El grup de Catalunya en Comú-Podem (ECP) al Parlament va registrar a principis de setmana unes preguntes dirigides al Govern per saber quina previsió té de cara a restablir totalment el trànsit de vehicles i mercaderies al tram de la C-13 comprès entre Rialp i Llavorsí, que el passat divendres es va veure afectat per diversos despreniments que van obligar a tallar la via. Des del diumenge al migdia, s’està donant pas alternatiu però el conseller de Territori, Damià Calvet, ja va anunciar que la circulació, amb un carril per banda, no es normalitzarà fins als propers dies o setmanes.
Els Comuns també volen conèixer les mesures que es prendran «per acabar amb les incidències i els talls de circulació en aquesta carretera», ja que, segons va afirmar el diputat David Cid, «l’episodi no és nou i ni les malles de protecció ni els talussos no han aconseguit aturar aquestes incidències».
Mesures a llarg termini
Una altra de les preguntes que ECP va presentar fa referència a si el Govern té previst realitzar un estudi geològic al llarg del recorregut de la C-13, «amb especial atenció als punts negres on contínuament hi ha esllavissades i talls de la carretera». I també va demanar si l’Executiu «té previst elaborar un informe sobre les afectacions d’aquestes incidències viàries en l’economia del Pallars Sobirà i preveure, si s’escau, un pla d’ajudes i compensacions a les persones i entitats afectades».
Tot i admetre el fet que s’ha pogut obrir un pas alternatiu 40 hores després de la incidència, des del grup parlamentari creuen que «no sembla que estigui previst normalitzar la via, almenys fins d’aquí a unes setmanes». Segons recull Ràdio Seu, el grup també va criticar el fet que Calvet «hagués negat que hi hagi un menysteniment amb el territori perquè la Generalitat ha invertit en la gestió de les estacions d’esquí».
Manteniment de carreteres a l’Alta Ribagorça i l’Aran
El Ministeri de Foment del Govern espanyol va licitar un contracte de serveis per a l’execució de diverses operacions de conservació i explotació en carreteres de l’Estat a la demarcació de Lleida, concretament als trams que passen per l’Alta Ribagorça i l’Aran. Aquesta concessió, per un import de 18,57 milions d’euros, inclou el tram de la carretera N-260 que va des de la cruïlla amb l’N-230 (al Pont de Suert) fins al límit amb la Ribagorça aragonesa. També en formen part la carretera N-141 des de Bossòst fins a la frontera francesa, corresponent al port del Portilhon, i l’N-230 des del límit provincial d’Osca fins a França.
L’objectiu d’aquest contracte és dur a terme els treballs de serveis de comunicacions, vigilància, atenció a accidents, manteniment dels elements de la carretera i de les instal·lacions d’energia elèctrica, enllumenat, senyalització variable i semàfors. A més, s’hi inclouen les tasques d’establiment d’inventaris i reconeixement d’estat, agenda d’informació d’estat i funcionament de la carretera, programació, coordinació, seguiment i informació de l’execució dels treballs, actuacions de suport a l’explotació, estudis d’accidentalitat i informes de seguretat vial.