Search
Close this search box.
Alex Montero Carrer

Rosa Gili

Cònsol major d'Escaldes-Engordany

«Els últims en fer els deures amb els estudis de càrrega no hem sigut Escaldes, sinó el Govern»

Amb motiu del primer aniversari de les darreres eleccions comunals, en què les parròquies del país van elegir els seus nous líders per als pròxims quatre anys, des del PERIÒDIC parlem amb la cònsol major d’Escaldes-Engordany, Rosa Gili, qui fa balanç del primer any després de ser reelegida, destacant les prioritats i avenços del seu equip de govern. També aborda qüestions clau com la crisi de l’habitatge, les millores en mobilitat i transport públic, la preservació del patrimoni i la dinamització turística amb projectes com Caldes.

*Malgrat els esforços duts a terme per EL PERIÒDIC a fi d’establir una data per entrevistar la cap de l’oposició d’Escaldes-Engordany, Anna Garcia, no ha estat possible concretar cap trobada. Aquesta situació contrasta amb la bona disposició demostrada per la resta de cònsols i caps de l’oposició de les altres parròquies, amb qui s’ha pogut parlar sense inconvenients. Des d’aquest mitjà lamentem aquesta circumstància, ja que mantenim el compromís de donar veu a totes les parts en el nostre exercici informatiu.

Quin balanç fa d'aquest primer any després de ser reelegida als comicis?

El balanç és, en certa manera, una continuïtat del que vam començar a fer durant l’altre mandat. Aquest mandat l’hem iniciat amb més experiència. Penseu que fa cinc anys, quan vam començar, va arribar la Covid, i ens vam trobar amb moltes situacions noves. Ara, però, aquest any ja estem treballant amb normalitat i més experiència, i, per tant, hem pogut continuar amb el mateix ritme. Algú em va comentar que és curiós com, després de guanyar les eleccions per segona vegada, continuem amb tant de ritme. Jo crec que això forma part del nostre ADN. Per tant, hem seguit treballant amb el mateix sentit, sempre pensant en el bé de la parròquia i dels ciutadans. Crec que això es reflecteix en tot el que fem, des de les compres que hem realitzat fins als serveis que oferim, sempre amb la mateixa il·lusió.

Quines mesures preveuen per abordar la crisi de l'habitatge a Escaldes-Engordany?

El tema de l’habitatge és un assumpte greu que preocupa molts ciutadans. Durant els primers quatre anys ja vam dur a terme moltes accions per abordar-lo, com ara ajudar la gent i promoure projectes com els pisos de l’avinguda del Pessebre, en els quals el Govern també hi va voler participar. Per tant, hem treballat conjuntament des de sempre, mantenint aquesta preocupació com una prioritat. Ara mateix, què està passant? A principis de gener d’aquest any vam decidir aturar la construcció. Era un compromís que havíem adquirit per defensar i protegir el paisatge, el nostre patrimoni, i per construir una parròquia amb una visió de futur. Això implica que estem treballant en la revisió del pla, i moltes decisions estan pendents d’aquesta revisió. El tema de l’habitatge és un d’aquests. Estem analitzant com podem actuar perquè apareguin més habitatges que realment fan falta, especialment per a la classe treballadora. Permeteu-me que desenvolupi una mica aquesta idea. Si observem Escaldes, hi ha hagut moltíssima construcció aquests darrers anys, però gairebé el 99% de les noves construccions estan destinades a un públic de luxe, amb pisos de luxe.

Parlava dels pisos de l'avinguda del Pessebre. En quin punt es troben aquests?

Com sabeu, el que vam fer va ser actuar en el projecte d'aparcaments. Vam plantejar el projecte de manera global, però després, quan el Govern va decidir intervenir, ells es van encarregar de la part dels pisos, mentre que nosaltres ens vam responsabilitzar de la construcció de l'aparcament, la plaça pública i els locals. Inicialment havíem fet tot el projecte, però al final es va decidir repartir les tasques d’aquesta manera. Actualment, estem treballant en la nostra part de l’obra, i ens han indicat que, al març, aquesta hauria d’estar acabada. Pel que fa al Govern, sé que han estat avançant amb les adjudicacions necessàries perquè puguin començar la seva intervenció immediatament, evitant així qualsevol pèrdua de temps. Vull pensar que, a finals de l’any vinent, el projecte podria estar completament acabat.

Quins han estat els principals reptes a l'hora d'elaborar l'estudi de càrrega de la parròquia?

Crec que aquest estudi de càrrega es va demanar en un moment de pressió electoral. Tot i així, nosaltres hem estat treballant en altres qüestions, i ara s’ha presentat l’estudi de càrrega. No em semblava fonamental tenir pressa, i explicaré per què: considero que d’aquest estudi no sortiran forçosament les solucions. Per a nosaltres, el que és important és el que estem fent amb la revisió del pla d’urbanisme. Pel que fa a l’estudi de càrrega, s’ha comentat que Escaldes hem sigut els últims, però quan el presentem a Govern, hi ha parts que no s’han executat. Això em porta a dir que els últims no han estat el Comú d’Escaldes, sinó el Govern. Per què ho dic? Perquè hi ha uns ítems que depenen del Govern. Quan parlem de quina ha de ser la càrrega màxima, cal tenir en compte els equipaments, i alguns d’aquests equipaments són competència del Govern. En aquest punt, ells no han acabat la seva part. Per tant, si em permeteu matisar, no és Escaldes qui ha deixat de fer els deures en última instància, sinó que el Govern també en té pendents. Tornant al que deia, crec que el que és realment important és la revisió del pla d’urbanisme. Els estudis de càrrega són com una fotografia d’un moment concret, encarregada en un context poc definit. Primer cal definir cap a on volem anar i, a partir d’aquí, determinar quins estudis són necessaris. Fins i tot he sentit des del mateix Govern que volen fer nous estudis de càrrega, i això, d’alguna manera, ens dona la raó: segurament l’encàrrec inicial no estava prou ben definit.

En termes de mobilitat, quines millores s'han implementat en el servei de transport públic?

Pel que fa al transport públic, durant el mandat passat vam posar en marxa el transport comunal, ja que Escaldes era l’única parròquia que no en disposava. Es va implementar seguint el model de transport a la demanda, gestionat a través d’una aplicació. Ara, el que estem fent és ajustar-ne el funcionament. Al llarg del temps, hem treballat per millorar aquest servei i els ciutadans i ciutadanes d’Escaldes notaran un canvi. El transport a la demanda ens ha estat molt útil perquè ens ha permès identificar les necessitats reals dels usuaris. Ara que tenim aquesta informació, orientem el sistema cap a línies fixes. És cert que el transport a la demanda presenta dificultats de control, ja que un dia pot ser molt sol·licitat, arribant a col·lapsar el sistema, i un altre dia pot tenir una demanda molt baixa. Amb les dades que hem recollit, sabem que hi ha usuaris habituals, però també hi ha una part imprevisible. Això genera, en moments de molta pressió, temps d’espera més llargs i dificulta el bon funcionament del servei. Per aquesta raó, hem decidit implementar línies regulars, com ja vam fer a Engolasters.

Existeix la possibilitat de crear més places d'aparcament al centre de la parròquia?

Aquest tema l’hem treballat des del primer dia, perquè sabem que l’aparcament a la parròquia és molt important. Fa pocs dies vam tenir un pont important per als nostres veïns espanyols, especialment catalans, que va col·lapsar molt la parròquia perquè la gent no trobava lloc per aparcar. Això ja ho sabíem, però aquesta situació recent ho ha evidenciat encara més. Per aquesta raó hem estat treballant en diferents projectes. El pàrquing del Falgueró és una de les nostres accions, així com el nou pàrquing de l’Església, que, si no hi ha imprevistos, hauria d’estar operatiu per les vacances de Nadal. També hem ampliat el pàrquing del Fené. D’altra banda, com ja havia comentat fa un temps, estem col·laborant amb uns promotors que volen construir una torre, seguint les especificacions del pla d’urbanisme vigent fins ara. En aquest projecte també estem negociant perquè ens cedeixin una planta d’aparcament sencera. Per al Comú d’Escaldes és essencial trobar solucions d’aparcament. Fins ara molts dels aparcaments disponibles eren provisionals, perquè utilitzàvem espais llogats a particulars. El que estem fent ara és treballar perquè aquests aparcaments siguin més estables i adequats a les necessitats de la parròquia.

També s'havia parlat de la possibilitat d'implementar una xarxa de tramvia que connectés Escaldes amb la Seu d'Urgell.

Pel que fa a aquest tema, estem treballant-hi. El problema de la mobilitat és molt greu, i ho sabem des de fa anys. De fet, ara fa un moment parlàveu dels estudis de càrrega. Els darrers informes que el Govern va encarregar ja deien que, el 2022, la mobilitat estava saturada amb la població d’aquell moment. Des de llavors, la població ha augmentat, i això ha agreujat encara més el problema de la mobilitat. Per tant, veiem amb bons ulls explorar altres solucions. Amb la revisió del pla d’urbanisme, estem treballant per definir quin hauria de ser el traçat ideal. És important plantejar aquest tema amb una visió més teòrica o virtual, però també caldrà traslladar aquesta planificació al terreny. En aquest sentit, estem avançant per preveure aquest traçat. Tot i això, cal tenir present que aquest projecte té un cost molt elevat. Per tant, ja veurem com es gestionarà el finançament. Es parla de possibles concessions per part del Govern, però no ho sabem amb certesa. En qualsevol cas, el Comú d’Escaldes està treballant perquè aquesta idea pugui esdevenir una realitat algun dia.

Un dels projectes 'estrella' d'aquest any ha sigut el projecte Caldes. Quins seran els pròxims passos a seguir?

Falten alguns petits detalls per acabar de polir, com per exemple tot el tema de la cartelleria. Ara mateix, sabem que les fonts i l’aigua termal estan atraient molta gent, i que molts visitants hi pugen per veure-les. Potser encara no tanta gent les gaudeix, perquè cal treballar amb aspectes com la temperatura de l’aigua, ja que el que volem és que les persones en puguin gaudir plenament. Per exemple, ara que estan arribant els esquiadors, volem que puguin acabar la jornada relaxant-se una estona a l’aigua termal. Pel que fa a la cartelleria, hem detectat que hi ha gent que no sap que es tracta d’aigua termal. Veuen el vapor però no en coneixen el significat. Per això, volem treballar en la senyalització per explicar què són aquestes banyeres amb aixetes, que són un homenatge als primers hotels d’Andorra, situats a Escaldes, i que estaven dirigits a un públic interessat en les aigües termals. A més, estem treballant per posar en valor les virtuts de l’aigua termal, ja que últimament no se’n parla gaire. Sabem que té propietats medicinals, però potser aquí a Andorra les tenim una mica oblidades.

Quins altres projectes es contemplen per reforçar el turisme a la parròquia?

Durant aquests cinc anys hem adquirit tres bordes. Una d’elles és la Borda Gabriel, on estem a punt d’adjudicar els equipaments interiors. La idea és que aquest espai esdevingui un centre d’atracció tant per als turistes com per a la gent d’aquí. Volem traslladar-hi un departament del Comú, la qual cosa implicarà tenir gent treballant-hi, persones que hi aniran a consultar, a fer reunions, etc. També hem adquirit la Borda Paleta, una compra de la qual estem molt satisfets perquè ens permetrà preservar-la amb el temps. Es tracta d’una borda antiga, que era la cort hilera d’una altra casa, amb un gran valor patrimonial. A més, hem comprat el Molí del Sumana, situat just al costat de l’Arxiu. Actualment hi viu gent, i no volem desallotjar-los, però sí que ens agradaria rehabilitar algun element perquè es pugui començar a explicar i mostrar que allà hi ha un molí. Sempre he dit, i em fa il·lusió repetir-ho, que el nostre projecte és oferir als turistes tres dies plens d’activitats a Escaldes-Engordany. La idea és fidelitzar els visitants perquè s’allotgin als nostres hotels, visitin els restaurants i, en definitiva, donin vida al nostre teixit comercial i hoteler.

En l'altre costat de la balança trobem la situació del Museu Thyssen. Des del Comú, se sap alguna cosa més?

El que se’ns ha comunicat és que la família Thyssen vol un espai més gran. Amb aquesta idea, han parlat amb el Govern, i sembla que han arribat a un acord. Això significa que, un cop finalitzades les obres de l’edifici NODE, haurien de traslladar-se. Estem parlant d’un termini d’un any i mig, però, per experiència amb altres obres, penso que podria ser més aviat uns dos anys. En qualsevol cas, no es traslladen gaire lluny, continuaran molt a prop d’Escaldes. Sempre dic que Andorra la Vella és la capital, però Escaldes és com la capital, perquè al turista no li expliques aquestes diferències. Hauríem preferit que es quedessin on són ara, però respectem la seva decisió. Estic convençuda que, quan marxin, sorgirà alguna iniciativa interessant per ocupar aquell espai. Sóc molt optimista de mena i, tot i que hauria preferit que no marxessin, trobarem maneres de fer coses atractives allà dalt igualment.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Comparteix
Notícies relacionades
Altres protagonistes
Cònsol major de Sant Julià de Lòria
Conseller de la minoria de Sant Julià de Lòria
Cònsol major d’Andorra la Vella
Publicitat
Publicitat
Publicitat

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu