PUBLICITAT

Catalunya veu «complex» el projecte del ferrocarril

Gavín considera que els principals problemes són el cost, el pendent del terreny i el temps del trajecte

Per Irene Mas Fàbrega

Foto d'arxiu del tren que va de Lleida a La Pobla de Segur.
Foto d'arxiu del tren que va de Lleida a La Pobla de Segur. | El Periòdic

Segons va explicar el vicepresident de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Isidre Gavín, a EL PERIÒDIC, la proposta de creació d’un projecte ferroviari que connecti Andorra amb el país veí del sud «és un projecte molt complex i difícil, tot i que és un desig compartit» entre els dos territoris. Últimament, l’esmentat projecte s’ha posat sobre la taula a diversos debats polítics i ha sonat a diferents converses empresarials a Andorra, com una iniciativa sostenible a favor de la mobilitat i de la connectivitat amb l’exterior del Principat, dels seus ciutadans i dels turistes.

Sobre la proposta, Gavín va explicar que durant l’època que exercia com a president de la Diputació de Lleida, «vaig impulsar i vaig demanar que la Generalitat fes un estudi de connectivitat, per exemple, entre Andorra i La Pobla de l’Illet per tal de connectar amb la xarxa d’alta velocitat, i també entre el Principat i Puigcerdà». De les conclusions de les anàlisis esmentades, el vicepresident de Ferrocarrils de la Generalitat en va extreure tres «elements crítics». El primer, és el cost que suposaria la construcció de la infraestructura «que normalment, d’entrada, ja és cara, però a més a més, en aquest cas, requeriria de la construcció de molts túnels» a causa de l’orografia del territori. El segon element que segons Gavín és advers davant la possible construcció d’un tren és el pendent del terreny: «El ferrocarril és molt sensible als pendents. Aquest element, a les vies fèrries no es mesura amb un tant per cent com es faria a les carreteres, sinó que es mesura amb un tant per mil» a causa, precisament, d’aquesta precisió. Finalment, l’última característica que «trontolla» segons el representant de la Generalitat és «que resultessin uns temps de trajecte prou competitius». En aquest sentit, va explicar que «cal analitzar bé no tan sols la viabilitat de crear la infraestructura, sinó quins temps de trajecte ens quedarien i plantejar si realment serien competitius amb el vehicle privat o amb l’autobús».

Per concloure, Gavín va expressar que sovint, quan es parla sobre la construcció de noves infraestructures, en general es fa referència, sobretot, «al ferro i al formigó i si hi ha diners per fer-lo o si no n’hi ha. Però cada vegada veiem més clar que cal ser crític i analitzar les infraestructures molt més en funció del servei i de l’activitat que s’hi pot o que s’hi podrà desenvolupar realment». Així, va considerar que caldria incidir en els tres punts d’inflexió esmentats anteriorment i també «actualitzar els projectes que hi hagi amb l’objectiu de saber si realment, un projecte d’aquestes característiques podria superar aquestes tres dificultats». Tot i això, va considerar que «des del punt de vista de projecte de futur, és una iniciativa que és necessari que estigui sobre la taula». De la mateixa manera va opinar el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Damià Calvet, quan va fer l’última visita a l’aeroport d’Andorra-La Seu d’Urgell: «el tren és una iniciativa molt ambiciosa que seria molt bona pel territori». Però va afegir que el projecte és «molt complex des dels punts de vista tant territorial com econòmic». Tot i això, va posar en valor la situació de crisi climàtica global i va apuntar que «fa falta disposar d’una mobilitat més sostenible i més robusta, i amb això els projectes ferroviaris són imbatibles».

PUBLICITAT
PUBLICITAT