- Va quedar tancat a la circulació amb l’entrada en servei de la nova galeria
EL PERIÒDIC
VIELLA
- Un camió carregat amb combustible reestrena l’antic túnel de Viella, ahir. Foto: SUBDELEGACIÓ DEL GOVERN
Foment va reobrir ahir al matí el túnel vell de Viella destinat al pas de vehicles amb matèries perilloses, després de les obres de construcció d’un pas soterrat i de millora dels accessos, instal·lacions i de mesures mediambientals que s’hi han fet i que han suposat una inversió de 16 milins d’euros.
El túnel va quedar en desús amb l’entrada en servei del nou túnel de Viella, el 4 de desembre del 2007, i ara ha entrat de nou en servei per reduir la perillositat a la N-230, una carretera on es comptabilitzen nombrosos accidents. Aquesta reobertura era una reivindicació del Consell General d’Aran per facilitar el trànsit, especialment de camions cisterna que transporten gas i altres matèries perilloses.
Les obres per reobrir al trànsit el túnel vell, que han durat prop d’un any i mig, han inclòs la millora dels accessos amb la construcció d’un pas inferior per sota de la N-230 que permet que els vehicles de matèries perilloses puguin incorporar-se al seu carril sense necessitat d’envair el carril de sentit contrari com passava fins ara. També s’han dut a terme desviaments provisionals i mesures mediambientals.
L’entrada en servei del túnel vell, que s’ha obert cap a tres quarts d’onze, evitarà que els camions amb matèries perilloses hagin de passar pel túnel nou, de la mateix manera que la resta de vehicles, tal com succeïa fins ara, fet que cada cop obligava a aturar la circulació pel seu interior més d’un quart d’hora per tal de garantir la seguretat, amb els problemes de trànsit que el tall generava. A més, el trànsit de matèries perilloses pel túnel vell suposarà més seguretat pel conjunt de vehicles que circulin per la N-230.
UN SOL CAMIÓ / Per motius de seguretat, el nou túnel només permet el pas d’un sol vehicle amb matèries perilloses a la vegada i per això s’ha instal·lat un sistema semafòric automatitzat que regularà la circulació per l’interior del túnel, que també servirà com a galeria d’evacuació en cas de necessitat.
El subdelegat del govern de l’Estat a Lleida, José Ángel Flores, va destacar que l’entrada en servei de l’antic túnel de Viella per a mercaderies perilloses comportarà un avantatge pel trànsit de vehicles normals per l’interior del túnel nou, ja que aquest quedarà obert de forma permanent en no haver de tancar-se durant el dia pel pas de camions amb mercaderies perilloses. D’aquesta manera «es millorarà considerablement el trànsit cap a la Vall d’Aran i a l’inrevés», va remarcar, segons informa l’ACN.
Flores també va explicar que durant l’any passat hi va haver de mitjana al túnel nou de Viella un trànsit diari de 21 camions carregats amb matèries perilloses, entre les que destaquen els combustibles, gasos liquats i lleixius.
Foment segueix els estudis i treballs de construcció de l’autovia entre Lleida i la Vall d’Aran
Així mateix, el Ministeri de Foment segueix amb els estudis i treballs per convertir la carretera N-230 en l’autovia A-14, des de Lleida fins a Sopeira. Segons el Ministeri es troben molt avançades les obres del tram Roselló-Almenar, mentre continuen els estudis per el condicionament des de Sopeira fins al túnel de Viella i des d’aquest, fins a la frontera amb França.
Per altra banda, també està desenvolupant un nou projecte que millorarà la plataforma i les característiques de la carretera entre la boca nord del túnel fins l’entrada a Viella, des dels quilòmetres 157,04 al 163,00, projecte que es troba en fase de tramitació del procediment ambiental necessari.
Per a més informació consulti l’edició en paper.