PUBLICITAT

Observatori de la Marca Andorra (VI): La cultura, motor de progrés

Des d’aquest “observatori” on pretenem identificar aquells elements diferencials, aquelles accions estratègiques, que poden ajudar a garantir un progrés sostenible en el temps, tant de la nostra societat com de la nostra economia, em permeto rescatar la cultura. 

La cultura té la virtut de dotar-nos d’identitat com a poble, de contribuir a despertar el sentiment de pertinença des de les arrels de la nostra història i el llegat dels nostres avantpassats, però que alhora, esdevé un potencial element dinamitzador del missatge diferencial que necessitem llençar al món i que ens ha d’ajudar a consolidar la imatge de país i perquè no, a diversificar la nostra economia.

La cultura, sempre present, però potser sense l’atenció suficient per a convertir-la en un autèntic motor social i econòmic, esdevé una oportunitat i Andorra no l’ha de desaprofitar. En aquest sentit, considero que la darrera legislatura s’ha donat un gran pas endavant amb un important treball col.lectiu i d’iniciativa público-privada que ha donat com a resultat el Llibre Blanc de la Cultura, presentat el 30 de març del 2021, i que serví per donar resposta a una mancança històrica del país en la línia marcada en el pla estratègic Horitzó 23, i sobretot, per demostrar, com ja ho va fer el procés de definició de la Marca Andorra, uns anys enrere, que també es pot construir una estratègia nacional, en aquest cas l’ordenació de la nostra cultura, amb la col·laboració de tot el sector, de tota aquella gent i institucions que en formen part, les quals vàrem tenir ocasió de determinar plegades el full de ruta d’aquest nou procés de transformació cultural del país.  

El Llibre Blanc de la Cultura, a través de la identificació de 30 estratègies s’acaba agrupant en 7 reptes tals com: consciència, educació i coneixement; la cultura com a eina de transformació i cohesió social; visió compartida i eficient de la cultura; aliances, suports i governança; la cultura com a motor econòmic; sostenibilitat i turisme cultural; i immersió digital i promoció cultural. El veritable repte però és que aquest projecte que ja té dos anys de vida, trobi el desenvolupament que mereix.

En aquest sentit, m’agradaria ressaltar un element des del meu punt de vista clau per acabar de reforçar l’estratègia de desenvolupament de la cultura, i és el vincle que aquesta guarda amb la formació i l’educació, i en concret, el valor que l’esmentat nexe pot tenir com element dinamitzador de la nostra economia i de la nostra societat. Prenguem com exemple el mon de la música. Hem vist la recent iniciativa que ha implicat a Govern, Comuns d’Andorra la Vella i Ordino i a Andorra Turisme i que ha permès el naixement del festival musical Clàssic And, que aquest més de juny ens oferirà un qualificat tast del que es podria acabar consolidant con un gran instrument per a posar el valor l’oferta musical del nostre país i contribuir a fer Marca Andorra. Hem vist alhora com ha arribat al nostre país la Humanium University, instal·lada al nostre improvisat “campus universitari d’Andorra” de Sant Julià, que pretén desenvolupar per exemple un master en gestió musical, recentment aprovat, i que té en cartera un variat programa de formacions que justament pretenen posar en valor la musica i les arts escèniques amb tot un seguit d’especialitats que poden ser un reclam per un selecte grup d’estudiants internacionals que poden trobar a les seves inquietuds formatives en dit àmbit. Quin nexe més virtuós doncs, i que útil a la nostra causa de país ! 

El camí és llarg i encara ens queda consolidar el festival Clàssic And, però projectant-nos vers el futur, perquè no explorar en festivals d’estiu consolidats i prestigiosos com el de Verbier a Suïssa, que es celebra cada any al mes de juliol i que atrau aficionats de tot el món però que alhora té la particularitat de poder gaudir de classes magistrals d’alguns dels millors talents musicals de renom mundial. Puc imaginar-me el nostre futur festival, unit a l’experiència formativa associada però completat amb la bona feina d’una institució universitària que imparteix formació del més alt nivell durant tot l’any, i moltes altres iniciatives que poden donar-nos una pro-activa visibilitat internacional, o contribuir a crear un ecosistema de formació i cultura que pot acollir múltiples i variades iniciatives. N’esmentaré només una, per acabar, doncs aquells que em coneixen saben que porto parlant-ne des de fa anys. De fet, parlant d’anys i d’un aniversari sonat, aquest proper més de juliol, amb l’espectacle Festa, celebrarem el 10è aniversari de l’arribada del Circ de Soleil a Andorra. Com sabem, l’espectacle es desenvolupa durant tot el mes de juliol i indubtablement representa un element dinamitzador del turisme, però el circ en si, i els valors que representa, podria trobar al nostre país un lloc de privilegi, de major arrelament social i d’una escalabilitat potencial a considerar, amb l’estratègica aliança amb dita empresa multinacional del espectacle, si s’arribés a un acord per establir a Andorra una experiència formativa estable dedicada a descobrir i tutel.lar talent emergent en aquesta tant particular i exigent disciplina artística. Un cop més cultura i formació unides per una causa comuna i al servei del projecte marca país. Potser no tothom pensarà igual, o en tot cas, o veuran com quelcom llunyà i inassolible, però només cal mirar enrere per un instant i veure d’on veníem i fins on hem arribat per adonar-nos-en que reptes com l’esmentat estan al nostre abast !  Qui pot posar en dubte que la cultura així entesa pot esdevenir un gran motor de progrés per Andorra?

Advocat i impulsor de la Marca Andorra
 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT