Search
Close this search box.

La carretera C-14, entre Ponts i Bassella, i bona part de la part catalana de l’N-260 (que va de Portbou al Pont de Suert) figuren un any més entre els trams negres de risc d’accidentalitat (perill molt elevat) a la xarxa viària de Catalunya, segons l’informe EuroRAP 2018, que ahir va presentar el RACC, responsable de l’elaboració de l’estudi a nivell nacional. Concretament, el tram Ponts-Bassella (17 km) apareix enguany al cinquè lloc del rànquing de vies amb més risc de sinistres, amb la segona mitjana més alta d’accidents mortals o greus (3,7 per any). L’any passat estava en quarta posició, un lloc per damunt. I just per sota hi apareix una altra via de l’Alt Pirineu, aquesta de titularitat estatal: l’N-154, que uneix Puigcerdà i Llívia, en un traçat de només 6 km té almenys un accident mortal per any.

L’Eix Pirinenc, amb el qual el Govern espanyol acumula dècades de manca de modernització, no falta a la seva cita anual amb la llista de carreteres més perilloses. Entre els trams que apareixen de color negre hi ha el que va d’Adrall a Sort, al pas pel Port del Cantó. Però també hi apareixen, per exemple, tot el tram entre Olot i Ripoll, el que va de Ribes de Freser a Alp (collada de Toses) i el de Senterada al Pont de Suert. Dos trams més de l’N-260, el de la Seu d’Urgell a Adrall i el de Queixans a Martinet, apareixen de color vermell (perill alt), el mateix que rep la franja de l’N-230 que va de Vielha a Les, també de titularitat estatal.

Les zones de màxim perill del Pirineu, però, no acaben a l’Eix Pirinenc. El RACC també pinta de color negre la C-162 (entre el túnel del Cadí i Queixans), la C-13 (de Balaguer a Tremp i de Sort a Esterri d’Àneu), la C-28 (d’Esterri a Naut Aran) i l’N-230 (de Vielha al túnel de Vielha).

 

Risc també a l’alt pirineu

Pel que fa a vies properes a l’Alt Pirineu, també apareixen de negre la C-12 (Balaguer-Àger), la C-26 (Berga-Ripoll), la BV-4131 (entre Puig-reig i l’Espunyola) i la C-162 entre Olost i Prats de Lluçanès. De la seva part, la C-14 entre Oliana i Adrall i la C-16 entre Berga i Baltarga (Bellver de Cerdanya) apareixen de color taronja (perill moderat).

 

Més sinistres amb moto

A l’informe d’enguany, el RACC ha alertat especialment de l’augment d’accidents amb motos implicades. Actualment, en quasi la meitat de sinistres mortals o greus a Catalunya (43%) hi ha implicada almenys una moto. A més a més, des del 2013 aquest perfil d’accidents s’ha incrementat un 45%: l’any 2013 es va arribar a un mínim històric de 1.565, però des de llavors no han parat d’augmentar fins arribar als 2.263 de l’any passat.

La via amb més risc de Catalunya és, un any més, la BP-1417 entre Barcelona i Sant Cugat, més coneguda com la carretera de l’Arrabassada: acumula una mitjana anual de 5 accidents molt greus, en bona part causats per la gran afluència de motos que envaeixen el carril contrari. La segueixen la BV-5001 entre Martorelles i Vilanova del Vallès, la C-37 entre Alcover i Valls i la BP-2121 entre Vilafranca del Penedès i Sant Martí Sarroca, va informar Ràdio Seu.

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu