«El Comú d’Encamp està molt involucrat amb el Pas de la Casa». Així de contundent es va manifestar la cònsol major encampadana, Laura Mas, en relació amb les crítiques que les darreres setmanes han fet els veïns de la població alertant de la deixadesa que trobaven als seus carrers. En concret, Mas va assegurar que la corporació ha canviat enguany l’empresa encarregada de la neteja del Pas de la Casa «justament per millorar el servei», i a més, per tal de garantir-ne l’efectivitat i tenint en compte que «estem en plena temporada alta», s’ha intensificat la cobertura. «La setmana passada vam tenir més de 1.200 belgues al dia al Pas de la Casa, per tant, és veritat que s’han hagut de reforçar els serveis», va declarar la cònsol, que va puntualitzar que «la mala sort ha estat que, potser, en lloc d’estar tot net a les 08.00 hores ho ha estat a les 09.30», però remarcant que «l’empresa té un circuit i sempre acaba fent-lo». «L’esforç i la disposició per part del comú no ha faltat mai», va posar de manifest Mas, que va assegurar que la voluntat de la corporació és que «el Pas de la Casa estigui net i faci goig», un objectiu que «forma part de l’estratègia de qualitat de vida pels residents i de bona imatge de cara als turistes». Paral·lelament, la cònsol major va il·lustrar el compromís amb la població indicant que «els últims tres anys s’han invertit 11 milions d’euros al Pas de la Casa».
Per la seva banda, els veïns contactats per aquest mitjà van confirmar que les darreres jornades s’havia posat fil a l’agulla i la població presentava un millor aspecte, però van lamentar que aquesta acció no s’ha dut a terme fins que han decidit denunciar la situació directament a la premsa. «No pot ser que hagi de sortir publicat perquè des del comú s’adonin del que passa i actuïn», van criticar. D’aquesta manera, des de la població van animar a la corporació encampadana que busquin una persona que s’encarregui de coordinar tots els serveis del Pas, algú que «es comuniqui amb el comú perquè puguin saber què passa». En aquest sentit, van fer referència a l’agent de proximitat, una figura present a la parròquia d’Encamp precisament per recollir les demandes i suggeriments dels veïns i prevenir els conflictes. I en la mateixa línia, també es van mostrar partidaris que el Comú d’Encamp organitzi pròximament una reunió de poble per tal de poder-los exposar les diferents problemàtiques que es troben els residents de la població i que la corporació els doni resposta.
Continua el soroll
L’aspecte que de moment no s’ha pogut resoldre és el que té a veure amb el soroll a les nits. «Tenim un greu problema, i és que no tenim les zones d’oci nocturn allunyades de les àrees de dormitori», van reclamar els veïns, que van queixar-se que «no s’està buscant una solució per garantir la bona convivència entre els que volen estar de festa i els que volen descansar». D’aquesta manera, van considerar que «tant el Govern com el comú estan tancant els ulls», i van reclamar a ambdues institucions que «es posin en contacte per posar-hi solució», a la vegada que van apuntar que «sent del mateix color polític, s’haurien de poder entendre i col·laborar». Sigui com sigui, van indicar que aquesta situació «no és cosa d’estar en temporada alta o no perquè sempre hi ha ambient al Pas de la Casa», partidaris doncs de «compaginar les dues realitats sense eliminar el turisme lowcost ni de grups d’estudiants».
En relació amb aquesta qüestió, Mas va explicar que des de la corporació tenen constància d’aquesta problemàtica si bé «no és competència del Comú d’Encamp», i recalcant que «la seguretat de la via pública recau al Ministeri d’Interior». «Hem demanat un reforçament per part de la Policia al Pas de la Casa», va confirmar la cònsol encampadana.
En darrera instància, Mas també va respondre a les opinions dels representants del sector turístic que demanen un atractiu al Pas de la Casa que «és una qüestió que s’ha tractat i s’ha treballat des del Consell Econòmic i Social», i va compartir que tenint en compte que el mirador de Tristaina l’ha fet Saetde, «tenim molta pressa en tornar a fer la concessió a llarg termini amb un mínim d’inversions a la concessió». De fet, la cònsol va explicar que «Saetde ha estat el primer que ha posat bona voluntat, i per exemple, ha començat a oferir l’esquí nocturn al Pas de la Casa per fomentar que hi hagi altres activitats», a banda de tenir constància que la concessionària té previst proposar «altres activitats més lúdiques».