PUBLICITAT

L’AREB presumptament sospitós de blanquejar 60 milions

El títol del comunicat de premsa de l’AREB d’ahir va ser: «La revisió independent de BPA conclou que existeixen uns 900 clients presumptament sospitosos de blanqueig de capitals». Segons aquest comunicat, aquest 900 clients representarien el 19% dels recursos gestionats per BPA. Paradoxalment, si fos veritat que aquests 900 clients fossin sospitosos de blanquejar diners, resultaria que l’AREB –entitat que controla totalment BPA durant el procés de resolució– hauria permès que aquests 900 suposats blanquejadors retiressin fins a 2.500 euros setmanals del compte i els posessin en circulació. Donat que el total de clients de BPA s’haurien retirat uns 300 milions en tongades de fins a 2.500 en 2.500  setmanals, el 19% representarien uns 60 milions d’euros. 
 
Però, estarà vostè d’acord amb mi que acusar a l’AREB de ser sospitós de blanquejar 60 milions seria una bestiesa, una exageració, una tergiversació. I em perdonarà que hagi posat aquest titular, però tant sols l’he posat per evidenciar l’efecte que tenen els titulars i com es presenten les notícies.
 
Aquest matí he agafat les portades de dos diaris/periòdics del país. Els seus titulars passen dos missatges totalment diferents a partir de la mateixa notícia. 
 
–Un titular diu: «BPA té més de 900 clients sospitosos de blanqueig». Estarà d’acord que passa un missatge lleig contra BPA. Un missatge negatiu que ràpidament contagia el nom d’Andorra. El lector ràpidament pensa: si hi havien 900 suposats ‘blanquejadors’, com pot ser que BPA passés totes les auditories externes de control anti-blanqueig i totes les revisions de les autoritats andorranes? Quants d’aquests 900 suposats ‘blanquejadors’ tenen comptes o han tingut comptes o han transferit diners a comptes o han rebut diners de comptes dels altres bancs andorrans? I el perjudicat és el bon nom d’Andorra.
 
–L’altre titular diu: «Només el 3% de clients són presumptament sospitosos». Un titular tranquil·litzador que és rebut amb un aire fresc que neteja l’ambient. Un titular que comença per la paraula ‘només’ que posiciona ràpidament el problema com una qüestió menor i que seguidament confirma el percentatge d’un 3% que representa una millora en relació al 5% anunciat anteriorment i que col·loca el problema com una qüestió marginal. Un titular que passa una excel·lent imatge d’Andorra.
 
Els dos titulars es refereixen exactament a la mateixa notícia per què aquest 900 clients representen el 3% del total de clients.
 
L’AREB hagués pogut titular la seva nota de premsa dient: «Sols el 3% dels comptes són presumptament sospitosos» i passar un missatge positiu a tota la premsa, especialment a la de fora d’Andorra. Però no ho ha fet. Ha preferit posar el titular de 900 clients presumptament sospitosos de blanqueig que tothom percep com un missatge negatiu per a la plaça financera andorrana.
 
Per què les nostres autoritats opten el dia 8 de març del 2016 per l’alternativa que més criminalitza a BPA als ulls de l’espectador, especialment a l’espectador estranger, quan poden optar per missatges que diuen el mateix i passen un missatge positiu d’Andorra? 
 
Un any d’experiència no ha servit a les nostres autoritats per aprendre. El 10 de març del 2015, el nostre cap de Govern va fer exactament el mateix. Va optar pel missatge que més criminalitzava a BPA. Recordem que va comparèixer en una roda de premsa en la que va validar les acusacions del FinCEN contra els gestors de BPA i contra les mancances dels sistemes de control antiblanqueig. El cap de Govern podia optar per un missatge constructiu, exposat que BPA havia passat amb èxit totes les auditories antiblanqueig d’empreses (americanes) de primer nivell mundial i totes les inspeccions de les autoritats andorranes; que immediatament revisarien tots els sistemes per confirmar la total tranquil·litat a les autoritats americanes; i que el Govern andorrà avalava la solvència dels controls antoblanqueig fets; o qualsevol altre argument en aquesta línia. Però no ho va fer. Els fets han demostrat que el FinCEN no ha pogut demostrar davant d’un tribunal dels Estats Units que tenia les proves necessàries per fer la nota del març 2015. Però aquesta evidència i la retirada de la nota del FinCEN s’ha confirmat gràcies a les accions d’uns particulars.
 
Al cap d’un any hem de seguir constatant que les nostres autoritats opten pel missatge de 900 clients suposadament blanquejadors, en lloc del missatge de només un 3% dels clients. És evident que preval la voluntat de criminalitzar a BPA, als seus gestors, als seus accionistes –i també als seus clients–  per davant de defensar el bon nom d’Andorra. 
 
Amb el comunicat d’ahir de l’AREB esdevé evident. 
 
Amb la roda de premsa de Toni Martí de fa un any, també. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT