Malgrat que els resultats econòmics del sector dels carburants siguin més positius que els de l’any passat, les xifres actuals segueixen estant lluny de les del 2019. Així ho va indicar el president de l’Associació d’Importadors i Distribuïdors de Carburants d’Andorra (Asidca), David Porqueres, que va calcular que «el mes de juliol estàvem entre un 25 i un 30% per sota de les vendes del 2019». «La situació del sector és molt similar a la de l’economia del país: el 2021 està millor que el 2020, però encara està molt per sota de la del 2019, que va ser un any normal», va exposar Porqueres, que va fer extensiva aquesta valoració al resultat assolit durant l’estiu d’enguany. De fet, el president de l’Asidca va augurar en aquest sentit que «si tot segueix igual, acabarem l’any de la mateixa manera: millor que el darrer, però molt lluny de trobar una situació normal».
Aquesta anàlisi va en la línia dels ingressos per taxes d’importacions de combustibles minerals que el Ministeri de Finances està recopilant. Així, observant els darrers resultats, corresponents al mes d’agost de 2021, es podia observar que l’acumulat des del mes de maig respecte del 2020 havia presentat resultats positius, marcant un +5,2% a l’agost; i de fet, la situació de confinament de l’any passat havia comportat dades molt contrastades com el +568% de l’abril. En canvi, si es comparen els registres d’enguany amb els del 2019, només al maig hi va haver un resultat en positiu –del 3,5%–, mentre que l’acumulat ha estat mes rere mes en negatiu. Així, tot i haver augmentat respecte del -44,5% del gener, la mateixa dada a l’agost va marcar un -24,7% respecte del 2019.
Per aquest motiu, Porqueres va manifestar que aquesta situació justifica la no aplicació de la taxa verda que grava els carburants i «d’aquí la nostra demanda perquè aquest impost s’apliqués el 2023 i no el 2022». De fet, l’associació segueix reiterant que l’aplicació de l’impost al carburant «no toca» i que «ens crearà problemes pel que fa a la competitivitat perquè els altres països no estan aplicant aquest tipus de mesures». En aquest sentit, el president va recordar que «el que sabem del cert és que els països veïns, que són els que ens afecten directament, van deixar en stand by les mesures que tenien pensades al voltant del preu del carburant». «Avui dia, l’únic país de l’entorn que aplicarà una nova taxa és Andorra», va sentenciar Porqueres. I és que, tal com va puntualitzar el president, el sector està decidit a aplicar l’impost directament al preu final. «No és que ho haguem decidit, és que no pot ser de cap altra manera», va incidir, a la vegada que va apuntar que «qualsevol impost que té un empresari l’aplica al preu de venda del seu producte i l’acaba pagant el consumidor, no hi pot haver cap altra solució».
En darrer lloc, i en referència a l’entrada en vigor del nou abonament mensual del bus per valor de 30 euros i amb viatges il·limitats arreu del país, Porqueres va valorar que «ens sembla perfecte que el bus tingui un abonament el més econòmic possible o fins i tot que fos gratuït» perquè «que la major part de la gent pugui accedir al transport públic ens sembla una mesura excel·lent». De fet, el president de l’Asidca va considerar que «pensem que fa temps que el Govern ho hauria d’haver fet».
En qualsevol cas, Porqueres va matisar que «l’altra cosa és que aquest abonament rebaixat el paguem nosaltres, perquè en definitiva, tot consumidor que posi benzina estarà pagant el descompte». D’aquesta manera, el president va declarar que l’Executiu hauria d’haver finançat el nou sistema tarifari del bus «amb els diners que recapta dins dels pressupostos de l’Estat», pel fet que «fer-ho exclusivament amb una taxa finalista que només grava el carburant, és afectar molt el seu preu».