Mobilitat, com és el cas de les fases i colors de la neu, de les marques viàries de pintura o del tipus i significat dels senyals. Finalment, i a demanda de la premsa, Pujol va compartir que l’antiguitat màxima d’un vehicle per a ser importat és de sis anys, a la vegada que va indicar que la decisió s’ha pres «escoltant totes les parts i trobant un equilibri», entre les demandes de l’Associació d’Importadors de Vehicles (AIVA) i de les empreses de compravenda. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT