L’Oficina de l’Habitatge, que va obrir les portes el 25 de febrer d’aquest any, ha atès 412 consultes classificades en diferents modalitats d’atenció: presencial, telefònica o a través del correu electrònic.
En concret, segons va fer saber el Govern, en relació amb les precaucions establertes des que va començar el període de pandèmia de la Covid-19 al país, l’atenció al públic de manera presencial va quedar anul·lada a partir del 16 de març i l’oficina no va rebre visites presencials de nou fins al 29 de maig. Tot i això, tant el telèfon com el correu electrònic van seguir operatius. De fet, a través d’aquests mitjans i durant el període de temps esmentat, el servei va atendre 77 consultes relacionades, sobretot, amb els procediments a seguir a l’hora de deixar un habitatge, els retorns de les fiances o bé les pròrrogues dels contractes de lloguer. Igualment, l’Executiu va apuntar que «no es pot relacionar amb un motiu concret perquè no hi ha dades comparatives que permetin extreure’n conclusions».
Tot i això, a través del Ministeri d’Afers Socials, Habitatge i Joventut es va apuntar que «d’ençà de l’obertura de l’oficina, les demandes han variat en funció de les accions dutes a terme des del Govern». Així, van explicar que «tenint en compte que a principis d’any es revisen molts contractes d’arrendament», durant el primer període d’obertura de l’Oficina de l’Habitatge les demandes estaven relacionades amb l’augment de l’IPC o amb la pròrroga dels contractes de lloguer, representant un 3,2% del total de les consultes registrades fins a l’actualitat.
Tot seguit i en coincidència amb el període de temps que es van posar a disposició de la ciutadania els ajuts a l’habitatge de lloguer del 2020, les consultes es van centrar en aquesta temàtica concreta o en altres menes d’ajuts de l’Administració pública com els econòmics ocasionals o bé els vinculats al Pla Renova, representant, totes aquestes tipologies de demandes, un 9,3% de les que s’han resolt fins al dia d’avui. La tipologia d’ajuts que es van impulsar des de l’Executiu tenint en compte la incidència econòmica que la Covid-19 generava i genera actualment al país i als seus ciutadans, ha suposat un 4,2% del total de les consultes totals que ha atès l’oficina.
Finalment, des del Govern van apuntar que «el gruix més important, que representa un 83,3% de les consultes», es concentra amb diversos temes com els consums i els seus repartiments, les mesures socials, la recuperació de l’habitatge per a ús propi, el preavís que ha de donar la persona llogatera a l’arrendador d’acord amb la llei de mesures urgents, amb desperfectes als habitatges, amb el retorn de les fiances i amb la reducció del lloguer en cas de formalització d’una Suspensió Temporal del Contracte Laboral (STCL), entre d’altres.
Context del servei
L’Oficina de l’Habitatge, que està ubicada a l’edifici de Casa Motxilla, a la Placeta Sant Esteve d’Andorra la Vella, té l’objectiu d’oferir a la ciutadania informació i orientació, i de resoldre dubtes sobre aspectes relacionats amb l’habitatge. Tal com va explicar el cap de Govern, Xavier Espot, durant la inauguració del servei, l’oficina «disposa d’un professional del ministeri especialitzat i amb una àmplia formació en habitatge per atendre de manera presencial les consultes i que alhora també té la potestat, si fos necessari, de derivar a altres canals de l’Administració per dubtes més específics». També va destacar que «l’obertura del servei era una prioritat per a l’Executiu a l’hora d’avançar en la resposta a la situació dels preus dels lloguers que viu Andorra».