Observatori de la Marca Andorra: sentiment de pertinença
Amb aquest article reprenem les reflexions al voltant del concepte marca país i dels valors de present i de futur que, al meu humil entendre, representa. No m’estendré en tot allò que figura a les hemeroteques i sobre el que he escrit abastament, però si que faré quatre apunts d’allò que ha passat des de que a l’estiu del 2019 vaig decidir deixar d’escriure respecte a la Marca Andorra.
Justament el 12 de març del 2019 es va presentar a la sala del Consell General el projecte Marca Andorra, quin vídeo de l’acte per cert es troba penjat a internet, després d’un esforç d’anys per part de la Confederació Empresarial Andorrana, Els Comuns, Govern i Consell General. A partir d’aquí hi va haver eleccions, un Govern de coalició i un canvi d’estratègia en la promoció de país, tant en l’àmbit turístic com en els de l’atracció de talent i inversió, i com es diu en aquests casos, el projecte es va guardar a un “calaix” custodiat a l’ensems per la CEA i pel Govern, a l’espera que algun dia es rescatés.
Entretant, un actiu i motivat Ministeri d’Economia i Presidència ha impulsat una important estratègia de promoció econòmica a través d’Andorra Business, Andorra Recerca i Innovació i Andorra Digital, que ha ajudat molt a posicionar Andorra internacionalment, en especial respecte a l’economia digital, l’emprenedoria i la innovació, fet que ha propiciat que els darrers anys ens arribessin prou emprenedors i talent com per a legislar al respecte, fins i tot, en temes pioners com el que fa referència als actius digitals, que ens situa a l’avantguarda de l’univers Blockchain. Indubtablement, tots els organismes i institucions esmentats han fet “marca país” i s’han alineat amb els valors que defineixen un país modern, innovador i enfocat al futur.
Però i el “projecte Marca Andorra” del 2019 que segueix al calaix? Roman el seu missatge vigent 4 anys més tard? De fet, la CEA com impulsora principal del projecte, tant als premis CEA 2020 com als del 2022 ha seguit mantenint el Premi Marca Andorra al que es considera que millor ha contribuït a promoure els valor de la nostra marca país, premiant als joves David Aguilar Handsolo i l’esquiador Joan Verdú, constant i participant al jurat un servidor com a “impulsor de la Marca Andorra”. Ara bé, el projecte en si, aquell que vàrem definir entre tots els ciutadans d’aquest país i fins i tot aquells que des de fora també vàrem voler contribuir, amb múltiples enquestes, i que va escollir com idea central “l’Equilibri”, que tan bé ens definia com a país i que s’havia de desenvolupar amb tot un seguit de projectes, segueix al “calaix” pendent de que se l’honori com el que és: l’opinió de tot un poble que, en un inusual gest de democràcia global de país i fent mostra d’un ressuscitat “sentiment de pertinença”, va opinar i decidir per majoria.
Ara que comencem un període electoral que culminarà de nou amb uns comicis el dia 2 d’abril es bon moment per parlar de valors de país, de democràcia plena, de respecte a l’opinió de tots, d’actuar en interès de tots i potser d’adonar-nos que no anem precisament sobrats d’afecció política, ens el contrari, que cada cop menys gent es sent motivada a participar d’un fet tant transcendent com escollir als futurs mandataris que tant han de decidir sobre el futur del nostre país. Al 2019 varen ser 18.000 votants aproximadament sobre un cens de 28.000 i una població global de 80.000. Quants seran al 2023? Aquest és el repte! I per combatre la desafecció que hi pot haver millor que ressuscitar el “sentiment de pertinença”, allò que ens fa sentir d’aquí, de la nostra terra i que ens fa creure en els seus valors i la seva gent, polítics, governants o ciutadans de a peu; allò que ens fa pensar amb optimisme quan ens projectem vers el futur; allò que ens fa sentir orgullosos dels nostres trets diferencials, les nostres muntanyes, el nostre clima, la nostra qualitat de vida, el nostre esperit acollidor, i que ens motiva a fer-nos forts tots plegats davant l’adversitat.
Tots aquests valors i sentiments formen part d’una marca país que ens defineix i diferencia de la resta del món, que ens fa ser únics i irrepetibles. Per això no ens podem permetre l’acceptar que una part important de la població visqui d’esquenes a una realitat que ens afecta a tots. Per això, ens cal allò que està escrit i guardat al “calaix” de la història recent d’aquest país, un projecte Marca Andorra que es fonamenta en el sentiment de pertinença a un territori, a la seva gent i idiosincràsia, a la seva cultura i a la seva història.
En definitiva, necessitem instruments i accions que ens ajudin a implementar un nou procés de re-afecció política i el més bàsic i principal és aquell que impulsi als afectats a recuperar la il·lusió per fer part del dia a dia, dels problemes i de les propostes de solució. Necessitem la mateixa energia que en un moment donat ens impulsa a omplir pavellons per recolzar al nostre equip, necessitem recuperar el nostre sentiment de pertinença al nostre país i sentir-nos, en pro dels valors que en deriven, responsables del que esdevé quotidianament.
Recomano doncs, ferventment, als nostres futurs governants, que prestin una major atenció a tot allò de bo que guarda “el calaix” on un dia es va dipositar el projecte Marca Andorra!