L’Oficina de l’Habitatge ha atès 412 casos des del febrer
La tipologia de consultes ha canviat arran de l’esclat de la pandèmia
L’Oficina de l’Habitatge, que va obrir les portes el 25 de febrer d’aquest any, ha atès 412 consultes classificades en diferents modalitats d’atenció: presencial, telefònica o a través del correu electrònic.
En concret, segons va fer saber el Govern, en relació amb les precaucions establertes des que va començar el període de pandèmia de la Covid-19 al país, l’atenció al públic de manera presencial va quedar anul·lada a partir del 16 de març i l’oficina no va rebre visites presencials de nou fins al 29 de maig. Tot i això, tant el telèfon com el correu electrònic van seguir operatius. De fet, a través d’aquests mitjans i durant el període de temps esmentat, el servei va atendre 77 consultes relacionades, sobretot, amb els procediments a seguir a l’hora de deixar un habitatge, els retorns de les fiances o bé les pròrrogues dels contractes de lloguer. Igualment, l’Executiu va apuntar que «no es pot relacionar amb un motiu concret perquè no hi ha dades comparatives que permetin extreure’n conclusions».
Tot i això, a través del Ministeri d’Afers Socials, Habitatge i Joventut es va apuntar que «d’ençà de l’obertura de l’oficina, les demandes han variat en funció de les accions dutes a terme des del Govern». Així, van explicar que «tenint en compte que a principis d’any es revisen molts contractes d’arrendament», durant el primer període d’obertura de l’Oficina de l’Habitatge les demandes estaven relacionades amb l’augment de l’IPC o amb la pròrroga dels contractes de lloguer, representant un 3,2% del total de les consultes registrades fins a l’actualitat.
Tot seguit i en coincidència amb el període de temps que es van posar a disposició de la ciutadania els ajuts a l’habitatge de lloguer del 2020, les consultes es van centrar en aquesta temàtica concreta o en altres menes d’ajuts de l’Administració pública com els econòmics ocasionals o bé els vinculats al Pla Renova, representant, totes aquestes tipologies de demandes, un 9,3% de les que s’han resolt fins al dia d’avui. La tipologia d’ajuts que es van impulsar des de l’Executiu tenint en compte la incidència econòmica que la Covid-19 generava i genera actualment al país i als seus ciutadans, ha suposat un 4,2% del total de les consultes totals que ha atès l’oficina.
Finalment, des del Govern van apuntar que «el gruix més important, que representa un 83,3% de les consultes», es concentra amb diversos temes com els consums i els seus repartiments, les mesures socials, la recuperació de l’habitatge per a ús propi, el preavís que ha de donar la persona llogatera a l’arrendador d’acord amb la llei de mesures urgents, amb desperfectes als habitatges, amb el retorn de les fiances i amb la reducció del lloguer en cas de formalització d’una Suspensió Temporal del Contracte Laboral (STCL), entre d’altres.
Context del servei
L’Oficina de l’Habitatge, que està ubicada a l’edifici de Casa Motxilla, a la Placeta Sant Esteve d’Andorra la Vella, té l’objectiu d’oferir a la ciutadania informació i orientació, i de resoldre dubtes sobre aspectes relacionats amb l’habitatge. Tal com va explicar el cap de Govern, Xavier Espot, durant la inauguració del servei, l’oficina «disposa d’un professional del ministeri especialitzat i amb una àmplia formació en habitatge per atendre de manera presencial les consultes i que alhora també té la potestat, si fos necessari, de derivar a altres canals de l’Administració per dubtes més específics». També va destacar que «l’obertura del servei era una prioritat per a l’Executiu a l’hora d’avançar en la resposta a la situació dels preus dels lloguers que viu Andorra».