Escaldes-Engordany
Els cursos en línia de català s’estrenen amb 130 alumnes
Les classes presencials són de 15 estudiants a tots els centres d’autoaprenentatge
Els cursos en línia dels centres de català del Principat van registrar durant el curs 2020-2021 un total de 130 alumnes, respecte als cursos presencials que són d’un màxim de 15 estudiants als centres d’autoaprenentatge.
Segons va informar la professora de català del centre d’autoaprenentatge d’Encamp Jenny Vila l’arribada de la pandèmia va perjudicar els centres de català i molts alumnes no van poder assistir als cursos tant per les restriccions sanitàries com perquè quan venien l’aforament ja estava complet i no podien entrar. Per aquest motiu, els professors van reinventar-se primer mantenint els cursos per correspondència i, després de les formacions pertinents, els cursos van passar a ser en línia. Els nivells que van tenir operatius enguany només van ser els d’A1 i d’A2, però, tot i només tenir aquests dos van inscriure’s un total de 90 usuaris a cada curs. Però, va especificar que dels alumnes inscrits entre els dos nivells, 130 van presentar totes les tasques finals i van assolir el curs sencer, fet pel qual va reivindicar que «molta més gent ha pogut estudiar català gràcies a la virtualitat».
En la mateixa línia, Vila va mostrar el seu interès personal a ampliar els cursos virtuals que va considerar que «afavoreixen l’aprenentatge de la llengua catalana no només als residents del país sinó també a persones d’arreu del món», com així va poder experimentar amb el curs d’enguany on van inscriure’s persones de l’Argentina i l’Equador, entre d’altres. També, va mencionar que les classes en línia van més enllà d’asseure’s davant d’una pantalla i fer exercicis de català, perquè setmanalment fan tutories amb tots els alumes via Zoom.
Vila va insistir en la idea de poder consolidar els centres d’autoaprenentatge com a un servei d’atenció en línia i no només presencial on tothom pugui preparar-se qualsevol nivell de català perquè «presencialment ja saben que existim i el nostre objectiu més pròxim és consolidar-nos també com a un servei d’atenció virtual». Tanmateix, va posar com a exemple a dues usuàries que, després del tancament dels cursos virtuals a principis del mes de juliol, s’han inscrit a l’examen oficial d’A2 i han començat a assistir presencialment als cursos d’estiu que s’imparteixen als centres d’autoaprenentatge d’Encamp (els dilluns i dimarts) i a Escaldes-Engordany (els dimecres, dijous i divendres).
Cal destacar que els estius anteriors només s’obria el centre escaldenc, va assenyalar Vila. Per aquest motiu, la professora juntament amb la seva companya de professió de la parròquia, van sol·licitar que per aquest estiu també obrís el centre d’Encamp per dos motius: d’una banda, perquè van considerar que dos serveis que obren durant l’estiu i que es troben a l’emblemàtic edifici del Rosaleda, el Ministeri de Cultura i la biblioteca nacional, són serveis que poden ser d’ajuda per als cursos d’autoaprenentatge. I d’altra banda, van argumentar que obrir el centre encampadà era beneficiós i econòmic per al 90% dels estudiants que durant l’estiu provenen del Servei d’Ocupació i que tenen l’obligació d’assistir de manera presencial als cursos de català, però viuen a parròquies altes.
L’afluència d’alumnes durant l’agost es manté respecte al juliol/ L’afluència d’alumnes durant la primera quinzena d’agost s’aproxima a les mateixes xifres que al juliol, va explicar Vila. La professora va fer esment que durant el mes de juliol el centre d’Escaldes va acollir un total de 105 assistències que en comparació a les dues primeres setmanes d’agost per al moment n’han comptabilitzat un total de 74, més que el doble que mitjans juliol. Pel que fa al centre de català de la parròquia d’Encamp, al juliol van fer 35 assistències i aquesta primera quinzena d’agost ja acumulen gairebé la meitat, amb un total de 14. Cal recalcar que la comptabilització del que anomenen ‘assistències’, corresponen al total de persones que entren al centre d’autoaprenentatge i no distingeixen els alumnes que venen diverses vegades al centre per estudiar, és a dir, es compta les dues vegades que assisteix una mateixa persona a l’establiment, va posar com a exemple la professora Vila.